China Crisis - Autumn in the Neighbourhood (2015)

Label: Stardumb

1. Smile (3:32)
  2. Down Here on Earth (3:18)
  3. Autumn in the Neighbourhood (3:46)
  4. Because My Heart (3:19)
  5. Bernard (3:58)
  6. Joy and the Spark (3:15)
  7. Being in Love (3:17)
  8. Fool (3:47)
  9. My Sweet Delight (2:57)
  10. Tell Tale Signs (3:41)
  11. Wonderful New World (2:55)
avatar van blur8
Smile
Vanaf de openingsnoten is duidelijk waar we heen willen. Klassieke popmuziek met een grote K, met op elk moment het juiste acccent om het zo beluisterbaar mogelijk te maken. Dat klinkt als wetenschap maar is luistergenot.

Down Here on Earth
Zo CC. zo harmonieus, die subtiele trompet op het juiste moment, overlopend in een pianoklank. Bijna schaamteloos, maar daarom zo goed, Daarom!. Gewoon muziek maken die je zelf mooi vindt en wij mogen meegenieten.

Autumn in the Neighbourhood
Bekend van recente optreden en zo terecht. Onweerstaanbaar heupwiegend ritme met op elk moment de juiste break, het juiste bas of gitaar accent.

Because My Heart
Normaal krijg ik van een steelgitaar ter plekke uitslag, maar er zijn verzachtende omstandigheden. En die heten Eddie Lundon. Hij weet het direct zo intenst smaakvol te laten klinken.

Bernard
De inzet van het refrein: Gitaar, Drums, Bas & Koper is ogenschijnlijk zo simpel, en tegelijk van z'n grote schoonheid. Geen idee wat ik daar van moet bewoorden. Veel te mooi. en dan wordt elke herhaling anders gespeeld.

Being in Love
De weelderig rond dwaalende tonen worden fraai verstoord door de ruwe gitaarsolo. En zo perfect gezongen. Ik denk nu al dat dit mijn album fav is.

Fool
Stuwend ritme, achtergrond zang en trompet. Bijna te eenvoudig met een minimale tekstregel, maar t gebeurd met het juiste gevoel en daarom werkt het zo wonderwel fraai.

My Sweet Delight
Nu hoor ik weer een harmonica, gewoon een klein extra accent.

Tell Tale Signs
Dit album is vooral op het conto van gitarist Eddie. Daarom natuurlijk deze bijna instrumental.

Wonderful New World
Gezongen door Eddie, om maar even duidelijk te maken wie de bandleider is.

Everyone You Know
Niet op CD, wel digitaal. maar vermoedelijk wel uit de zelfde opname sessies.
Iets meer uptemo Eenvoud is de kracht en dan is zelfs lalalalala geoorloofd.

Wat een kado uit Liverpool. en laat ik er maar niet omheen draaien door te twijfelen. Dus zonder enige twijfel *****.