Miguel - Wildheart (2015)

R&B
Label: RCA

1. A Beautiful Exit (3:05)
  2. DEAL (4:18)
  3. The Valley (3:06)
  4. Coffee (4:47)
  5. NWA (3:34)

met Kurupt

6. Waves (3:22)
  7. Whats Normal Anyway (3:14)
  8. Hollywood Dreams (3:17)
  9. Destinado a Morir (Enter.Lewd) (1:19)
  10. ...goingtohell (4:04)
  11. FLESH (4:29)
  12. Leaves (3:22)
  13. Face the Sun (4:32)

met Lenny Kravitz

14. GFG * (3:39)
  15. Destinado a Morir * (3:01)
  16. Simple Things * (3:16)
  17. Damned * (3:26)
avatar van Delars
Wat een album!

avatar van carero
Het is dus weer de moeite waard om Miguel te checken?

avatar van Ralph.
Klinkt heerlijk na 1 luisterbeurt!

Geweldig sexy album, de sex druipt er vanaf. Wat donkerder dan zijn vorige, momenteel op high rotation bij mij thuis!

avatar van Delars
Lekkere wip muziek idd.

avatar van Ralph.
Fok, vooral Coffee is echt heerlijk.

avatar van Holla
Heerlijk plaat inderdaad! Waarom ik deze nog niet gecheckt heb hiervoor weet ik niet, maar Miguel weet weer een echte sexplaat te leveren.

avatar van Arrie
NWA

avatar van vinylbeleving
In tegenstelling tot veel recensies die ik las over het nieuwe Miguel album, ben ik niet zo enthousiast.
Net als op kaleidescope dream lukt het Miguel niet om de kwaliteit van een paar goede tracks een heel album vast te houden. Daarnaast hangt ie weer zo ontzettend de geile papi uit, en voert hij dat deze keer nog extra door in een soort expliciete softe glam rock/ r&b slow jams. Het album lijkt daarnaast slecht afgemixt. De backing vocals klinken op veel tracks ergens ver op de achtergrond, en hoewel Miguel volgens mij veel live instrumenten gebruikt hoor je hier op de plaat weinig van terug. De instrumentatie klinkt anoniem, de (drie akkoorden) gitaar op zowat elk nummer inspiratieloos.
Het is allemaal te bedacht sexy en niet echt. Dieptepunt is wel Face the sun met Lenny Kravitz samen. Deze knuffelrock track zou zo nog maar eens voorbij kunnen komen op sky radio.
Nee Miguel, met je zogenaamde geile r&b act kan ik niet zo veel, als ik geile muziek wil horen zet ik Maxwell's Now wel op.

avatar van Reijersen
In 2012 was Miguel even de heetste man in de muziekbusiness. Door zijn album Kaleidoscope Dream en aanverwante single Adorn wilde iedereen met hem samenwerken. Hij werd zelfs genomineerd voor awards en zijn naam werd alom geprezen om deze awardshows. Ik kan mij zelfs een uitspraak van Kelly Clarkson tijdens een awardshow van MTV voor de geest halen waarbij zij iets zei in de strekking van: “Ik ken die Miguel helemaal niet, maar wat zou ik graag met hem samen willen werken!”. Het verhaal mag duidelijk zijn, hij was hot. En dat is hij nu weer, want zijn nieuwe plaat is uit. De belofte die er kwam in 2012 moet nu in 2015 definitief ingelost worden. Het album Wildheart, met suggestieve coverart, moet die inlossing dan zijn.

