Everything Everything - Get to Heaven (2015)

Label: Sony

1. To the Blade (4:13)
  2. Distant Past (3:41)
  3. Get to Heaven (3:43)
  4. Regret (3:22)
  5. Spring / Sun / Winter / Dread (3:18)
  6. The Wheel (Is Turning Now) (5:28)
  7. Fortune 500 (4:16)
  8. Blast Doors (3:30)
  9. Zero Pharaoh (3:39)
  10. No Reptiles (4:42)
  11. Warm Healer (6:12)
  12. We Sleep in Pairs * (3:23)
  13. Hapsburg Lippp * (3:39)
  14. President Heartbeat * (3:21)
  15. Brainchild * (3:51)
  16. Yuppie Supper * (3:33)
  17. Only as Good as My God * (3:35)
avatar van TheRookie
No Reptiles is in ieder geval briljant. Geweldig nummer. Ook Distant Past en Regret zijn in 'goede' kwaliteit te beluisteren.

avatar van Tomio
Als voorproef zijn op youtube live opnames van 8 nummers van dit album te beluisteren, zoals de band ze presenteerde tijdens hun optreden in de Oval Space in Londen op 9 april jl.
Mijn verwachtingen zijn hooggespannen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Na Distant Past is ook Regret een heerlijk nummer. Gruwelijk vette video ook.

Iets meer electronica dan op de voorganger (ongetwijfeld de invloed van Stuart Price) maar wederom een lekker veelzijdig album.

avatar van Mark17
Op het eerste gehoor komt dit werk redelijk simpel over. Maar als mijn oren mij niet bedriegen zit daar nog een hele wereld achter. Ingenieus groeibriljantje? Las al ergens dat dit de beste Britse popband van dit moment moet zijn. De tijd zal het leren.

No Reptiles heeft op dit moment mijn aandacht. Let vooral op de vreemde teksten...

I'm going to kill a stranger,
So don't you be a stranger.

Oh baby it's alright, it's alright to feel like a fat child in a pushchair old enough to run.
Old enough to fire a gun.

avatar van coldwarkids
Fantastische plaat! Net zo goed als z'n voorganger! Alleen No Reptiles vind ik het minst.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Vette hoes ook! Eentje voor op LP.

avatar van berwt
Bands met een arty farty sound, meestal doen ze enkel mijn ogen rollen. Everything Everything bewijst dat er toch niets verkeerd is met de sound waar hipsters zo graag mee dwepen; het moet dus aan de overhypete andere bands liggen...

Ze doen me trouwens af en toe denken aan Fischer Z, dat zal vooral met de stem te maken hebben, hoewel Watts en zijn maten soms ook zo subtiel konden huppelen.

Ik begin met een veilige 3,5*

avatar van joka63
Prima plaat zeg! Die jongens worden steeds beter!

Heerlijke band ! Paar songs gehoord ( No Reptiles is fantastisch.)
Morgen ff in zijn geheel beluisteren.

avatar van luigifort
bikkel2 schreef:
No Reptiles is fantastisch.

Kende deze band niet..maar t***ngjantje wat is dat n lekker nummer zeg...

avatar van LennartDG
Amaai, ik verwachtte niet zoveel van een nieuwe Everything Everything, maar dat eerste nummer klonk wel heel goed zeg. Wil de rest wel beluisteren, maar 't is weer zo'n moment waarop ik 50 verschillende dingen tegelijk wil beluisteren.

avatar van blur8
JAAA ! een fijne verrassing met lekker veel nieuwe songs. Ik hoor heel veel goeds.
Ook: Spring-Sun-Winter & Fortune500 & We Sleep in Pairs.

Kan helaas niet vinden dat er een europe-tour aan komt.
Ze crossen door de UK, Ireland en Australie. That's it.

avatar van SOAD
De ultieme hipster muziek maar o zo heerlijk.

avatar van Elbow
Aangename eerste kennismaking met Everything Everything... Lekker pop album met enkele straffe nummers zoals 'To the blade' 'The Wheel (is turning now)' 'No reptiles'
De vergelijking met Fisher z gaat hier zeker op. Af en toe hoor ik ook echo's van het fantastische Why? Ik vraag me wel af of ik hier binnen een paar maanden zal naar terug grijpen?

avatar van Edgar18
Fijn zomers plaatje hoor. De extra tracks voegen zowaar ook nog iets toe aan het geheel en trokken me over de streep om voor de 4* i.p.v. 3,5* te gaan.

avatar van Urbanoetang
Had weinig verwachtingen vooraf (was nog niet bekend met de band), maar wat heeft deze plaat mij omver geblazen zeg! Popmuziek van de bovenste plank; toegankelijk en ligt makkelijk in het oor, maar wordt bij nadere beluistering een stuk gecompliceerder en diepgaander dan je denkt. Zwaar over the top op momenten; ze proberen echt het maximale uit elk nummer te halen, wat ik persoonlijk wel kan waarderen maar ik kan mij heel goed voorstellen dat anderen het juist storend vinden. Oh, en de bonustracks zijn eigenlijk net zo sterk hier.

