Izah - Sistere (2015)

Label: Nordvis

1. Indefinite Instinct (13:30)
  2. Duality (15:58)
  3. Finite Horizon (11:36)
  4. Sistere (31:07)
avatar van trebremmit
Nieuw album van deze Nederlandse post-metal band, en ook staan ze dit jaar op Roadburn.

Eerste nummer is al te beluisteren op hun Bandcamp

avatar van Don Cappuccino
Ik heb ze twee keer live gezien als support van respectievelijk Animals As Leaders en Cult of Luna en toen konden ze me niet overtuigen. Toch wel benieuwd naar dit debuutalbum.

avatar van feenah
Beluister de plaat in zijn volledigheid:
Izah Stream New Album: Sistere | - decibelmagazine.com

avatar van snarf349
Diepe buiging voor het titelnummer! Zo kan ik ze een hele dag hebben. Machtig!!

avatar van THEMARSVOLTA
Zit nu het nummer Sistere te luisteren, klinkt erg goed tot nu toe.

avatar van THEMARSVOLTA
Nu al de plaat van het jaar voor mij, klinkt fantastisch!

avatar van Zagato
Zit hem voor het eerst te luisteren, klinkt echt goed!

avatar van Zagato
Eerste indruk, 4 sterren. Klinkt mij als een kruising tussen Cult of Luna en Wolves in the Throne Room, erg lekker album. Het titelnummer is echt genieten.

avatar van THEMARSVOLTA
Verhoog 'm naar 5 sterren, plaat van het jaar, klinkt als een mix van godspeedyoublackemperor(soundscapes)/lightbearer/cultofluna.

Wat zijn Duality en Sistere machtige nummers!

avatar van Mindscapes
Heilige moeder aller wezens, wat is dit goed. De titeltrack snijdt door merg en been. De pijn, het verlies, de angst, de boosheid, alles voelt zo rauw en echt aan! Die opbouw tussen, als ik me niet vergis, de 11e en 14e minuut van die titeltrack en dan de uitbarsting, damn... Om nog maar te zwijgen van die melancholische blazers wanneer de kaap van 20' wordt bereikt... Volle mep, m'n tweede nog maar dit jaar, maar absoluut voorbehouden voor dit juweel.

avatar van Zagato
Half puntje omhoog, jaarlijstjesmateriaal. Top!

avatar van Zagato
Ik snap niet dat hier zo weinig aandacht voor dit album is, het titelnummer staat nu weer op en man o man wat is dat een knaller. Staat op 2 in mijn huidige jaarlijstje!

avatar van THEMARSVOLTA
Ik ook niet, fantastisch album. Net hun plaat digitaal aanschaft + t-shit erbij!

avatar van HezzardNL
Ik heb ze een x-aantal jaar terug, net als Don, gezien in het voorprogramma van Cult of Luna en ook mij wisten ze destijds nog niet te overtuigen. Dat is waarschijnlijk ook de reden geweest om deze release in eerste instantie aan me voorbij te laten gaan. Een ruim half jaar later kom ik de naam IZAH een aantal keer tegen in lovende reviews van o.a. Angry Metal Guy en ben ik toch eens gaan luisteren, gelukkig!

Wat een verschrikkelijk goed debuutalbum is dit. De heren knallen er flink in en blijven dit 72 minuten lang volhouden. Waar ik in eerste instantie nog bang was dat de aandachtsspanne te kort zou zijn voor dit album is niks minder waar. De tijd vloog voorbij en nu wil ik meer! Jaarlijstmateriaal zit er zeker in, maar een top vijf wordt misschien lastig.

Meteen maar even opgezocht of ze nog ergens in de buurt staan binnenkort (helaas niet), maar kwam er wel achter dat ze eind deze maand in Amsterdam spelen samen met Steak Number Eight!

avatar van odi
odi
HezzardNL schreef:

11 dec. Patronaat - Haarlem
12 dec. Willemeen - Arnhem

Beide in t voorprogramma van Mantar.

avatar van HezzardNL
Dat zag ik al op de site van Izah staan inderdaad. Ben zelf woonachtig in Eindhoven dus alsnog niet om het hoekje, toch bedankt voor de tip! Denk dat het toch Amsterdam wordt 24 November.

avatar van THEMARSVOLTA
Gisteren gezien met Steak n8 als headliner in Winston Kingdom, Sistere vond ik live fantastisch, altijd leuk als je een plaat van een band bij de zanger zelf aanschaft.

avatar van Zagato
[kick] Dit album verdient meer aandacht, echt top en dat van Nederlandse bodem.[/kick]

avatar van Mindscapes
Zagato schreef:
Absoluut, ik vind dit echt een fantastische plaat. Heb ze van m'n moeder (!) op LP gekregen voor Kerst vorig jaar. De titeltrack is een film voor de oren, ik word er compleet ingezogen en huiver op een akelig aangename manier bij een aantal passages. En dan die blazers na twee derde van dat epos...

avatar van KKOPPI
Kwam een van hun gitaristen tegen in Breda, dacht toch even checken want had nooit van ze gehoord. Deze plaat is echt overweldigend!

avatar van Zagato
Vanochtend in de auto weer eens geluisterd, komt keihard binnen. Weet iemand of er al nieuw materiaal op de rol staat?

avatar van the crook
Struinend door mijn privé berichten kwam ik een berichtje uit 2015 tegen van THEMARSVOLTA waarin hij me tipte over deze plaat. Ik weet dat ik hem toentertijd even beluisterd heb, maar daarna aan mijn aandacht ontsnapt.

Tot nu dus. Alleen al voor het machtige titelnummer de moeite waard. Inderdaad voor liefhebbers van o.a. Light Bearer, maar ik denk dat ook andere metalheads dit wel kunnen waarderen. Regelmatig wordt namelijk het gaspedaal flink ingetrapt en neigt het m.i. soms zelfs een beetje richting blackmetal.

Mijn luisterbeurt van vanavond was in ieder geval voldoende om deze plaat binnenkort op vinyl te gaan bestellen via hun Bandcamp pagina!

avatar van andnino
Helaas is Izah enige tijd geleden beroofd van 13.000 euro aan muziekapparatuur. De verzekering dekt het niet, en daarom is momenteel een fundraiser gaande op https://www.facebook.com/IZAHband/. Zolang deze loopt zijn op IZAH - izahband.bandcamp.com alle downloads gratis.
Geniet je van dit album, haal dan sowieso de download even binnen. Voel je niet verplicht, maar als je in een genereuze bui bent, dan kun je wellicht de prachtige groene dubbel-lp aanschaffen.

avatar van Zagato
Weer een paar jaar verder. Ik weet niet of de band nog bestaat maar dit album smaakt naar meer. Het komt elke keer keihard bij mij binnen. Vooral de afsluiter.