Godspeed You! Black Emperor - Asunder, Sweet and Other Distress (2015)

Canada
Label: Constellation

1. Peasantry or ‘Light! Inside of Light!’ (10:28)
  2. Lambs’ Breath (9:52)
  3. Asunder, Sweet (6:13)
  4. Piss Crowns Are Trebled (13:50)
khonnor
by far hun beste sinds skinny fists. beknopt en toch weids. twee majestueuze bommen ondersteund door twee geweldige drones in het middenstuk.

avatar van Rain King
FreekHeining schreef:
Piss Crowns Are Trebled is inderdaad het beste van deze plaat. En dan vooral de 2e helft.

Serieus? De tweede helft van dat nummer is zo verschrikkelijk cheesy, vind ik juist het minste aan deze plaat :/

avatar van FreekHeining
Rain King schreef:

Dat kan/mag :/

avatar van Johnny Marr
Verrassend weinig stemmen en berichten bij een nieuw album van een band met zo'n status en aanzien. Toch wel de belangrijkste post-rock band ooit. Vooral het eerste nummer hier vind ik schitterend. Ik kan niet wachten op het optreden van woensdag in het Koninklijk Circus te Brussel, waar ze volledige album normaal gezien integraal ten gehore gaan brengen.

tuktak
Berichten verplaatst naar Godspeed You Black Emperor!

avatar van Koston
Hun minste tot nu toe. Niet onlogisch, aangezien dit eigenlijk maar één nummer is.

Hoe dan ook, ze blijven ongeëvenaard in hun post-rock composities. Zelden klinkt ambient en noise zo indringend als bij Godspeed. Alleen wordt het hier soms net wat teveel

avatar van Cor
Cor
Ik val een beetje in herhaling bij elk album van deze band. Intense muziek, maar die drones gaan me toch snel in de weg zitten. Dan zit je weer minuten naar zo'n aanhoudende toon te luisteren. Hier klinkt het nog wel dreigend en 'glijdt' het mee tussen de eerste en vierde track. Vandaar nog 3,5***, want heel vervelend wordt het nou ook weer niet. Mijn relatie met Godspeed You! Black Emperor blijft wat aarzelend. Het trekt aan en het stoot af, zeg maar.

avatar van AOVV
Wederom een goede plaat van Godspeed You! Black Emperor, ik vind 'm zelf een tikkeltje beter dan de voorganger. Het niveau van de begindagen wordt echter niet gehaald, maar dat is geen schande; die eerste twee "echte" albums zijn ongelooflijk goed, en ook die EP 'Slow Riot for New Zero Kanada' mag er meer dan wezen. De plaat die Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra vorig jaar uitbracht, is echter nog een pak beter. Daar zat wat meer afwisseling in, en ook een strakkere, meer beklemmende sfeer.

Waar het in het olijke VIER-programma (Belgische TV-zender) 'Komen Eten' om "sfeer en gezelligheid" gaat, luister ik naar deze band vooral voor sfeer en grimmigheid. Onheil wil ik horen van GY!BE, hier en daar doorspekt met een euforische climax. Daar slaagt wat mij betreft enkel de opener echt in (hoewel je dit album het best beschouwt als één lang nummer, opgedeeld in vier hoofdstukken). Dat is dan ook het enige nummer (pardon, hoofdstuk) dat me écht zal bijblijven.

Godspeed You! Black Emperor heeft z'n hoogtijdagen al lang achter zich liggen, maar blijft nog steeds aan de top van het postrock-gebeuren. Dat zegt genoeg, dunkt mij.

3,5 sterren

avatar van Cloud
Ik vond ze beter toen ze nog gewoon Godspeed You Black Emperor! heetten . Live zijn ze wel te gek.
Dit album ken ik niet zo goed. Die vorige vond ik wel ok, maar het blijft allemaal niet zo hangen zoals die eerste twee grandiose platen.

Voor het concert van eind van de maand nog maar even de hele discography doorspitten incl. die laatste twee albums.

De B-kant is in zijn geheel voor mij één van de mooiste stukken aller tijden. Ga het album binnenkort ook op cd aanschaffen want wil dit ook in zijn geheel kunnen ervaren zonder de plaat om te draaien. Kan weleens groeien naar 5 sterren. En dan te bedenken dat ik nog onbekend ben met 2 albums.

