Michael Schenker Group - Tales of Rock 'n' Roll (2006)

Alternatieve titel: Twenty-Five Years Celebration

Label: Armageddon

1. The Ride (3:16)
  2. Setting Sun (3:44)
  3. Angel of Avalon (2:21)

met Leif Sundin

4. Dreams Inside (3:33)

met Chris logan

5. Dust to Dust (3:28)
  6. Voice of My Heart (2:40)
  7. Journey Man (2:30)

18. Tell a Story (3:08)

met Robin McAuley

19. Life Goes On (1:51)
avatar van rockosaurus
Der Michael ist nog immer spitze !!!
Lekker doordendere rockplaat met geweldige riffs en briljante solo's van herr Schenker.
Alleen jammer van de vocalen van de nieuwkomer Jari Tiura, ik ben er niet kapot van. Zonde anders was het een 4,5 score geweest.

avatar van richiedoom
Ik vind hier dus echt geen reet aan. T lijkt allemaal veel te veel op elkaar en er zit niets memorabels tussen. Geef mij dan maar de opvolger.

avatar van Lonesome Crow
Michael had wel zin in iets speciaals, ter ere van het 25-jarig bestaan van zijn band besloot hij alle zangers die ooit in de MSG gezongen hadden uit te nodigen om wat nummers in te zingen.
In de eerste plaats is dit gewoon een studio-album met de Finse zanger Jari Tiura, maar op 6 songs zingen 6 andere zangers.
Alle nummers zijn aan elkaar geplakt, geen stiltes ertussen en dat is wel eens origineel alswel vermoeiend.

Helaas wordt het hoge peil van zijn destijds 3 voorgaande studio-albums niet gehaald, maar door de originele opzet is dit toch wel een aardige onderhoudende plaat geworden.
Eigenlijk had hij veel songs al geschreven voor een nieuwe plaat met de band UFO, dat zou een concept-album worden maar zover kwam het niet vandaar misschien de veelal korte songs die in elkaar overgaan.
UFO bassist Pete Way is wel van de partij op dit album.

Voor de overzichtelijkheid puntsgewijs de songs met mijn impressies.

1 Virtuoos technisch en ritmisch gespeeld met breaks, sterk refrein en krachtige
volle zang van Jari Tiura.
2 Verschillende songs in 1 song, erg sterk drumwerk en herkenbaar evenals de opener erg goed.
3 Met zanger Leif Sundin en een wat traditioneler arrangement, in de sfeer van de plaat
"Written in the Sand" uit 1997 waarop Leif zong.
4 Met zanger Chris Logan, beetje bluesachtig met wat knauwende zang van Chris en wat
langere gitaarsolos.
5 De tijd wordt genomen om de song op te bouwen, doordacht een song met kop en staart.

Tot dusver een prima plaat, we luisteren verder.

6 Een beetje traag zwalkend nummer, vreemd arrangement.
7 Een heftig begin, zwak refrein en de stem van Jari begint te irriteren.
8 Met zanger Kelly Keeling, een goede song maar de instrumeten klinken te hard
en te veel als een brei waardoor de zang van Kelly erin verzuipt.
9 Je verstaat "Looking for Satan", een ronduit zwak deuntje.
10 Sterke intstrumentale stukken en refrein, had meer in gezeten.

Het nivo zakt in, maar het samenspel van de muzikanten blijft zeer sterk met als uitblinker drummer Jeff Martin.

11 Beukend en ietwat dreigend, Jari kan ook goed laag zingen.
12 Opbouwend erg sterk, episch en bombastisch erg sterk !
13 Mooie refreinen, te verschillende stukjes aan elkaar geplakt.
14 Vooral genieten in de instrumentale stukken, virtuoos drumwerk.
15 Ritmisch tegendraads, voor het laatst is zanger Jari te horen.

Als toetje 3 songs met 3 andere zangers en een instrumentaaltje.

16 Gary Barden meldt zich, een song met kop en staart met een vreemd chaotisch jazzy
tussenstuk.
17 Is het toeval dat Graham Bonnet zingt op het swingende hoogtepunt van het album ?
Ook nog afwisselend, topsong !
18 Gedegen en herkenbaar gezongen door
19 Instrumentaal met opvallende toetsenbijdrage van gitarist / toetsenist Wayne Findlay.

Het moet gezegd worden dat het een gedurfd ambitieus project is, misschien iets te.
Met een wat betere drogere productie waarop de instrumenten beter te onderscheiden waren zou het een topalbum geweest kunnen zijn.
Jammer dat Michael zelf de producer was, zal wel geldgebrek geweest zijn om een producer in te huren.

Wordt wel steeds beter, duidelijk een groei-album voor Michael Schenker fans met geduld.

avatar van MetalMike
Lichtelijk tegenvallend deze worp, maar met name omdat de hoofdzanger een typische Euro-Power Metal zanger is qua geluid. De nummers zelf zijn helemaal zo slecht niet, wel soms (lees: meestal) absurd kort. Beetje rare vogel in zijn oeuvre dit ding, ik zie het dan ook niet echt als een volwaardige MSG plaat, maar zoals er staat: een viering van zijn carrière en dit is zijn kadootje aan ons.
Voor mij is de absolute smaakmaker op de plaat het nummer met Bonnet... mijn god wat knalt die man en wat een zalig nummer!