Saga - Heads or Tales (1983)

Canada
Label: Maze

1. The Flyer (3:37)
  2. Cat Walk (4:24)
  3. The Sound of Strangers (4:09)
  4. The Writing (4:14)
  5. Intermission (5:28)
  6. Social Orphan (3:24)
  7. The Vendetta (Still Helpless) (3:55)
  8. Scratching the Surface (5:26)
  9. Pitchman (5:46)
  10. Cat Walk (Unabridged) * (7:44)
avatar van Snakeskin
Goede symfonische rockband uit Canada die met "heads or tales" een goede plaat aflevert. De band wil in Nederland maar geen voet aan de grond krijgen. Jammer

bikkel
Ik heb dit album ook in mijn bezit.Prima band met een geheel eigen geluid.Goede zanger (Micheal sadler) en de overige musici kunnen ook wel wat.Powersymfo uit het boekje.Her en der wat popinvloeden met een lekker opzwepend ritme.
Deze plaat is lekker,wel heel 80's en klinkt wat killetjes.De nummers leunen op de toetsen van Jim Gilmour en het stevige puike gitaarwerk van Ian Crichton.Prijsnummers:The Flyer,Cat Walk,Social Orphan en de geweldige afsluiter The Pitchman.
Ik ken ze beter van Saga(het conceptalbum Generation 19 is een meesterwerk)maar dit is best een aardige plaat.Ietwat gedateerd.

avatar van sander.h
Klinkt inderdaad gedateerd, maar met name de twee eerste nummers zijn top!

avatar van Chameleon Day
En 'Intermission' is erg fraai.

Kingsnake
Deze blijft mijn favoriet van Saga.
Ik vind hem nog beter dan World Apart.

Kingsnake
Deze plaat wordt, samen met Worlds Apart, gerekend tot het artistieke (en commerciele) hoogtepunt van deze canadeze progrock/pop band.

Michael Sadler klinkt (op aanraden van porducer Rupert Hine) niet meer als een schooljongetje (zoals op de Pase One-platen).

De plaat start met mischien wel hun bekendste en stevigste rocker "The Flyer".
Strakke gitaarriff, lekker drumrolls en een flitsende gitaarsolo, zorgen ervoor dat je al gelijk de aandacht erbij houdt.

"Catwalk" begint met een typische Saga-keyboard-riff en disco-hihat-gedreven drums van Steve Negus.
Ook dit nummer is een showcase voor de talenten van gitarist Ian Crichton (voor diegene die er niet genoeg van kunnen krijgen, is er een versie met een vier minuten gitaarsolo!)

"The Sound of Strangers" is een luchtig nummer met weer disco-achtig, al is het wat meer funky, drumwerk van Steve Negus en de o zo bekende moogbass van Jim Crichton, wat een vetter geluid geeft dat een standaard basgitaar.

"The Writing" is ook weer een midtempo, meer rock-georienteerde song met lagen keyboards en gitaar. Zeer bombastisch.

"Intermission" wordt door velen beschouwd als de mooiste ballad van de band. Michael zingt ook op zn mooist en hoogst (zonder falsetto) en de gitaarsolo aan het eind is dan ook wel de gevoeligste solo van Ian, die laat zien niet alleen metal-georienteerd te zijn.

"Social Orphan" is net als "The Flyer" een wat meer up-tempo gitaartrack, al speelt toetsenist Jim Gilmour wel wat sax op dit nummer.

"The Vendetta" is een funky/ppy klein liedje, waar Saga zo goed in is. Saga kan altijd zo lekker de middenweg slaan tussen pop en prog.

"Scratching the Surface" is na 25 jaar nog steeds een live-favoriet.
Een echt Jim Gilmour-nummer, vol met keyboards (Jim Crichton en Michael Sadler spelen gezellig mee), simmons electronsiche drums (van Steve), en een melodieuze solo in het midden van Ian.
Een van een handjevol songs waarbij Jim Gilmour zingt.

"The Pitchman" laat Saga's harde progrock kant zien.
Na een lekkere funkie keyboard/gitaarriff georienteerd couplet-refrein-couplet-refrein, loop t de song over in een tour de force van heavy metal-drums en schreeuwende keyboard- en gitaarsolo's.
Dit is heavy progrock op zn best!

