Ringo Starr - Ringo (1973)

Label: Apple

1. I'm the Greatest (3:21)
  2. Have You Seen My Baby (Hold On) (3:44)
  3. Photograph (3:57)
  4. Sunshine Life for Me (Sail Away Raymond) (2:45)
  5. You're Sixteen (You're Beautiful and You're Mine) (2:48)
  6. Oh My My (4:16)
  7. Step Lightly (3:15)
  8. Six O'Clock (4:08)
  9. Devil Woman (3:50)
  10. You and Me (Babe) (4:59)
  11. It Don't Come Easy * (3:02)
  12. Early 1970 * (2:20)
  13. Down and Out * (3:02)
Ik heb de versie van 'I'm the Greatest' van John Lennon.
Die is veel beter dan deze van Ringo.
Maar over het album gesproken,
het is wel leuk maar niet echt super.
Behalve I'm the Greatest' en 'Six 'o' Clock.
Six 'o' Clock' is overigens van Mccartney.

avatar van avdj
De manier hoe Ringo "I'm the Greatest" zingt vindt ik gewoonweg lachwekkend. Dit hele album bestaat trouwens uit door anderen gecompeneerde stukken die Starr in mocht zingen. Het is allemaal zo gemaakt. Bah.

avatar van HiLL
Ringo hadden ze na de Beatles gewoon op moeten sluiten met een drumstel en wat Beatlesplaten.

avatar van Lennonlover
enige album van Ringo dat fatsoenlijk is

JustaRascal
Vond hem in me vaders platencollectie, kan hem jammergenoeg nergens op cd vinden. Dit is een fantastisch album!

EVANSHEWSON
Kijk, ik heb hem wèl op cd gevonden, ik denk bij Fnac in Gent (B).
En voor een normale prijs, niet opgedreven of zo.

Dit is ongetwijfeld, samen met Goodnight Vienna het beste van Ringo in de vroege seventies !

Prachtplaat, die hier véél te laag gekwoteerd staat, dit verdient zo veel meer !
Photograph (een cadeautje van collega George Harrison), Oh My My en It Don't Come Easy leukste nummers !

4.5 sterren **** 1/2

avatar van devel-hunt
Zonder twijfel de succesvolste Ringo plaat, zowel artistiek en commercieel ( 2 miljoen verkocht in the USA). Doordat alle Beatles meedoen op deze plaat kreeg de plaat toen heel veel media aandacht. Op I,m the greatest werken Starr/Lennon/Harrison gebroedelijk aan dit fantastische komisch bedoelde nummer, het is dus niet zo vreemd dat dit nummer als een echt Beatles nummer klinkt. Harrison schreef voor Ringo Photograph, wat uitmonde in een wereldhit en een fantastisch single. McCartney deed mee op de volgende single You're sixteen, wat eveneens een wereldhit werd. De derde grote hit van deze plaat oh my my schreef de neus zelf, de andere nummers zijn ook erg goed te pruimen. De sgt pepper achtige hoes deed de rest. En hoewel Ringo with a little help from his friends deze fantastisch plaat afleverde bleef het toch een echte Ringo Starr plaat. Zeker in de top 10 van de beste solo platen.

avatar van Toon1
De eerste keer dat ik een solo-plaat van Ringo beluister en dit valt zeker niet tegen. Photograph

avatar van Lennonlover
Ook eens zijn laatste proberen. Niet fantastisch maar soms wel leuke nummertjes tussen. Vol nostalgie

avatar van Toon1
Haha. Ik ken alleen het nummer 'Liverpool 8' en dat is ... eh ... niet zo'n goed nummer, dus ik ga nog ff wachten met dat album te beluisteren

avatar van Lennonlover
Misschien beter dan, als je zelfs Liverpool al niet goed vindt

avatar van music4life
ik vind dat er wel een paar goede nummers op staan hoor photogrraph, you're sixteen, it don't come eassy
zijn toch erg goede nummers hoor. het is ook leuk om Ringo Starr te horen zingen, als j bedenkt dat hij bij The Beatles vaak alleen maar drumde..

avatar van LucM
Ringo Starr was geen geweldige zanger, maar sommige solo-albums van hem mogen er beslist zijn en deze vind ik zelfs prima. Dit is bijna een post-Beatles-album want naast Ringo Starr zelf hebben zowel Paul McCartney, John Lennon als George Harrison een nummer geschreven.
"Photograph" vind ik een uitstekende hitsingle evenals de bonustrack "It Don't Come Easy" dat eveneens een grote hit werd. Met dit album was Ringo Starr zelfs succesvoller dan de drie andere Beatles.

