Peter Gabriel - Peter Gabriel (1978)

Alternatieve titels: 2 | Scratch

Label: Charisma

1. On the Air (5:30)
  2. D.I.Y. (2:37)
  3. Mother of Violence (3:10)
  4. A Wonderful Day in a One-Way World (3:33)
  5. White Shadow (5:14)
  6. Indigo (3:30)
  7. Animal Magic (3:26)
  8. Exposure (4:12)
  9. Flotsam and Jetsam (2:17)
  10. Perspective (3:23)
  11. Home Sweet Home (4:37)
avatar van beaster1256
tweede van gabriel en al iets meeer houvast dank zij fripp, maar de songs waren nog geen 100%

A wonderful day in a one way world (8) super

avatar van Flipper
Zijn meest wisselvallige. 'On the air' blijft lekker, vooral live.

avatar van weasel
Een van Gabriel's beste platen.
Toch jammer dat hij daar zelf anders over denkt; hij speelt nooit meer iets live van dit album

avatar van sqounk
Moet eerlijk bekennen dat ik deze iets minder vind dan de volgende en de voorgaande.

D.I.Y en Mother of violence vind ik de meest sterke nummers van deze schijf.

avatar van ChrisX
weasel schreef:
Een van Gabriel's beste platen.

Euh vorig jaar (zomer 2007) anders in het Westerpark nog wel mooi ff On The Air en Mother Of Violence (gezongen door Melanie Gabriel) voor bij horen komen

bobbee
Nog steeds op zoek, nog steeds vrij rauw en onaf.

avatar van barrett
Mysterieuze plaat, die eignlijk niet echt repressentatief is voor zijn daarop volgend werk. Je merkt gewoon dat hij hier nog op zoek was naar welke kant hij op zou gaan met zijn muziek.

Persoonlijk kan ik deze echt goed smaken, kvind dit een zeer behoorlijk album, mysterieus en experimenteel maar toch leuk om naar te luisteren.

avatar van bertus99
Ik heb dit altijd een mooi album gevonden. Het ligt nog heel dicht bij wat Peter bij Genesis maakte. Nummers als Home Sweet Home vooral.
Later werd hij toch wat hitgevoeliger en volgens mij ook commercieler.
Indigo vind ik het mooiste nummer vanwege de gevoelige melodie en stem. Ook Mother of Violence en White Shadow hebben die sfeer. De meer stevige nummers als On the air, DIY en Animal magic doen het ook best. Exposure vind ik wel een missertje.

avatar van barrett
Als ik nu naar de plaat luister moet ik onmiddelijk denken aan David Bowie met bvb het Hunky Dory album.

avatar van James Douglas
Zo'n uitspraak wekt mijn interesse. Ik heb wel feeling met Gabriel als frontman van Genesis maar aan zijn solowerk geraak ik (bijna) nooit. Maar dit is niet het beste startpunt om opnieuw te vertrekken?

Father McKenzie
Ik heb Gabriel en Bowie altijd al vergelijkbare, egenwijze en supergetalenteerde gasten gevonden. Zo uitzonderlijk vind ik die vergelijking van barrett dus niet.

bertus99 schreef:

Later werd hij toch wat hitgevoeliger en volgens mij ook commercieler.

Nou daar zat nog wel een tijdje tussen volgens mij. Het vierde album is bijvoorbeeld 180graden het tegenovergestelde van hitgevoelig en commercieel. Er staan prachtige stukken op dit album, maar het is wat teveel een ratjetoe aan stemmingen en stijlen, dat ik deze minder vind dan zijn andere solo werk. Dingen als 'Perspective, 'Have a Wonderful Day' en zo zijn wat mij betreft snel vergeten. '' Exposure' daarentegen is geweldig memorabel en 'White Shadow' het hoogtepunt van de plaat.

avatar van VanDeGriend
James Douglas schreef:
Nee, eerder het tegenovergestelde. Ik zou denk ik beginnen met 4 of 3, dan So, verder in random order en deze voor het laatst bewaren. Of je pakt Live in de 2cd uitvoering. Dan heb je het beste van de eerste periode van Gabriel in fantastische live-versies te pakken.

