Silversun Pickups - Better Nature (2015)

Label: New Machine

1. Cradle (Better Nature) (5:20)
  2. Connection (4:33)
  3. Pins & Needles (4:42)
  4. Friendly Fires (5:28)
  5. Nightlight (4:52)
  6. Circadian Rhythm (Last Dance) (3:49)
  7. Tapedeck (6:01)
  8. Latchkey Kids (3:41)
  9. Ragamuffin (6:00)
  10. The Wild Kind (6:36)
avatar van Pinsnider
Nieuwe plaat? Iemand hier al iets van gehoord ergens..??

avatar van musician
Ik kan ook nog niets vinden, bijvoorbeeld een eerste track die is vrijgegeven.

avatar van coldwarkids
Klopt, er is nog niks vrijgeven. Ze spammen alleen maar over het pre-orderen van dit album. Single is nog nergens te bekennen, helaas.

avatar van greendog
Toen ik dit zag sloeg m'n hart een beetje over. Zo ontzettend veel zin in dit album! Samen met degene van Shearwater kan dit nog wel eens een mooi najaar worden denk ik!

Dit is de nieuwe single, Ni...

avatar van coldwarkids
Nightlight is zo ontzettend goed. Die stem. Zoveel passie en dan de broeierige gitaren en sound.

avatar van JelmerHolwerda
Ben heel erg benieuwd. Een van mijn favoriete bands van het moment. Single klinkt best wel lekker.

avatar van coldwarkids
Circadium Rhythm (Last Dance) valt zwaar tegen.

avatar van Finidi
Nightlight ligt meer in het verlengde van het vorige album, en heeft wat mij betreft een erg fijne sfeer. Circadium Rhythm ben ik vooral blij dat Nikki weer eens wat meer op de voorgrond zingt, zoals op het eerste album en de EP, Pikul. Ook een fijn nummer, maar ik gok dat het nog beter gaat zijn in het geheel van het album.

In ieder geval zeer benieuwd naar het hele album, kan niet wachten!

avatar van coldwarkids
Gelukkig is Circadium Rhythm (Last Dance) niet representatief voor het hele album. Het is allemaal wel gladder dan het vorige werk maar de nummers zijn zoals we gewend zijn weer lekker broeierig.

avatar van Pinsnider
Al sinds hun debuut noem ik deze heren en dame de waardige troonopvolgers van de Smashing Pumpkins. Nu waren er al parallellen te over, maar daar komt er nu weer één bij: net als bij de Pumpkins kakt de boel in na het derde album... Waar de Pumpkins op Adore ineens een drastisch ander geluid lieten horen valt de "schade" hier mee. Beide platen waren, en zijn, in zekere zin ook wel genietbaar, maar het venijn van de eerste drie platen is grotendeels weg. Naar mijn bescheiden mening komt dit door een overdaad aan synthetische klanktapijten en een kille productie. Broeierig vind ik het alleen maar bij vlagen (tapedeck en The Wild Kind)....
Jammer....

avatar van coldwarkids
Het 'broeierige' is inderdaad wel wat minder dan op "Neck Of The Woods" maar het ontbreekt niet aan sterkte van de nummers gelukkig.

avatar van Pinsnider
Daar zouden we in een cafe onder het genot van enige biertjes een ferme boom over op kunnen zetten. Mij overtuigt het nog niet. Maar wellicht is het ook even wennen.... Uit respect voor hun eerdere werk, en omdat de mening nog kan veranderen, onthoud ik mij ook nog even van stemmen....

avatar van JelmerHolwerda
Heb nu voor de tweede keer opstaan en vind het wel behoorlijk lekkere plaat weer. Hij is iets minder fuzzy en broeierig dan de vorigen, zoals hier boven ook al benoemd werd. Daarentegen is hij iets meer spacey en dromerig naar mijn idee. Ik vind het wel heerlijk eigenlijk. Tot nu toe 4 sterren maar dat kan nog groeien.

Ik vind het sowieso wel tof dat ie iets anders is dan de rest want die andere drie leken veel op elkaar. Dit is nog wel Silversun Pickups maar toch net anders.

avatar van Jacobgallagher
Ik zit as we speak in de eerste luisterbeurt en ik vind het album al helemaal fantastisch. Er kwamen in de afgelopen weken voor mij persoonlijk een paar 'highly anticipated' albums uit (Stereophonics -11 sept- / Metric -18 sept-) en ik wil nog niet al te hard zeggen dat die me ietwat tegenvallen (Metric moet zeker nog groeien en er staan wat juweeltjes op die van de Phonics), maar deze nieuwe plaat van Silversun Pickups walst hier in mijn enthousiasme driedubbel overheen! De eerste twee nummers hebben alweer gigántische refreinen, scheurende gitaren en sterke hooks waar ik metéén de grootsheid in hoor. Ik zing en drum direct mee op de 'stomping' melodieën en ritmes. Man, man, man, en dan nog te bedenken dat hij met iedere luisterbeurt nog gaat groeien.

