Maaike Ouboter - En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt (2015)

Label: Sony

8. Wattendag (3:28)
  9. 23 April (2:52)
  10. Lijmen (3:44)
  11. Jij de Koning (2:24)
Is het slim geweest van Maaike Ouboter om zolang te wachten voordat ze met haar debuutalbum aan komt zetten.
Met Dat Ik Je Mis zette ze zichzelf al zo overduidelijk neer, waardoor het onmogelijk lijkt om hier nog overheen te gaan.
En inderdaad, dit is gewoon een feit.
En Hoe het Dan Ook Weer Dag Wordt is een titel welke mij gelijk aan een afgekeurd koningslied doet denken, maar ook aan een Spinvis nummer.
En Spinvis hoor ik zeker terug.
Het verhalende, mysterieuze getover met woorden heeft zeker raakvlakken.
Maar ook Roosbeef hoor je terug, maar dan is Maaike Ouboter de volwassen variant daarvan.
Natuurlijk heeft ze privé hoe dan ook meer bagage dan een Roosbeef, en verwacht je bij haar dan ook geen Kinderen voor Kinderen achtige liedjes over een boerderij of een beugel.
Novastar weet de sfeer van de geschreven liedjes prima muzikaal te omlijsten.
Het dromerige is absoluut aanwezig.
Helaas is zijn mooie warme geluid niet aanwezig als tweede stem.
Maar misschien is het wel goed zo, anders zou het waarschijnlijk minder persoonlijk klinken.
Gelukkig laat ze meer horen dan alleen maar nummers als Dat Ik Je Mis; alleen Lijmen ligt behoorlijk in het verlengde hiervan.
Aankomend seizoen zal ze wel regelmatig voorbij komen bij De Wereld Draait Door.
Kan Carice van Houten zich gaan richten op haar acteerwerk in Game of Thrones.
Dan heeft Matthijs van Nieuwkerk een gast die ook inhoudelijk over muziek kan praten.
Ja, iemand die zelfs voor hem unplugged kan gaan zingen, Franse chansons kan over brengen, en zelfs een ode kan brengen aan Ramses Shaffy.
Giel Beelen mag zo af en toe eens komen, om aan te schuiven en in tranen uit te barsten.
Ja, ik ben aangenaam verrast door haar debuut, en 23 april verdient het om een hit te worden; echt waar!!
Maaike Ouboter is er klaar voor, al zal ze voor altijd het meisje van Dat Ik Je Mis blijven.
Maakt ook niks uit; die klassieker kan ze in haar zak steken.

Prachtig album! Staat sinds vandaag op Spotify. Mooie ontroerende teksten en dromerige deuntjes. Aanrader!

avatar van sirenen
Wat een talent.... Wat een gevoel..... Wat een mooi album..... Genieten!
Mocht haar met band al zien in Tivoli en was af en tot tranen geroerd, een megatalent, koesteren...., koesteren....., koesteren!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Maaike Ouboter - En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het is al weer ruim twee jaar geleden dat Maaike Ouboter een werkelijk verpletterende indruk maakte met haar auditie in De beste singer-songwriter van Nederland.

Het ontroerende Dat Ik Je Mis ging vervolgens in onwaarschijnlijke aantallen over de al dan niet virtuele toonbank, maar Maaike Ouboter heeft vervolgens, mede geholpen door het niet winnen van de talentenjacht van Giel Beelen, gelukkig de rust bewaard.

De afgelopen twee jaar werkte ze aan haar debuutalbum en werd eindeloos geschaafd aan de elf songs die uiteindelijk zijn terecht gekomen op En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt (in het opvallend fraai uitgevoerde boekje gevolgd door 'En Hoe Het Ooit Nacht Heeft Kunnen Zijn').