Aquila
Ik vind geen enkel solowerk van Gabriel op Genesis lijken (gelukkig maar). De prachtige stem blijft, maar de impact is veel groter (ook omdat het tekstueel sprongen vooruit is).

avatar van Pink
Ik heb hem pas weer op cd, maar in mijn herinnering was het een veel betere plaat. 3 sterren, wellicht komt er nog een halfje bij.

avatar van musician
Peter Gabriel 2 heeft in ieder geval een aantal zeer sterke nummers (helaas ook een paar mindere) maar ik zou de plaat voor geen goud willen missen.

O.a. vanwege het geweldige, eerste grandioze Genesis nummer (jawel) van Peter Gabriel sinds zijn vertrek in 1974: Mother of violence.

Had zo een cd vol geschreven denk ik dan, dat had tot minimaal eeuwige roem kunnen leiden. Maar ja, de reggae-achtige geluiden van het nummer er na (A wonderful day) doen alle euforische gedachten weer teniet.

Gevolgd door het nummer met één van de meest prachtige intro's van Peter Gabriel die ik ooit heb gehoord, de opening van White shadow. En ook hier komt de geest van Genesis onmiskenbaar om de hoek kijken. Hoe was het ook al weer.

Het is (helaas) voor het laatst dat Gabriel ons nog eens terugvoert naar Genesis. Vanaf PG 3 heeft hij Genesis ook geestelijk los kunnen laten. En hoewel deze tweede solo cd dus toch nog wisselvallig klinkt (bijvoorbeeld een treurig stemmende Animal magic), in z'n algemeenheid is tie toch prachtig.

Kan het overigens kloppen, dat er maar moeilijk aan PG cd's 1 t/m 4 is te komen die mooi digitaal geremasterd zijn? Ik had eind jaren 80 gelijk de eerste generatie analoge cd's van hem in huis maar ben inmiddels wel benieuwd naar verbeterde versies. Maar ik geloof niet dat er veel werk van is gemaakt, tenzij je bereid bent veel te betalen voor Japanse import oid, vind ik op internet.

avatar van vigil
De gehele catalogus is een paar jaar geleden opnieuw uitgebracht op sacd (hybrid) in zowel digipack alsmede jewelcase.

Bedankt!

Ik ga toch nog eens beter zoeken. Mijn hele reeks aan internetleveranciers geven niet thuis, inzake Gabriel en de sacd's en digipack die je noemt.

Zijn de cd's ook mooier geworden, van hun opknapbeurt?

avatar van Cor
Cor
Toch wel wat minder dan het debuut. Beetje zoekende plaat, met wel fijne nummers, maar weinig echte uitschieters. Vind dit één van de mindere solo-Gabriel platen.

vigil schreef:

Ik hoop voor je dat je de hele serie hebt, waarschijnlijk zul je je extra moeten verzekeren:

Up by Peter Gabriel (Audio CD - 2009) - Import
1 used from $522.95 (403)

Dit is slechts 1 van de sacd's van Peter Gabriel gevonden bij Amazon.com, bij de meeste van de cd's uit die serie moet je honderden euro's neerleggen.

Ik wacht wel even op een volgende actie van Gabriel hieromtrent, ik kan mij niet voorstellen dat dit zijn bedoeling is geweest.

avatar van vigil
Nee, helaas niet allemaal. Een stuk of 5 heb ik er wel.

Cor schreef:

Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik deze plaat op waarde kon schatten. Vind m inmiddels beter dan de eerste, vooral omdat-ie constanter is en in White Shadow staat er een van Gabriel mooiste nummers op.

De hoes hier is trouwens van die heruitgave/SACD, is het niet? Op de originele LP moet nog witte belettering staan, linksboven. In Engeland zijn ze trouwens iets betaalbaarder, maar ook niet goedkoop.

avatar van musician
Ik voel toch nog even de drang om dit te doen richting alles en iedereen die er voor heeft gezorgd dat de eerste paar albums van Peter Gabriel weer prachtig klinken na verregaande werkzaamheden inzake restauratie en remasteren.

Vandaag deel 2 en deel 3 binnengekregen via Amazon en het zijn weer twee nieuwe, herontdekte pareltjes.