avatar van George
Ringo Starr is inderdaad geen geweldige zanger.
Op zijn solodebuut 'Sentimental Yourney ' uit 1970 wordt dat gegeven gelijk onderstreept. Hij grijpt op dat album terug naar 'moeder's favorieten ' en zingt die evergreens op karaoke niveau . Het materiaal is voor zijn stem te hoog gegrepen.
Starr is duidelijk geen Sinatra.
De opvolger uit hetzelfde jaar en met behulp van een puike band is veel geslaagder : het sfeervolle , country and western album 'Beaucoups of blues ' : voor de liefhebber.
In 1973 verschijnt dan eindelijk Ringo's eerste popalbum en het is gelijk een groot verkoopsucces. Bovendien is 'Photograph'( i.s.m. Harrison geschreven) een van de grote wereldhits van het jaar.
' Ringo ' bevat pretentieloze pop : licht , vrolijk en bij tijden humoristisch. Het is Starr op het lijf geschreven.
' Goodnight Vienna ' ; de opvolger , mag er ook nog zijn. Vooral het door Lennon geschreven en tevens het titelnummer van de plaat is een ware kraker. Vanaf dan gaat het , zowel commercieel als artistiek , gestaag omlaag met Ringo. Zijn nieuwe albums belanden steeds sneller in de uitverkoopbakken.

Met een glimlach luister ik naar zijn meest gedenkwaardige plaat : Ringo .

avatar van devel-hunt
Dat Ringo niet kan zingen weten we al vanaf het nummer Boys van de Beatles LP Please please me uit 1963. Dus dat hij vanaf zijn solo debuut Sentimental Journey tot zijn laatste plaat Liverpool 8 geen Pavarotti blijkt te zijn, lijkt me logisch.

Als je zijn platen Ringo en Goodnight Vienna goed en leuk vind, moet je ook Time takes time (1992) en Ringo Rama (2003) eens beluisteren. Zeker zo goed als Goodnight Vienna of Ringo.

Pieter Paal
In het LP-tijdperk heb ik dit album vaak in de rekken zien staan, maar ik heb mij er nooit aan durven wagen. Toen wilde ik eerst alle Beatles-albums bij elkaar hebben, daarna het solo-werk van John & Paul en dan pas George & Ringo.
Begin jaren 90 stond er bij Expert zo'n rek met 2 CD's voor 25 piek. Ik heb toen 'Wim de Bie zingt acapella' en deze van Ringo gekocht.
'Photograph', 'You're sixteen' en 'It don't come easy' waren bij mij al bekend door radioprogramma's zoals 'Arbeidsvitaminen'.
Op dit album zijn op enkele tracks ook Ringo's Beatles-collega's (Paul had ook Linda en een song meegenomen) present en andere grootheden zoals Billy Preston, Klaus Voormann, Jim Keltner, Nicky Hopkins, The Band, Martha Reeves, Stephen Stills, Marc Bolan en Harry Nilsson.
Naast zijn ex-collega's bracht Ringo zelf ook een aantal nummers in. Samen met Harrison schreef hij 'Photograph' dat als single een hit werd. Ook een paar songs die hij samen met Vini Poncia schreef en uitgewerkt heeft.
Hier ook covers van de oubollige Sherman-compositie 'You're sixteen' en 'Have you seen my baby (hold on)' van Randy Newman.
De Harrison-compositie 'Sunshine life for me (sail away Raymond) nam hij samen met The Band op, Harrison doet hierop ook achtergrondzang.
Een jaar later nam Don McClean dit nummer ook weer op.
'Oh my my' klinkt als een 70's discotheken-stamper. 'Photograph', 'Oh my my', 'Sunshine life for me (Sail away Raymond) en 'It don't come easy' vind ik hier de beste nummers.
De bonus tracks zijn de single 'It don't come easy/Early 1970' en 'Down and out' dat het b-kantje van 'Photograph' is.
Een paar jaar later bracht hij 'Ringo's rotogravure' uit dat ook zo'n Ringo & friends-album is. Ringo was voor promotie van deze plaat te gast in het t.v.-programma 'De vuist van Willem Duys', waarbij hij Duys zijn stropdas afknipte.
De plaat bereikte niet de verkoopcijfers van het album 'Ringo'.
Ik luister niet vaak naar Ringo's muziek. Zijn stem gaat mij snel vervelen. Bij Rick Davies van Supertramp heb ik dat ook.
Hoewel Ringo niet de beste zanger van The Beatles is, lukte het hem toch het nummer 'Yellow submarine' naar de eerste plaats van de hitparade te zingen. (o.k. het was een dubbele a-kant met Paul's 'Eleanor Rigby').

Pieter Paal schreef:
Het lukte hem niet alleen om van Yellow submarine een wereldhit te maken, dat deed hij ook met Photograph, It don't come easy, Back of Boogeloo, You're sixteen, Only You, Oh My My, The No No song etc etc.... Ringo was verdomde populair en succesvol in de jaren 70, hoewel je dat, gezien de negatieve reactie op zijn werk op MuMe, bijna zou vergeten. Sterker nog, Ringo had de eerste helft van de jaren 70 de meeste hits van alle ex Beatles.

Stijn_Slayer
Ik hoorde laatst It Don't Come Easy langskomen. Leuk nummer, dat mijn nieuwsgierigheid wekte. Wat zoekwerk leerde me dat George Harrison dat nummer waarschijnlijk geschreven heeft.

Zo te zien is de rest ook door anderen (ex-Beatles) geschreven, dat is wellicht wel interessant. Ik ga hem binnenkort eens opzoeken.

