Cody Jinks - Adobe Sessions (2015)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. What Else Is New (2:38)
  2. Mamma Song (4:19)
  3. Cast No Stones (5:16)
  4. We're Gonna Dance (3:31)
  5. Birds (4:16)
  6. Loud and Heavy (3:50)
  7. David (4:42)
  8. Me or You (4:32)
  9. Folks (2:32)
  10. Ready for the Times to Get Better (2:56)
  11. Dirt (4:14)
  12. Rock and Roll (3:50)
avatar van AbleMable
Cody Jinks is voor mij de ontdekking van dit decennium. Gezegend met een prachtige stem en onuitputtelijk talent om maar nieuw werk te schrijven en platen op te nemen en concerten te geven (ik volg hem op Facebook en ben verbaasd waar hij al die tijd vandaan haalt). Het ligt heel dicht bij de Outlaw Country van de jaren'70 en ook zijn manier van werken, zelf de songs schrijven, zelf de albums uitgeven.
En ja, als je zoveel schrijft is niet alles van uitmuntende kwaliteit maar ook die songs kunnen er nog meer dan ermee door.
Ook op dit album weer. En de echt positieve uitschieters zijn voor mij, Mama's Song, Cast No Stones en Loud and Heavy.
Het doet mij kwa muziek aan het beste werk van Waylon Jennings denken uit de jaren '70. Ook de opzet, twee gitaren, een steelgitaar en drums en bas. Verder geen poespas.
Binnenkort verschijnen er alweer twee nieuwe albums! En hopelijk komt ie nu ook eens naar Europa en dan vooral naar NL en het liefts Amsterdam.(Paradiso ofzo). Want een concert bezoeken van hem staat wel op mijn Bucket List.

Arbeidsdeskundige
Ook dit album staat als een huis en behoort tot zijn vier sterkste albums waarvan de kwaliteit heel dicht bij elkaar ligt. Alles klopt. De bijzonder sterke teksten, zijn krachtige en warme stem en de heerlijke muzikale omlijsting, zoals de aanzwellende violen op Dirt. Ik haal bijzonder veel hoop en kracht uit het luisteren naar dit bijzonder fraaie album van deze toonaangevende gigant van de de outlaw country artiesten aller tijden. Ik krijg hier niet genoeg van. Mijn hemel wat is dit mooi. Genoemde nummer is het pronkstuk.

avatar van Tonio
Ik heb Cody pas vorig jaar voor het eerst gehoord en was van de twee albums behoorlijk ondersteboven, nou ja: van The Wanting nog net iets meer dan van After The Fire. Daarna heb ik de oudere albums ook wel beluisterd, maar blijkbaar toch af en toe wat met te weinig aandacht (want zo gaat dat soms ).

N.a.v. de Country top 100 van AbleMable (waarvoor hulde!) ben ik beter gaan luisteren naar Less Wise en The Adobe Sessions. En ja, inderdaad meer country dan die van vorig jaar, maar dan wel heel geweldige country! Het niveau van de songs is constant absurd hoog, en de uitvoering fantastisch. Heb hem nu al zes keer beluisterd, achterelkaar, en weet nog niet wanneer ik ga stoppen ...

avatar van ZERO
Dankzij een bericht van wvv89 bij het nieuwe album van The Killers, waarbij hij z'n voorliefde voor Country aanhaalde, kwam ik bij dit album terecht. Of hoe je van The Killers naar Cody Jinks kan gaan...

Hoewel ik mezelf zeker Countryliefhebber durf noemen, ken ik er eigenlijk veel te weinig van. Buiten een aantal Alt-Country bands uit de jaren '90, heb ik weinig Countryalbums in bezit. Ik ken wel van een aantal artiesten een aantal nummers, maar vond het toch tijd om daar wat verandering in te brengen. Zo leerde ik onlangs Zac Brown Band al beter kennen en nu dus Cody Jinks.

Ik moet zeggen: dat is voorlopig een zéér fijne ontdekking. Cody Jinks heeft een aangename stem en koppelt die ook aan goede nummers. De variatie tussen ballads en wat meer up-tempo nummers ligt ook goed op dit album. Waar sommige hedendaagse Countryartiesten al eens wat te glad durven klinken naar mijn smaak, is dat hier niet het geval. Bovendien is het ook een erg constant album, waar eigenlijk niet echt mindere nummers op staan.

Favorieten zijn Dirt, Mamma Song en Folks. Als ik er 4 had kunnen aanduiden, had Birds er ook bij gehoord.

Op naar het volgende album!

avatar van ZERO
Verhoogd naar 4,5*. Wat mij betreft samen met Lifers de hoogtepunten in het sowieso sterke oeuvre van Cody Jinks!