De plaat is geproduceerd door Rupert Hine, wie ook meezing op "The Pitchman".
Dit is de laatste prog-gerichte plaat van Saga als vijftal in de jaren 80.
De band gaat hierna meer richting AOR/pop en zal pas rond 1995 weer een echte prog-plaat maken.

avatar van Raymond S
Het ultieme hoogtepunt van Saga !!!!!!!!!

Kingsnake is duidelijk en raakt precies de snaar! Mijn complimenten dan ook aan Kingsnake - goede recensie -.
Ik sluit mij er dan ook volledig bij aan.

Het doet mij wel verdriet om te zien dat de recensie gaat over de extended version van de elpee, want de lange versie van Catwalk is eraan toegevoegd! Wat een cadeau, wat een aanvulling !!!!!!
Het verdrietige is, dat ik 'm nergens kan vinden...

Naast de eenzame hoogte van perfectie, kwaliteit -van deze cd- is één van de beste uitvoeringen tot het laatst gehouden.
De lange versie (vroeger de 12") van Catwalk.

Het is meer dan 3 minuten extra genieten van een hoogtepunt.

Allesjesus wat is dit geweldig!

Ik ga mijn top 10 acuut weer aanpassen.

Thanx Kingsnake voor deze eye-opener.

Kingsnake
Hoe ben je hier terechtgekomen?
Ben blij dat je het wat vindt, als je meer Saga-tips wil, moet je het maar zeggen.

Gewoon inlogge,
Nee alle gekheid op een stokje.
Saga is misschien de grootst onderschatte band in NL.
In Duitsland zijn ze enige tijd redelijk bekend geweest, maar in NL, ho maar.
Heb zeker 15 cd's van hen, dus ik heb een redelijk zicht op hun kunnen

Kingsnake
Toch kwamen ze nogal eens naar Nederland. Ik heb ze eens in Utrecht gezien tijdens hun twintigste verjaardag

avatar van Raymond S
Ik heb hen gezien in 1982 tijdens hun " In transit-tour" .
geweldig

avatar van VanDeGriend
Wat quotes verwijderd. Niet echt nodig iedere keer het volledige bericht waarop je reageert te quoten, zeker niet als het direct boven je reactie staat. Komt opmaak en leesbaarheid niet ten goede.

avatar van Raymond S
VanDeGriend, je hebt gelijk, maar een punt wil ik wel even kwijt over deze cd.

Gisteren Generation 13 (misschien wel een van de ambiteuste projecten/cd's van Saga) nog eens gedraaid - als vergelijk met Head or Tails.
Opvallend voor mij is dat deze Saga veel meer " kop en staart" -nummers heeft (head or tails). Hierdoor is hij net wat meer genietbaar. Ondanks dat ik zeker van concept-albums houd, heeft dit album het net iets meer dan het recentere Generation 13.

En dit is dan toch wel een aanvulling en geen reactie op een reactie

Totaal andere plaat deze dan G.13 . Zoals een conceptalbum meestal een verhaal is , klopt het natuurlijk dat die weinig of geen nummers heeft met een kop en staart .
Heads Or Tales heeft een veel transparanter en minder zwaarmoedige sfeer .
Maar ja het is een duidelijke 80's plaat en daar lijdt de produktie ook hier weer onder .

avatar van vielip
Wat mij betreft is dit ook mijn favoriete Saga album! The flyer en Cat walk zijn gelijk binnenkomers van jewelste! Erg fijne muziek gespeeld door topmuzikanten die hun vak tot in de puntjes verstaan. Scratching the surface is een andere favoriet van me.

MindRuler
Social Orphan en The Pitchman zijn ook niet te onderschatten.

MindRuler
En de bonsutrack mag er ook best wezen: Cat Walk met een lekker lang uitgesponnen gitaarsolo.

Ozric Spacefolk
Het probleem met Heads or Tales is, is dat het toentertijd op cassette en op elpee verschenen was en ik dus de cassette had en een andere volgorde van songs had...

Wel stond op de cassette de unabridged versie van Catwalk, dus die ken ik al eeuwen

Ik heb niet eens een favoriet op deze plaat, want ik vind echt elk afzonderlijk nummer bere-sterk...
De zang en solo van Intermission zijn van dien aard, dat ik er nog steeds kippenvel van krijg...

