Helios - Eingya (2006)

Electronic
Label: Type

1. Bless This Morning Year (6:01)
  2. Halving the Compass (5:27)
  3. Dragonfly Across an Ancient Sky (5:41)
  4. Vargtimme (3:58)
  5. For Years and Years (5:33)
  6. Coast Off (4:53)
  7. Paper Tiger (4:33)
  8. First Dream Called Ocean (3:51)
  9. The Toy Garden (4:43)
  10. Sons of Light and Darkness (4:32)
  11. Emancipation (2:35)
Mr.Bungle
Kun je mij vertellen Mr.Bungle, wat je er zo goed aan vind?

@Monsieur' Vaak is het moeilijk te verklaren waarom je een bepaalde klank graag hoort, ik zeg je dat dit simpelweg warm en natuurlijk klinkende sounds zijn (voor mij dan)..En het raakt me, het is interessant en geeft me een warm , bijna melancholisch gevoel.Er zijn veel meer producers die ook van die warme ,bijna zoete ambient maken,maar (erg) vaak wordt het te cheesy en krijg je zo'n tuincentrum-gevoel (die hebben ook zo'n soort cd's)..weinig origineel dus...Helios doet dit echt magnifiek..moet de rest v/d de discographie nog beluisteren.

avatar van Monsieur'
Mr.Bungle schreef:

Ook ik vind dit album heel warm. De plaat is nog niet meer dan 10 keer afgespeeld hier. Toch heb ik vooral bij het laatste gedeelte van Eingya júist dat cheesy gevoel. Het is net niet spannend genoeg en kabbelt maar wat aan. Niet dat deze plaat een waterval zou moeten zijn, ik zie het ook als een stromend beekje op een lenteochtend. Maar in het wateroppervlak mag af en toe best een rimpeling verschijnen, iets dat je triggert.
Bless this Morning Year en Paper Tiger vind ik dan de meest spannende tracks. Zowel Helios als Goldmund (wat je ook zeker moet luisteren als liefhebber van Helios) kunnen mij nog niet raken op de manier die bijvoorbeeld een Pan American of in Goldmund's geval een Max Richter doet.

Wie weet wat de tijd met zich meebrengt. Misschien heeft dit album zijn ware schoonheden nog niet prijsgegeven. Ik zal wachten. Maar niet te lang.
Bedankt voor je mening, Mr.Bungle

avatar van makaveli2
Natuurlijk dekt de hoes de lading wel. Al had het wat mij betreft iets meer kort maar krachtig gemogen. Toch zitten er zeer mooie composities tussen, vooral "The Toy Garden". Nee hoor, deze wordt de komende tijd nog niet stoffig.

avatar van Monsieur'
Na het beluisteren van het weergaloze Yume (2015) zal ik deze Eingya nog maar eens beluisteren in dezelfde 'state of mind'
Oordeel volgt.

avatar van portiss
Een van mijn meest favoriete albums aller tijden, ondanks dat ik een jaar of 2 elke dag sliep op de klanken van dit album, verveeld hij me zeker nog niet.

Zelden zulke mooie muziek gehoord, in mijn ogen het absolute meesterwerk van Keith Kennif, al is Yume ook erg goed!