Frank Zappa - Studio Tan (1978)

Jazz / Rock
Label: DiscReet

1. Greggery Peccary (20:35)
  2. Let Me Take You to the Beach (2:44)
  3. Revised Music for Guitar & Low Budget Orchestra (7:36)
  4. REDUNZL (8:14)
Stijn_Slayer
Ik ga voor een groot deel mee met kaztor.

Alles staat ook op Läther, alleen is 'The Adventures of Greggery Peccary' op Läther is de vinyl versie van Studio Tan. De cd versie van Studio Tan bevat een remix.

Komt er uiteindelijk wel op neer dat deze cd eigelijk onnodig is geworden.

Ik vind de hoes nog niet eens zo slecht, en met de muziek is al helemaal niets mis. 'Revised Music for Guitar and Low-Budget Orchestra' is een mooi stuk, en ook de rest vind ik meer dan prima.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Zoals deze.

Vroeger vond ik The Adventures... niet zoveel aan. Tegenwoordig vind ik het nummer hilarisch en buitengewoon creatief gecomponeerd. Hierbij komt nog eens dat RDNZL ook briljant is en dat je daarmee al het grootste gedeelte van het album hebt gehad!

Verhoogd naar een 4.0*.

avatar van LucM
Al vele Zappa-albums beluisterd en dit is de eerste die mij teleurstelt. The Adventures of Greggery Peccary is wel leuk om het een keer te beluisteren maar dan heb je het gehad. De overige tracks verraden wel de vakmanschap van Frank Zappa en zijn alleszins acceptabel, maar kun je moeilijk rekenen tot de hoogtepunten van Zappa.
De hoes vind ik wel lelijk (die kleuren!).

avatar van ricardo
RDNZL vind ik van de beste Zappa nummers ooit in mijn top 10 van beste Zappa nummers ooit horen. Maar dan vooral de versie van You Can't Do That On Stage Anymore vol 2.

avatar van LucM
RDNZL vind ik wel het beste nummer hierop.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
LucM schreef:

Probeer dan ook eens de live versie van het album Wazoo; hier zijn de gesproken secties uitgelaten en ligt de nadruk op compleet geschifte jazz-improvisatie.

avatar van kaztor
Een 2,5 is toch wel 'bizarre' laag.

Greggery Peccary is op z'n minst een dikke pluim waard (al is het inderdaad een hele zit) en de andere 3 nummers zijn zonder meer subliem, zeker toch wel A-listmateriaal in de man's oeuvre.

Stijn_Slayer schreef:

Komt er uiteindelijk wel op neer dat deze cd eigelijk onnodig is geworden.

Toch bieden de losse albums een geheel andere luisterervaring.
Läther is vooral een bont geheel in de lijn van Sheik Yerbouti.
Zappa In NY, Sleep Dirt, Studio Tan en Orchestral Favourites staan als albums wel degelijk op zichzelf.

avatar van Tony
Ik kom ook niet verder dan 2,5. Sorry. Greggory Peccary is op sommige momenten gewoon irritant en omdat ie de helft van het album beslaat drukt dat de score. I.t.t. op Lather, waar Greggory veel minder het album domineert. RDNZL is wel weer helemaal top, maar het geheel is te weinig voor een voldoende. Deze pindakaas gaat binnenkort in de prullenmand...

avatar van freakey
Pfiew... heavy.... Zappa bij de vullis...

avatar van Tony
Sorry freakey, ik wilde je niet zo laten schrikken. Maar ik begin de grenzen van wat ik wel en niet in mijn verzameling wil hebben langzaam aan te bereiken. De teller staat zo'n beetje op 45 albums en daar hoort deze dan niet bij.

avatar van ricardo
Dat is dan ook raar een album die je 2.5* geeft bij de vuilnis gooien.

Greggory Paccary en RDNZL zijn het beluisteren meer dan waard, maar als je idd Lather al hebt zou deze wellicht overbodig kunnen zijn.

Heb deze ook wel voor een tientje zien liggen, maar alle 4 de Lather albums ga ik ook echt never en nooit osjeneel kopen hoor.

avatar van Sir Spamalot
Over de totstandkoming en het bestaan van deze plaat hebben meerdere collega’s hier hun licht al laten schijnen: contractuele verplichtingen, gezeik met de platenmaatschappij en wat nog allemaal.

Met dit album kan ik bitter weinig uit de voeten, daarvoor zorgt opener The Adventures of Greggery Peccary met een verhaaltje en een muzikale omlijsting dat voortdurend van de hak op de tak springt, hier en daar een interessant thema niet nagelaten. Greggery Peccary en ondergetekende zullen nooit beste vrienden worden.

Dan is het navolgende instrumentale Revised Music for Guitar and Low-Budget Orchestrav heel andere koek, best genietbaar en beter te verteren. Lemme Take You to the Beach is een lichtvoetig liedje, wellicht is dit intentioneel zo gedaan, ik zou me niets anders kunnen voorstellen. De afsluiter vind ik het mooiste nummer waar Zappa opnieuw een prachtige gitaarsolo speelt.

avatar van kaztor
Samen met Finer Moments heb ik deze cd aan m'n lieve schatje gegeven voor haar verjaardag (voor de cynici: ze zinspeelde erop om Zappa-materiaal te krijgen).
De geremasterde versie, welteverstaan, omdat daarop de iets langere vinylversie van Greggery Peccary staat.

Ik blijf het een ondergewaardeerde release vinden, net zoals de andere twee studio-counterparts Sleep Dirt en Orchestral Favorites.
Greggery Peccary blijft wat mij betreft een muzikaal hoogstandje en ook de andere drie nummers blijf ik uitstekend vinden. Dat het meeste hiervan op Läther staat (GP is daarop korter) doet niets af aan de kwaliteit van deze release als op zichzelf staande luisterervaring.

Uitstekende muziek van begin tot eind met een explosieve piano solo van George Duke in RDNZL.

Ben het eens met Kaztor. Een ondergewaardeerde plaat. Het nummer Greggery Peccary moet je een aantal keren beluisterd hebben, maar uiteindelijk besef je hoe geniaal het in elkaar is gezet. Hetzelfde geldt voor de andere nummers. Gisteren nog eens gedraaid, blijft een - jawel Kaztor - een leuke luisterervaring, al is er uiteraard beter werk van Zappa. Beoordeling: 4 sterren.