Jim Gilmour zingt zijn beste nummer op deze plaat (Scratching the Surface) en speelt saxofoon op Social Orphan...

Rupert Hine produceert het geheel en zingt mee op Pitchman.

Ik vind dat Ian Crichton toch wel zijn beste gitaarsolo's op deze plaat speelt en het duel met Jim Gilmour op Pitchman is waanzinnig... Ook direct het stevigste drumstuk van Steve Negus tot dan toe...

Ozric Spacefolk
Er komt een live-cd, eind mei, getiteld Heads or Tales - Live: http://www.sagaontour.ca/

Maar het is met Moratti en niet met Sadler... Vraag me af, of ik Intermission wel wil horen zonder Sadler

MindRuler
Niets persoonlijk tegen Moratti maar zijn nasale stemgeluid is echt een "acquiered taste".
Heads Or Tales heb ik op CD én op LP. Die vond ik eens op een rommelmarkt, dacht die laat ik niet liggen.

Ozric Spacefolk
Elk lid van de band zit hier op zn hoogtepunt. Het spel is soms verbazingwekkend.

De drumpartijen van Negus (Writing, Pitchman, Catwalk), Gilmour (Pitchman, Writing, Social Orphan, Scratching), Ian Crichton (Flyer, Catwalk, Intermission, Pitchman), Sadler (Sounf of Strangers, Writing, Intermission).
En de heerlijke synthbaspartijen van Jim Crichton (Pitchman, Vendetta)

Niet voor niets, is dit mijn favoriete elpee/cd van de band... Ook de talloze live-opnamen uit deze tijd zitten vol energie en enthousiasme... Jammer dat er niets officieels uit deze tijd live is verschenen. Alleen In Transit, maar die is van vóór Heads or Tales...

Intermission!

avatar van Protonos
Bij mijn lp-versie zat nog een singletje, leuk extraatje!

Over de muziek, goede musici, prima nummers met een goede drive.
Typische 80's plaat, niets mis mee.

Ozric Spacefolk
Al meer dan een jaar geen reacties meer bij deze plaat.

Ik bljif het een ijzersterke plaat vinden en erg interessant dat ik steeds weer nieuwe dingen blijf horen. Er zijn echt veel gitaar- en keyboardgeluidjes verstopt die pas later te voorschijn komen.

Laatst de lange (instrumentale) versie van The Flyer gehoord. Erg gaaf!

avatar van Chameleon Day
Een plaat met veel jeugdsentiment. De puber CD ging op oudejaarsavond naar goede schoolvriend Victor; we speelden tafelvoetbal, luisterden naar oa dit album van Saga - en naar het live-album 'InTransit' -, deden ons tegoed aan de oliebollen en dan vuurwerk afsteken. De jonge CD was nog op zoek naar zijn muzikale identiteit. En die ontwikkelde zich, na kennismaking met de Nieuwe Gouden Droom, anders dan de hoek waarin Saga zich bevindt. CD heeft het niet zo met rock georiënteerde muziek. Hoewel, ook al bevat dit album de nodige clichématige rock elementen en klinkt het gedateerd, de melodieën zijn sterk en de synthpop invloeden zijn aangenaam. Daarnaast is er het prachtige 'Intermission'. Ik zet hem morgenavond maar weer eens op.

Ozric Spacefolk
Als je van lekker veel synth en pop houdt dan is Behaviour van Saga ook wel een aanrader.

avatar van Chameleon Day
En die vond, en vind, ik een flink pak minder dan dit album. Te glad. Hoewel daar dan weer wel het prachtige 'You and the Night' op staat.

Ozric Spacefolk
Gladder inderdaad, maar ik dacht dat je geen rock wilde...

avatar van Chameleon Day
Zeker, maar daarmee is niet gezegd dat 'Behaviour' bij mij beter in de smaak valt. Gladde producties vallen hier ook niet goed. Dit album heeft meer karakter. Behaviour was naar mijn gevoel een poging tot een gooi naar commercieel succes.

Ozric Spacefolk
Duidelijk. Ik snap het. Ken je The Fixx?