Standout tracks:

Cradle (Better Nature)
Connection
Latchkey Kids
Nightlight
Tapedeck

Ik ben erg onder de indruk van dit nieuwe album met het vertrouwd geluid. Erg veel goede en pakkende songs op dit album.

Kortom: een erg goed album 4,5 ster!

avatar van Gringo_m
Na het sublieme "Neck of the Woods" is dit gelukkig een waardige opvolger.
Niet de diepgang van zijn voorganger maar weer met goede nummers.
Vanaf het begin gaat het gelijk los met aanstekelijke uptempo nummers ("Connection"!). Bij "Friendly Fire" gaat het gas er een beetje af.
"Nighlight" is weer een hoogtepuntje en zelfs de vreemde eend "Circadian Rhythm" heeft door zijn eenvoud iets moois. "Ragamuffin" is het prijsnummer, hierin zit weer de spanning die we van "Neck of the Woods" kennen.
In zijn geheel een heerlijk album.

Gringo_m schreef:
Voorlopig zou ik ook Ragamuffin als favoriet aanwijzen. De eerste keer dat ik het hoorde viel meteen die onderhuidse spanning op, al vanaf het intro. Even dacht ik dat dit een nieuwe Growing Up Is Getting Old kon worden. Uiteindelijk pakt het nummer toch behoorlijk anders uit dan ik had gedacht (de grote uitbarsting blijft uit), maar het nummer is wel steengoed.

avatar van JelmerHolwerda
Ik vind het echt enorm lastig om van deze plaat twee favoriete tracks aan te duiden. Vind ze echt allemaal super goed.

Heb de afgelopen paar dagen het album veel gedraaid en hij verveelt me nog totaal niet. Merk zelfs dat ik gewoon zin heb om te luisteren als ik iets anders op heb staan. Maar met een halfje verhoogd, daarom. Er zitten gewoon heerlijke catchy hooks in, lekkere vocalen en ook heerlijke drums vind ik.

avatar van Matthijs72
Venijn zit hem vooral in de staart, Ragamuffin ook wat mij betreft beste track, Wild Kind ook een topper. tracks 2/3/4 doen me niet zo veel, de rest is heel goed, 4.5*

avatar van stoepkrijt
In eerste instantie leek dit album wat eenvoudiger en toegankelijker dan hun eerdere werk, maar ook bij dit album bleken de nummers pas na meerdere luisterbeurten op te bloeien. Ook op Better Nature zitten de songs weer verdraaid sterk in elkaar, zodat je na talloze keren luisteren nog steeds niet verveeld hoeft te raken. En toch zijn het allemaal stevige en aanstekelijke rocksongs. Die combinatie maakt Silversun Pickups zo goed en [i]Better Nature[i/] is daar weer een bewijs van.

Prijsnummers zijn voor mij Cradle en Ragamuffin met Nightlight daar kort achter, maar eigenlijk halen alle nummers minimaal een dikke voldoende.

avatar van Butiki
De eerste paar keer luisteren viel tegen. Maar na een aantal keren luisteren wordt dit album steeds beter. Een echte GROEI-BRILJANT.

avatar van Cor
Cor
Rock met een randje, zo ervaar ik Silversun Pickups elke keer. Het geluid heeft iets tegendraads en dat maakt het spannend en houdt de aandacht gevangen. Maar de songs vind ik deze keer iets minder memorabel. Dat kost ze een halve ster.

avatar van Gringo_m
Vrijdag 4 maart in Tolhuistuin, leuk.

Gringo_m schreef:
Vrijdag 4 maart in Tolhuistuin, leuk.
Erg leuk inderdaad, zo spelen zelden in Nederland. Wel jammer dat het zo'n eind weg is (voor mij dan). Ik hoop stiekem dat ze met Muse mee op tour door Europa gaan, dan kan ik ze ook zien. Dat zou best in hun tourschema passen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prima plaat, vorig jaar gemist blijkt

avatar van dynamo d
Fantastisch album met allemaal goede nummers. Hoogtepunt van Better Nature is het schitterende Ragamuffin.

avatar van itbites
Eens! Ragamuffin vind ik ook het beste nummer van dit album, maar tracks als Cradle, Pins & Needles, Nightlight en Circadian Rhythm (Last Dance) laten net zo goed het vernuft horen waarmee deze band pakkende nummers schrijft.
Voor mij gaat de vergelijking met Smashing Pumpkins niet zo erg op eigenlijk. Dit is veel meer aan mij besteed