Frans Halsema - 1939-1984 (1984)

Label: Philips

1. Elke Avond Als de Beeldbuis Is Gedoofd (4:08)
  2. Als Er Iemand op de Wereld Is (4:30)
  3. Jean Francois en Piet van Dijk (3:47)
  4. De Vroeg Grijze Generatie (4:06)
  5. Moeder Alcohol (3:35)
  6. De Sneeuwman (4:11)
  7. Voor Haar (2:56)
  8. Ik-jij (3:58)
  9. Vluchten Kan Niet Meer (3:44)

met Jenny Arean

10. Ik Mis (3:37)
  11. Zondagmiddag Buitenveldert (2:25)
  12. Zij Was Goed voor Mij (3:17)
  13. Kees (3:54)
avatar van musicfriek
Dit moeten geweldige nummers zijn als ik vele mensen moet geloven. Toch maar eens achteraan gaan. Ben er wel erg benieuwd naar.

Dit is inderdaad echt een fantastisch mooie plaat. Misschien wel de mooiste Nederlandstalige die ik ken. Met dank aan m'n vader.

avatar van vigil
de meeste nummers zijn wel redelijk er is alleen één verschrikkelijke uitschieter naar boven; Voor Haar. Echt schitterend!!!!

Is dit mischien familie van Femke?

Geweldigenoten
Erg mooi album. Kees is door Acda & de Munnik gecovered, maar deze versie vind ik persoonlijk mooier. Ook Zondagmiddag en Voor haar zijn juweeltjes.

Een van de weinige nederlandstalige platen, die ik heb. Maar de teksten op deze cd uitgebracht zijn werkelijk fantastisch Met name: Elke Avond Als De Beeldbuis Is Gedoofd, Kees en De Vroeg Grijze Generatie en tenslotte het lied met een vette knipoog Moeder Alcohol. Helaas is Frans ook één van de veel te vroeg overleden zangers, die een geweldige toekomst hadden.

SoundWave schreef:
Is dit mischien familie van Femke?

nee verre van zelfs

Pieter Paal
Een mooie verzamelaar die na Frans zijn overlijden uitgebracht is.
Op de ene plaatkant staan nummers die kort voor zijn dood zijn opgenomen. Op de andere staan zijn bekendste liedjes.

avatar van Madjack71
Idd. een mooie verzamelaar, maar ben nu Springlevend aan het luisteren en die is m.i. zeker de moeite waard en geeft een goed overzicht van het gehele oeuvre van deze man, die als geen ander de melancholie van het hollandse volk in woord en beeld wist neer te zetten.

avatar van BoyOnHeavenHill
Madjack71 schreef:

avatar van Boermetkiespijn
Schitterend album. Luisterliedjes om bij weg te dromen, pure poëzie!
Mijn favoriet is (natuurlijk) "Voor Haar", maar ook het verhalende "Jean Francois en Piet van Dijk" is erg mooi. Swingt lekker, de tempowisselingen goed uitgevoerd.
"De vroeg grijze generatie". Prachtig geschreven, en leuk dat Thijs van Leer nog even wordt genoemd.
"Moeder Alcohol", lekker kolderiek met een kern van waarheid, smakelijk om gelachen!
"Vluchten Kan Niet Meer", wellicht het bekendste liedje van deze plaat. Gave tekst, geschreven door Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.
"Zondagmiddag Buitenveldert" heeft een schitterende, rustige orkestbegeleiding.
"Kees", doet je als luisteraar toch een traantje wegpinken. Gecoverd door Acda en de Munnik, sample is gebruikt door Fresku in zijn nummer "Brief aan Kees".

Fijne plaat om naar te luisteren. Niet zozeer een plaat voor op de achtergrond, de teksten vragen je aandacht!