Van Morrison - Saint Dominic's Preview (1972)

Label: Warner Bros.

1. Jackie Wilson Said (I'm in Heaven When You) (2:57)
  2. Gypsy (4:36)
  3. I Will Be There (3:01)
  4. Listen to the Lion (11:07)
  5. Saint Dominic's Preview (6:23)
  6. Redwood Tree (3:03)
  7. Almost Independence Day (10:05)
Listen to the lion op zijn best: beter als op de live lp vind ik persoonlijk ..

avatar van Tribal Gathering
Misschien wel het beste album om je verkenning te beginnen in de wereld van Van the Man. Alles wat hij zoal heeft uitgebracht tussen 1968 en 1974 hoor je hier een beetje terug.

De twee langste nummers leunen op de sound van Astral Weeks, zonder ook maar in buurt van kopieen te komen, en de rest haalt zijn inspiratie uit de andere Van Morrison albums.

Het enige iets mindere nummer vind ik Gypsy. Het roept wat teveel Lenny Kuhr gevoelens op om echt prettig naar te luisteren.

Maar Redwood tree, Listen to the Lion en het titelnummer behoren tot het beste wat Van Morrison ooit heeft uitgebracht.

Dit mag misschien niet de allerbeste plaat zijn die hij heeft uitgebracht, maar als je na dit album geen zin hebt om meer van hem te gaan beluisteren zou een ander album dat ook niet hebben bereikt.

is redwood tree niet dat nummer die zo'n beetje dezelfde melodie lijn heeft als wish you were here van floyd ?

fredpit
marcello schreef:

Nee, dat is Almost Independence Day...

avatar van Jasper
Is deze nog ergens in Nederland te krijgen (op cd)?

Ziet er niet naar uit

fredpit
Jasper schreef:
Is deze nog ergens in Nederland te krijgen (op cd)?

Ziet er niet naar uit

Nee. Veedon Fleece overigens ook niet. Het wordt de hoogste tijd dat er wat oudere albums van Van opnieuw op cd uitgebracht worden.

Mocht iemand nog een adresje weten...

Pieter Paal
'Jackie Wilson said' is ooit nog eens door Dexy's Midnight Runners verkracht en veel mensen dachten ook dat het hun eigen nummer was.
What a shame!

EVANSHEWSON
Tribal Gathering schreef:

Tribal heeft het hier mooi uiteengezet, echt klasse ! Keep on writing!

Hele mooie en bij momenten erg intieme plaat vind ik dit.
Topklasse.

****1/2

Down_By_Law
fredpit schreef:

Mocht iemand nog een adresje weten...

"Saint Dominic's Preview" komt in September dit jaar uit. Ik had deze al (overigens vind ik dit Van Morrison's beste plaat), maar ik ben blij dat ik in Juni eindelijk mijn "Veedon Fleece" LP weg kan doen om plaats te maken voor de CD versie .

jkbb
Alleen het titelnummer en Almost Independence Day durf ik van heel goed te noemen, de rest hangt daar een beetje tussenin, helaas. Het valt me op dat per plaat, naast zijn drie bekendste werken, het steeds meer erop begint te lijken dat hij nooit meer dat torenhoge niveau heeft bereikt, dan heb ik het vooral over Astral Weeks en zeker Veedon Fleece. Maar goed, ik ken nog altijd slechts een klein gedeelte van zijn werk, terwijl ik 'm wel al een tijd geleden heb ontdekt.

avatar van ArjenT
Heeft iemand enig idee wanneer de re-issue van deze plaat uit komt? Ik kan sowiezo moeilijk informatie vinden over de planning van de volgende serie re-issues. Als iemand het weet hoor ik het graag!