Vind dit dus zeker niet minder dan het oudere werk.

avatar van Leeds
Dit is toch hun minste plaat geworden. De plaat kan me echt niet boeien. In tegenstelling tot velen hier, vind ik de voorganger wel degelijk beter dan deze hier. Gewoon een herhalingsoefening van wat ze reeds presteerden.

avatar van chevy93
Interessante plaat. Minder apocalyptisch dan hun eerdere platen, maar dat wisten we al van hun comebackplaat in 2012. Deze bevalt me echter een stuk beter. Vooral lekker in de grijze winterdagen en laten we die nu toevallig hebben!

Inmiddels niet alleen mijn favoriete Godspeed album, maar voor mij 1 van de beste albums ooit en mijn top 10 binnengekomen.

In tegenstelling tot de meeste nummers van Godspeed (ik beschouw het album als 1 nummer) begint het hier meteen redelijk stevig met het stuk Peasantry. Dan het middenstuk van het album met de twee drones. Daar moest ik eerst aan wennen, maar nu ik het echt als 1 geheel ervaar is alles op zijn plaats gevallen en vind ik ook hier iedere seconde geweldig. De omschakeling van outro van de opener naar intro van de afsluiter En dan ook nog de omschakeling in Piss Crowns

Misschien speelt het ook mee dat ik ze het album 3x live heb mogen zien uitvoeren. Mochten ze weer naar Europa komen en de omstandigheden laten het toe, zal ik ze veel gaan bekijken.

avatar van BKBiochemist
Inderdaad een beest dit album. Ik vind het wel vreemd dat er vaak over 'nummers' gesproken wordt bij deze plaat. Het is voor mij toch nog steeds één lang geheel. En wat een geheel. Ze hadden dit wat mij betreft 'The complete destruction and resurrection of everything' kunnen noemen.
Ik heb het album twee keer live mogen horen, in het Koninklijk Circus en in Trix. Twee onvergetelijke avonden.

avatar van king_pin
Toen dit album uitkwam en ik m voor het eerst luisterde leek het alsof ik het stuk al kende, niet dat het 'te' voorspelbaar zou zijn maar toch. Wellicht heb ik een live versie gehoord toen het stuk nog in ontwikkeling was o.i.d.
Dit gevoel liet me ongeïnteresseerd achter naar dit album. Pas sinds een maand toen mn GY!BE kick weer in kwam zetten draaide ik deze weer en ditmaal klikte het wel. Nog steeds lijkt het alsof ik het album al 10jaar ken wat de indruk geeft dat er weinig nieuws aan 'Asunder...' zit. Toch is dit het soort muziek waar ik erg van kan genieten. Godspeed mag dan wel in de herhaling vallen, ik vind het prima, de muziek is ongepolijst prachtig.

Peasantry or ‘Light! Inside of Light!’ had trouwens niet misstaan op een album van Earth ten tijden van 'Hex' of 'the Bees...'

avatar van Don Cappuccino
Godspeed You! Black Emperor klinkt weer wat ruwer en grimmiger op deze plaat, en daar word ik wel blij van. Onder de werktitel Behemoth werd het veertig minuten durende stuk al een tijd gespeeld en toen heb ik het altijd langdradig gevonden, dat is nu nog steeds het geval. De opener en afsluiter zijn sterk, maar het middenstuk met de drones zorgt ervoor dat de plaat compleet doodslaat. Ontzettend jammer is dat, daarom een krappe voldoende.

avatar van popstranger
Deel hierin ook de mening van mijn voorganger. Het eerste en laatste nummer zijn heel goed maar de 2 middenstukken halen de rek er wat uit wat mij betreft.

Ik had de comeback van GYBE een beetje gemist. Dus ik had een paar maanden geleden het laatste album gekocht samen met ''Allelujah etc''. Dit album is me dus een ontglipt. Nu luisterde ik een paar dagen terug ''Piss Crowns Are Trebled''. De gekochte albums bevallen me prima maar daar staat geen nummer op zoals deze. BRILJANT!!! Voor mij misschien nu al het beste nummer van GYBE (en ja ik ken de oudere albums). Wat een dreiging, wat een power. Voor GYBE begrippen echt een zwaar nummer (dat licht me normaal sowieso al wat beter).

Jammer van de 2 (zoals jullie ze noemen) drones. Het eerste nummer is ook klasse. Ik ga deze wel kopen en dan eens een paar keer goed in zijn geheel beluisteren. Maar 3 GYBE-abums is wel een project...