Geruime tijd was er geen aanbod inzake Peter Gabriel cd's maar de geremasterde versie uit 2010 met de kartonnen hoes lijkt weer helemaal leverbaar (rond € 12,00 p.s.) en echt, daar zul je geen spijt van krijgen. Mooi gedaan. Het wordt weer eens tijd voor een wereldwijde herontdekking van Gabriels muziek!

NB: berichten over dit album beperken zich nog maar tot 1 pagina? Waar zijn alle liefhebbers van zijn werk?

avatar van LucM
Dit album is toegankelijker dan zijn debuut met meer compacte songs maar anderzijds zijn ze ook wat minder avontuurlijk en aansprekend. De verkoop van dit album was ook minder door het ontbreken van een hit. Toch staan er meer dan voldoende overtuigende momenten op zoals D.I.Y. en de laatste 2 songs.

Lazarus Stone
Sobere en artistieke Gabriel, voorheen de minste uit de reeks, nu mijn favoriet.

avatar van pmac
Ik heb iets met dat album. Toen hij destijds uitkwam moest ik er sterk aan wennen maar de plaat heeft bijna een jaar dagelijks de platenspeler gehaald. Hier zie je een artiest in ontwikkeling. Pas bij de vierde heeft hij zijn defenitieve draai gevonden maar dit is al een stap dichterbij.

avatar van Mindshifter
Na jaren alleen “So” in het bezit te hebben gehad, een spannend en divers album, laaf ik me eindelijk aan het eerdere werk van Gabriel, met name de eerste vier.
Verwachtingen lijken echter parten te spelen bij mijn beoordeling. Ik had verwacht solowerk aan te treffen waar Gabriel volledig los kon gaan, nu hij geen bandleden meer had om rekening mee te houden. Waar profelering en het ontwikkelen van gedurfd werk de boventoon zou voeren.
De realiteit strookt echter niet met de verwachtingen; Car heb ik ervaren als zeer matig, met ongeïnspireerde popliedjes en hap-slik-weg blues invloeden. De prachtige stem van de man weet nog enigszins tot luisteren aan te zetten, maar verder heeft het naar mijn idee weinig om het lijf.
Nu Scratch. Een album waarin de oppervlakkige bluesinvloeden godzijdank weg zijn. Wat overblijft zijn popliedjes waar soms een moment inzit waarin ik weer werd wakker geschut; momenten die moeilijk te omschrijven zijn, maar op So alom aanwezig waren.
Toch kunnen deze spaarzame momenten het album niet ontdoen van het uiteindelijke gevoel wat ik eraan over hou; het is een stap in de goede richting, maar de liedjes hebben nog te weinig identiteit om zich echt te profileren.
Hopelijk houden de volgende twee albums de stijgende lijn vast en weet ik het oudere werk in ieder geval deels, te waarderen.
*2,5.

buizen
Nu ik er zo eens over na denk heb ik naast metalroots toch ook wel de nodige progrockroots..
Dit album leerde ik al op jonge leeftijd kennen, en helemaal grijs gedraaid. Heb nog steeds een zwak voor Peter Gabriel in 'deze' fase.
4 sterren.

Gabriel maakt geen slechte albums. Dit is wederom topwerk van de maestro.
Zolang nieuw werk uitblijft is het echt niet behelpen met dit materiaal

WPE
wel aardig, maar niet echt bijzonder. de nummers zijn over het algemeen niet echt heel sterk, en inderdaad, je merkt aan dit album dat hij nog "zoekende" was...

avatar van Minneapolis
Die hoes vind ik ronduit prachtig. Een kunstwerk op zich! Helaas vind ik de muziek lang niet zo goed, en kan ik het voor mezelf niet verantwoorden de plaat aan te schaffen. Hetzelfde qua hoes en muziek geldt voor zijn debuut (1/Car). Ik ben ook iemand die "So" een prachtige plaat vind (vooral de niet-singels), maar dit is echt totaal andere koek.

avatar van DeWP
Een zoekende zanger dus. Maar er staan best goede nummers op, zoals het openingsnumer On the Air bijvoorbeeld. Maar we weten nu dat hij veel beter kon...