avatar van bertus99
Heel behoorlijk album van Van in zijn beste tijd. Behoorlijk veel akoestische muziek en een heleboel sfeer en nummers waarin hij de tijd neemt om het helemaal uit te diepen: Dat doet hij op Listen to the Lion en Almost Independance Day.
Van gromt, sist en neuriet en probeert allerlei dingen uit met zijn ongelooflijke stem.
Het begint erg opgewekt met Jacky Wilson waarin blazers een mooie partij mee spelen. In Gypsy zit een mooie tempowisseling en het lalalala is erg goed mee te zingen.
Saint Dominic's Preview is de mooiste song. Mooie tekst ook met herinneringen van Van aan zijn jeugd in Belfast.
Tussen al dit moois toch twee niemendalletjes, waardoor dit album geen 5 * krijgt van mij: Dat zijn no.3 en 6.

avatar van gaucho
ArjenT schreef:

De laatste berichten (van alweer een tijdje geleden) zijn dat Van Morrison zó'n ruzie met zijn platenmaatschappij gehad heeft dat hij persoonlijk besloten heeft om de rest van de reissues maar te cancellen. De kans dat we die ooit nog te zien krijgen, is dus minimaal. Al sluit ik niet uit dat Morrison toch langs andere wegen nog een keer deze albums opnieuw uitbrengt.

Flink balen, want deze heb ik nog steeds niet op CD. Op eBay worden er prijzen van rond de 40 dollar/euro voor gevraagd. Dat vind ik op dit moment nog iets te veel van het goede, maar als het er echt naar uit gaat zien dat deze nooit meer heruitgegeven wordt, waag ik de stap misschien toch wel eens.

Want dit is wel een tamelijk essentiële plaat in het oeuvre van Van Morrison, eigenlijk de enige die ik echt belangrijk genoeg vind om nog aan mijn VM-collectie toe te voegen. Een mooie mix van die Astral Weeks-achtige nummers (die twee lange tien-minutennummers) en de kortere, meer rhythm 'n' blues-georiënteerde songs die hij rond deze tijd zou gaan maken. Op Hard nose the highway (ook out-of-print, maar daar heb ik de CD wél van) doet-ie dit kunstje nog eens over, maar de kwaliteit van de nummers ligt hier beduidend hoger.

avatar van ArjenT
Jee! Inmiddels in mijn bezit. Voor 4 euro een prachtig exemplaar op de kop getikt op een markt In Zuid Afrika

Dan was ik toch wat duurder uit. Gister in een impulsaankoop op Appelpop deze cd gescoord voor € 10,--. Vergeten af te dingen natuurlijk. Aangezien ik hem daar niet kon beluisteren was het een beetje een gok.
Ik zag achteraf dat 'ie in de i tunes € 6,-- kost, maar goed dan heb je natuurlijk niet dat kekke doosje.

Het titelnummer en Redwood Tree vind ik juist wonderschoon, de twee uitschieters van het album wat mij betreft.
Wat ik jammer vind is dat Jackie Wilson hier ook weer op staat. Dat nummer skip ik standaard als ik zijn Best Of cd aanzet...

Voor een introductie in zijn muziek vind ik deze cd juist niet zo voor de hand liggen.
Moondance of Enlightenment lijkt me dan een logischer keuze. The Best Of was voor mij, begin jaren 90, genoeg om meer en meer van deze man zijn muziek te gaan houden.
Ik zag hem schitteren met The Band in The Last Waltz, waarin ze samen Caravan doen. Een eerst indruk die naar meer smaakte.

avatar van Droombolus
Voor mij draait het hier om Gypsy, Listen To The Lion, St. Dominic's & Redwood Tree.

Jackie Wilson en I Will Be There ( een beetje te standaard jazzy swingertje ) is niks mis mee maar halen dat nivo net niet.

Almost Independance Day is de Achilleshiel van dit album. Ome Van begint met een stukkie akoestiese gitaar, zo te horen een 12-snarige die nèt niet okselfris gestemd staat, en dat hattie beter overgelaten aan een echte gitarist. De sfeer komt er gewoon niet echt lekker meer in en een beetje editten had wellicht ook geen kwaad gekunt, want die 10+ minuten is echt te lang. Het blijft een soort van poging om een Astral Weeks sfeer op te roepen op een album wat over het geheel meer in een Moondance sfeer zit.