Het is een debuut dat opent met het inmiddels overbekende maar nog altijd indrukwekkende en ontroerende Dat Ik Je Mis. Een riskante openingszet, die de lat direct flink hoog legt, maar het is een openingszet die fantastisch uitpakt. Het debuut van Maaike Ouboter blijkt een plaat van een bijna onwerkelijke schoonheid, waarop iedere andere track de vergelijking met de zo succesvolle en indrukwekkende eerste kennismaking met de muziek van Maaike Ouboter aan kan. Met gemak aan kan durf ik wel te zeggen.

Voor haar debuut koos de jonge Nederlandse singer-songwriter voor de samenwerking met Joost Zweegers, beter bekend als Novastar, die de plaat produceerde. Zweegers heeft gezorgd voor een hele mooie productie, waarin de inmiddels al zo herkenbare stem van Maaike Ouboter centraal staat.

Het is een hele mooie en bijzondere stem, die bijna dwingt tot luisteren. De wijze waarop de songs op En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt de aandacht te trekken heeft ook alles te maken met de eigenzinnige wijze waarop Maaike Ouboter zingt. Alle songs op de plaat vallen op door teksten die klinken als gedichten en ook als zodanig worden voorgedragen. Het geeft de songs urgentie en overtuigingskracht.

Maaike Ouboter blijkt een meester in het vertellen van mooie en indringende verhalen, waarin de kleinste details van groot belang zijn. De liefde staat centraal in de teksten, maar Maaike Ouboter is niet de gekwelde singer-songwriter die alleen maar leed over je uit stort. Natuurlijk zorgt de liefde soms voor diepe dalen, maar ook de hoge pieken die de dalen rechtvaardigen blijven niet onbelicht op dit debuut, dat ook een ode aan de liefde is.

De elf songs zijn niet alleen in tekstueel opzicht ware kunststukjes. Ook aan de instrumentatie is hoorbaar lang gesleuteld, wat steeds weer zorgt voor een net wat ander klankentapijt. De instrumentatie is vaak ingetogen en akoestisch, maar En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt bevat ook een aantal meer uptempo songs, die laten horen dat Maaike Ouboter ook uitstekend uit de voeten kan in net wat lichtvoetigere popliedjes.

In de instrumentatie duiken soms verrassende accenten op, zoals bijvoorbeeld in het uiterst sober openende Smoor, dat vervolgens wordt voorzien van de honingzoete klanken die in de jaren 70 de basis vormden voor de soundtrack van menige Franse softporno film.

Door de hoofdrol voor de teksten raakt de muziek van Maaike Ouboter zo nu en dan aan muziek die in het hokje kleinkunst past. Dat is voor mij bijna een vies woord en meestal een synoniem voor gekunsteld, maar Maaike Ouboter ontwijkt gelukkig met speels gemak alle valkuilen.

En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt is een debuut vol goudeerlijke popliedjes. Het zijn popliedjes die ontroeren en vermaken, maar het zijn ook popliedjes vol spitsvondigheden en memorabele momenten.

Maaike Ouboter is er in geslaagd om een geheel eigen geluid te creëren en heeft een debuut afgeleverd waarvan ik alleen maar zielsveel kan houden. En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt maakte direct een verpletterende indruk, maar inmiddels kan ik alle elf de songs op de plaat dromen. Desondanks worden ze alleen maar mooier.

Dat Maaike Ouboter een uniek talent is, was twee jaar geleden direct duidelijk, maar je moet het vervolgens nog maar waarmaken met een eerste album. Maaike Ouboter doet het. En hoe. Een diepe buiging is op zijn plaats voor een plaat die de competitie met alles en iedereen aan kan. Erwin Zijleman

avatar van Boermetkiespijn
Normaal gesproken worden de slik- slurp- en snuifgeluiden wel uit de opnames gefilterd. Dit keer is het het eerste wat me opvalt aan dit album. En tóch is het eerste nummer overdonderend in alle eenvoud. Bij "Anders" ben ik er zeker van, dit is een stem die ik graag hoor. Ik hoor geen hits, maar wel luisterliedjes om in te verdwijnen. Deze ga ik vaker beluisteren.