Stijn_Slayer schreef:

Het nummer I'm the greatest was bijna een beatles reunie. Met Ringo op zang en drums, Lennon Zang en Piano en Harrison Backvocals en gitaar. Het nummer is een Lennon compositie. De plek van Macca werd ingenomen door Beatles vrienden Klaus Voormann en Billy Preston. Het nummer klinkt erg Beatles achtig, en zwengelde de geruchten aan van een reunie.

Stijn_Slayer
Ik heb hem beluisterd, inderdaad een heel aardig album. Niet hoogstaand, en ik ga Ringo nu ook niet de hemel inprijzen, maar met wat hulp van zijn vrienden heeft hij een aardige plaat geleverd.

George's versie van It Don't Come Easy vind ik overigens iets beter.

avatar van Elvis Hitchcock
Twee weetjes over Ringo Starr:

* Hij ontving veel meer fanmail dan de andere drie Beatles (iets dat je niet zou verwachten)

* "Ringo" is Japans voor "appel".

avatar van Slowgaze
Ringo was dan ook de meest visionaire Bietel en daarom was het niet meer dan terecht dat hij de meeste fanmail kreeg.

Een tijdje terug op vinyl gescoord. Ik moet zeggen , ik was aangenaam verrast. Kant 1 van dit album is behoorlijk goed. Op kant 2 zakt het allemaal helaas wat in. 3*

Bij het album zit een mooi boekwerk met leuke tekeningen van Klaus Voormann.

avatar van lennon
Ben niet zo van de Ringo albums, maar over deze had ik positieve dingen gelezen, dus moest m meenemen toen ik de lp zag liggen.

Mooi artwork erbij overigens!

Hoogtepunt is meteen het eerste nummer (wat ik al kende van Lennon) I'm the greatest. Vol met humor, past goed bij Ringo!
De bijdragen van de overige Beatles zijn eigenlijk ook wel de leukste stukken van de plaat!

Grappig wel dat ie aan t einde iedereen opsomt die hij dankbaar is.

Leuke plaat, niet heel bijzonder, maar zeker leuk genoeg om in de collectie te hebben. Heb er nu 2, en denk dat t daar wel bij blijft.

avatar van LucM
Dit album en de opvolger Goodnight Vienna zijn de enige reguliere albums van Ringo Starr die ik bezit. Zoals ik eerder zei geen grootste zanger maar met gevoel voor humor en de songs hier zijn meer dan behoorlijk (mede dankzij de inbreng van de andere Beatles-leden).
Na Goodnight Vienna ging het zowel commercieel als artistiek snel bergafwaarts, Ringo the 4th is een ontzettende miskleun. Zijn recente albums zijn niet onaardig maar geen hoogvliegers.

avatar van bikkel2
Ringo solo is het meest vrijblijvend van alle Beatles. Meer een soort feestje maar dan op plaat.
Hij zorgt en zorgde dat er altijd goede musici en dito componisten aanwezig zijn. Of hij covert er lekker op los..... zoals hier ook regelmatig.
Hij heeft geen dringende boodschap of inhoudelijk iets zinnigs te melden.
Sympathieke entertainment van een man die zijn verleden altijd goed heeft gebruikt.

Zo is hij al jaren in de weer met zijn All Stars Band. Zijn rol is het zingen van de bekende hap en zijn rol muzikaal is minimaal.

Maar de man vermaakt zich. En zo is het na The Beatles ook gegaan.

avatar van lennon
Ik heb mijn stem wat verhoogd, want deze lp is toch wel erg vermakelijk.
Inderdaad geen grootse zanger, maar het plezier is er aan af te horen, en dat is ook leuk!

avatar van devel-hunt
Ik lees heel vaak: Ringo Starr geen goede zanger, maar is dat eigenlijk zo? Hij is in ieder geval uit duizenden te herkennen en kan een nummer wel charmant en goudeerlijk brengen. Of is een goede zanger alleen maar goed als hij loepzuiver toonvast zingt?
Ik vind de solo platen van Ringo wel zijn momenten hebben, zeker deze Ringo plaat. Waardoor Ringo ineens de meest populaire en succesvolle ex Beatles was. Ringo leverde hem 2 nr 1 hits en 1 top 10 hit op in Noord Amerika, terwijl de lp in de top 2 belande. Nu is het een slimme plaat. Al zijn Beatles collega's zijn prominent aanwezig, zeker op I'm the greatest waar bijna alle Beatles op meespelen aangevuld met twee vrienden van de groep. Dat nummer klinkt ook gelijk het meest Beatlesachtig. Photograph is een Beatles solo klassieker, geschreven door George, die ook in iedere noot te horen is. Toch blijft het een echte Ringo Starr plaat, hij heeft duidelijk samen met producer Richard Perry de regie. Een van de leukste Beatles solo platen.

devel-hunt schreef:

Ja, ik vind iemand een goed zanger als ie ook werkelijk toon kan houden. Live lukt dat Ringo zeker niet. Britney Spears heeft ook een herkenbaar stemgeluid, maar een goede zangeres is ze niet.
Een bepaalde X-factor helpt zo'n artiest dan vaak toch aan succes (zie Ringo, of Madonna...) dat geeft niet, maar het is wel een feit.