Ja, dit is tot nog toe de plaat van het jaar wat mij betreft, gevolgd door Benjamin Clementine (ook een artiest die zich weigert in te houden). Binnenkort maar de LP bestellen.

edit: Hoe zijn hun andere werken? Enigszins vergelijkbaar?

avatar van TheRookie
Zelf vind ik Arc van hetzelfde of hoger niveau. De muziek op alle albums van Everything Everything is zeker vergelijkbaar met elkaar. Ik zou het zeker uitproberen. Kan alleen maar meevallen. Arc is een album dat vol staat met dansbare en vrolijke nummers, waar ik zelf geen genoeg van kan krijgen.

avatar van iHateDolphins
Vorige week zette ik hem direct bij het eerste nummer uit, maar nu toch doorgezet en daar ben ik zeer blij om. Lekker zomers plaatje. Deze mannen kunnen wel muziek maken. Ook de bonus tracks zijn van toegevoegde waarde en ik heb na 2 luisterbeurten zelfs het gevoel dat ik daar een favoriete track ga vinden van deze plaat.

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Everything Everything laat op deze plaat een zeer catchy eerste helft achter voor een wat moeilijker te vatten restant. Ik kan er genieten van alles t/m The Wheel maar vind dat de plaat daarna een beetje de urgentie verliest. Nummers als Distant Past en Regret zijn lekker in your face. Erg hipster, doet op momenten wel wat denken aan Alt-J, maar ook weer niet. Ze hebben genoeg eigen sound om onderscheidend te zijn. Helaas kan ik het moeilijker werk nog niet echt waarderen. Een "Blast Doors" bijvoorbeeld heb ik erg weinig mee en vind ik vooralsnog vervelend om te horen. Richting het einde pakken ze het weer een beetje op. Voor nu geef ik daarom 3* maar ik blijf het proberen vanwege die sterke eerste helft.

blur8 schreef:
Ook: Spring-Sun-Winter & Fortune500 & We Sleep in Pairs.

Kan helaas niet vinden dat er een europe-tour aan komt.
Ze crossen door de UK, Ireland en Australie. That's it.

27 november in de Melkweg!

avatar van blur8
Tomio schreef:
27 november in de Melkweg!

Kaarten zijn binnen. bedankt voor de tip. Daar hebben we wat aan!

blur8 schreef:

Kaarten zijn binnen. bedankt voor de tip. Daar hebben we wat aan!

Ik heb de kaarten ook binnen!

avatar van mvfreak
Qua stijl (hipster?) doet het me idd wel denken aan Alt-J, met dien verstande dat dit mij vele malen beter bevalt dan de laatste van Alt-J. Verder laat Everything Everything een duidelijk stijgende lijn in hun 3 albums laat zien, en klinkt het op Get to Heaven allemaal erg gevarieerd en volwassen. Ik had wel een flink aantal luisterbeurten nodig om tot mijn vlpge oordeel van 4,5* te komen, maar momenteel geniet ik met volle teugen van dit prachtige album. Samen met de Maccabees mijn favorieten van dit moment. No Reptiles is echt een prachtig nummer met schitterende zang.

avatar van knaai
Het kost inderdaad wat tijd voordat het kwartje valt, maar dan is het echt een geweldige plaat.

avatar van iHateDolphins
Verlaagd naar 3,5 in eerste instantie was ik aangenaamd verrast, als ik hem nu opzet dan vind ik niet elk nummer even relaxed om te luisteren. komt ook wel omdat ik de laatste dagen veel na werk of overdag luister. Ik kan me voorstellen dat het album het leuker doet als je in een blije feeststemming bent.

avatar van Lennonlover
Een keer of 2, 3 beluisterd.
Ik snap de vergelijking met Alt-J die sommigen maken tot op zekere hoogte. Maar dit vind ik toch minder goed en de finaliteit van de muziek ligt toch ergens anders denk ik. Vele nummers hebben hier een grotere hitgevoeligheid.
Zijn stem was even aanpassen in het begin. Maar na een paar luisterbeurten zouden nummers als Distant Past, To The Blade en Fortune 500 niet dezelfde zijn.
Nog geen sterretjes, daar moet ik nog een paar keer voor moeten luisteren.

avatar van Mark17
Eén lullige pagina met reacties hier...terwijl deze plaat veel meer doet dan je in eerste instantie zou denken. Het heeft dezelfde kracht als Modern Vampires of the City van Vampire Weekend; doeltreffend in sfeer en overtuigend in lyriek. Fantastisch hoe deze Britten moeiteloos hiphop, dance en pop verenigen in een nummer als Distant Past. Zou zomaar een wereldhit kunnen worden.

Zoals Urbanoetang het al beschreef: 'ze proberen echt het maximale uit elk nummer te halen.' Na meerdere luisterbeurten is het genieten geblazen!

4 --> 4.5 sterren

avatar van Boris1
Spring-Sun-Winter-Dread is een werkelijk geniaal popnummer. Heerlijk ook hoe dit nummer op tweederde een turn neemt..

Heel fijn album. Los steeds wat nummers gehoord, maar uiteindelijk in zijn geheel tot mij laten komen.
Knap dat deze band toegankelijkheid en hier en daar complexiteit weet te mixen tot een origineel geheel.
No Reptiles is vrij arty en kost wat tijd om te doorgronden, maar wat een nummer, echt goed over nagedacht.
Regret is op het 1e gehoor wat gewortelt in de britpop en uiteindelijk uitermate geschikt als een single.
Hier en daar wat elektro, maar met sterke melodielijnen.
Distant Past is wat mij betreft nu al een klassiekertje en ook de titelsong is sterk.
Ze gaan tot het gaatje, echt een gretige band die de passie laat spreken. Soms wel eens lastig te doorgronden in de zwaardere nummers, maar het is voorbeeldig neergezet.
De stem is een puntje. Je moet er zin in hebben.
Een album die niet elke week in mijn speler zal zitten, maar het is een verdomd goeie plaat.
Top 10 materiaal over 2015.

avatar van El Stepperiño
Mij doet dit lichtelijk denken aan Wild Beasts. Anyone?