Zelf heb ik de Deluxe Version beluisterd. Deze heeft vier nummers meer dan de reguliere versie. Allebei de versies starten met het nummer A Beautiful Exit. Wat meteen opvalt zijn de gitaren. Het klinkt een beetje a la Lenny Kravitz, maar dan met meer R&B. Prince is ook zeker een inspiratiebron geweest alhier. Een veelzijdig nummer waarbij je ook zomaar de naam van Van Hunt zou kunnen noemen. In tegenstelling tot deze opener is Deal een stuk moderner en elektronischer. Het nummer is funky, swingt lekker. Je gaat bij het beluisteren automatisch meeknikken. De gitaren die ook hier weer aanwezig zijn zorgen voor een ruigere, meer vuige sfeer. Dit is zeker een sterk nummer te noemen.
The Valley laat tekstueel erg weinig aan de verbeelding over. Muzikaal is het modern met een zompige bass en harde claps. Dit is moderne R&B zoals dat veelal gemaakt wordt tegenwoordig, maar dan wel een goed doordachte versie daarvan. Dat is ook terug te horen op de sterke single Coffee. Een aanstekelijk refrein maakt het nummer, net als de licht funky beats. De synths geven het nummer extra sfeer mee en het nummer blijft na meerdere luisterbeurten nog steeds stevig staan.
Op NWA krijgt Miguel hulp van rapper Kurupt. Een rapper waarvan ik al lange tijd niks meer gehoord heb. Een rapper die ik ook niet echt als een grote toevoeging zie op dit nummer. Prince is in dit nummer nooit ver weg. Het nummer heeft een sexy en zwoele vibe, maar is aan de andere kant ook stoer en dreigend. Miguel zingt veelal met een hoge falsetto. Het nummer heeft iets aanstekelijks in het ritme zitten. Meer de popkant schiet Miguel op met Waves. Hij laat hier zijn stem wat rauwer horen. Een nummer waarvan alles in zit om een verrassende hit te worden.
Een omslag komt er met het meer intieme What’s Normal Anyway. Kleiner ook qua zang en productie. Een sfeervol en rustig nummer met een duidelijke vraag. Ook Hollywood Dreams is rustiger. Deze single kwam al enige tijd geleden uit. Er zit ietwat meer gitaar in en valt over de gehele linie niet echt op. Dat is ook wel te zeggen over Going to Hell. Vooral op muzikaal vlak in ieder geval. Vocaal overtuigd Miguel hier namelijk wel. Hij geeft met de vocals een juiste waarde aan het nummer. Muzikaal is het dus allemaal niet zo heel boeiend. Ook de Prince-achtige gitaarsolo kan dat niet redden.
Flesh is een vorm van hypermoderne, verstilde R&B die je nu veel hoort. Miguel gaat daar nog op een redelijk eigenzinnige manier mee om. Veel kopstem en aanwezige beats slaande klok hier. Geen topper op dit album. Dat zelfde vind ik van het poppy Leaves. Die pop zit duidelijk in de zanglijnen en het gitaartje. Ik hoor Miguel veel liever andere muziek maken. Daar valt Face the Sun ook niet onder. Lenny Kravitz komt hier de helpende hand aanreiken en het nummer verzand vrijwel in het Kravitz-sausje. Vocaal doet Lenny dan niet zoveel, maar de hele vibe is wel Kravitz. En dan niet in zijn meest inspiratievolle jaren.

Hier stopt de reguliere versie en gaat de Deluxe versie door. De eerste extra track is GFG. Een propvol nummer met dikke beats, vervormde stemmen, stoere praat, kopstemmetjes en een dikke bounce die goed werkt in de auto. Voor mij werkt dit nummer niet zo. Ook het Destinado a Morir kan mij niet boeien. Dit rustige nummer mist essentie en klinkt echt als een opvuller. Wellicht net als het toegankelijke, niet te moeilijke Simple Things. De vocalen vallen hier wel aardig positief op. Om dan af te sluiten met Damned. Dit ragt naar het einde toe met veel toeters, gitaren en bellen. Aardige afsluiter.

De conclusie mag zijn dat de belofte uit 2012 niet helemaal ingelost wordt. Er wordt wel erg vaak leentjebuur gespeeld bij Kravitz en Prince. Vooral de rustigere nummers, die meestal niet al te verhullend over sex gaan, kunnen niet altijd boeiend. Meer een album waarvan een aantal losse nummers wel beluisterd blijven.

(bron: Opus de Soul)

Face The Sun

Wat een heerlijk album. Geef voor nu 4 sterren.

avatar van gherdt
Ultieme groeiplaat dit! Maandenlang niks aangevonden maar komt nu helemaal door hier! Wat een originele sound! Gitaren galore! En op sommige nummers heb ik gek genoeg het idee dat Miguel indierock opnieuw aan het uitvinden is (Waves! Leaves!).

Zag dit heerschap ooit live, een enorme pannenkoek met een wel heel gouden strot. De eerste plaat vond ik hit or miss maar Wildheart werk bedwelmend en verslavend dankzij z'n consistente geluid en immer puntige liedjes.

avatar van o0.
o0.
inderdaad een groeiplaatje, heb het maanden links laten liggen maar er nu nu compleet door gepakt
strijdt om de bovenste plekken in mijn 2015 lijstje

avatar van vinylbeleving
In de herkansing, maar nu zelfs nog een halfje er af. Te bedacht allemaal, slecht afgemixt, liedjes worden zo gemakkkelijk een brei. Er zijn maar een paar songs die blijven hangen. Daarnaast valt de man live ook door de mand. Perfecte zang, maar je voelt t niet, zo bloedeloos allemaal.