Bathory - Hammerheart (1990)

Zweden
Label: Black Mark

1. Shores in Flames (11:11)
  2. Valhalla (9:34)
  3. Baptised in Fire and Ice (7:59)
  4. Father to Son (6:29)
  5. Song to Hall Up High (2:30)
  6. Home of Once Brave (10:24)
  7. One Rode to Asa Bay (10:23)
Aparte Metal, wel goeie intro's

Jammer dat Quorthon niet kon zingen maar sfeervolle, originele metal maken kon hij wel.

yorgos.dalman
Ik geloof dat tijdschrift Aardschok het destijds al perfect bewoordde: Hammerheart is Bathory's opera.

avatar van rushanne
Desperado1908 schreef:

Op de 2 "solo" cd's valt het alleszins mee, hoor

avatar van Eddie
Hier staat in ieder geval wel het geniale, bijzonder sfeervolle 'one rode to asa bay' op. IK ken de plaat verder niet maar dat nummer zou de aankop al moeten kunnen verantwoorden.

Deze staat nog op eddie's verlanglijstje

avatar van Edwynn
En naar mijn bescheiden mening hebben werkelijk alle nummers hebben dat niveau. Majestueus, magisch en meeslepend. Dat zijn de sleutelwoorden van dit Bathory magnum opus. Wie door de muzikale onkunde van Quorthon kan heenluisteren, wacht een omgeëvenaarde vikingervaring.

avatar van Eddie
Wat een machtig mooie plaat is dit toch. Inderdaad Quorton is geen goede zanger, maar zijn vocalen passen wel heel erg goed bij des feer van deze plaat. Ik krijg gelijk het gevoel dat hij niet zo zijn best doet om als een nachtegaaltje de plaat vol te maken, maar wel dat hij al zijn gevoel en emotie in de nummers lecht. Ook muziekaal is het geen hogere wiskunde, maar dat doet niets af aan het feit dat dit een van de meest sfeervole albums is die ik ken. Ik kan zo geen punten vinden die ik niet goed vind aan deze plaat.

Ik zie dat er nog nooit op gestemd heb terwijl ik de plaat al poosje in huisheb, laat ik eens gek doen er de volle mep voor geven.

avatar van Edwynn
Als het gaat om de zang van Quorthon vind ik dat die op Hammerheart wel het beste tot zijn recht komt. Als hij gaat hangen tussen het zingen en het grunten in, komt dat zeer overtuigend over. Zoals in het geweldige Valhalla.
Aan de andere kant, de zang in het akoestische Song To Hall Up High is ook helemaal niet verkeerd.
Samen met Blood Fire Death beschouw ik Hammerheart toch wel als het allerbeste wat Bathory te bieden heeft.
Ik verhoog ook naar 5* want van alleen aan de plaat denken krijg ik al kippevel.

guess who
voor mij is dit het beste album ooit gemaakt, wat een geweldige epische sfeer weet quorthon toch in z'n muziek te steken

avatar van uffing
One rode to Asa Bay

avatar van Them
Hoe vaak ik dit album ook kan beluisteren, écht goed vinden zal ik het nooit

avatar van trebremmit
Ik vind hier ook niet zoveel aan, vooral dat gekrijs van die zanger verpest het echt, dit is gewoon vals zingen. Maar muzikaal mist het ook wel het een en ander, weinig onderscheid tussen de nummers waardoor het als één grote brei klinkt.

PriestMaiden
Niet slecht, maar had er meer van verwacht. One Rode to Asa Bay is de enige clip van Bathory en is een mooi nummer. R.I.P. Quorthon

avatar van namsaap
Deze LP was indertijd mijn eerste kennismaking met Bathory en ik heb de plaat destijds ook compleet grijsgedraaid. Dat is ook te horen nu ik hem weer op heb staan.

Na al die jaren brul ik nog steeds alle nummers woord voor woord mee, zo'n indruk heeft deze plaat achtergelaten. Natuurlijk, zoals eerder gememoreerd is de uitvoering van het geheel niet vlekkeloos maar de tomeloze passie en inzet compenseren dit in ruime mate.

Dit album is oorspronkelijk als enkel LP uitgebracht. Veel te lang natuurlijk voor een enkele plaat en dat is te horen aan het gemis aan lage tonen. Aangezien er nu een 2-LP rerelease uit is die maar eens bestellen. Dan mag dit exemplaar mijn Wall Of Fame gaan opvullen.

avatar van uffing
Deze blijft toch een soort van klassieke status hebben voor mij persoonlijk. Met name One Road to Asa Bay vind ik fenomenaal en ongekend sfeervol.

avatar van Dr.Pat
Na lange tijd weer eens geluisterd, maar idd de kippenvelletjes gingen met moeite weg....
Meeslepend, majestueus en hier en daar lekker pompend, nergens bruut, maar is ook niet nodig.
Vertellende songs, die worden niet vaak op dit nivo gemaakt.