Nightwish - Oceanborn (1998)

Finland
Label: Spinefarm

1. Stargazers (4:28)
  2. Gethsemane (5:22)
  3. Devil and the Deep Dark Ocean (4:46)
  4. Sacrament of Wilderness (4:12)
  5. Passion and the Opera (4:50)
  6. Swanheart (4:44)
  7. Moondance (3:31)
  8. The Riddler (5:15)
  9. The Pharaoh Sails to Orion (6:26)
  10. Walking in the Air (5:31)
  11. Sleeping Sun * (4:05)
  12. Nightquest * (4:18)
  13. Sleeping Sun [Live] * (4:32)
  14. Swanheart [Live] * (3:55)
  15. The Pharaoh Sails to Orion [Live] * (6:45)
Hetzelfde verhaal als bij de andere albums van Nightwish eigenlijk. Echt zeer goed. Ik kan er oneindig naar luisteren.

Eigenlijk het eerste succes van Nightwish. Na het (naar mijn mening) wat matige Angels Fall First is Nightwish een grote stap vooruit gegaan. Het beste vind ik dat gitaar en keyboards een (bijna) even grote rol hebben als de (opera-) stem van Tarja Turunen.

Dionysos
Nightwish, een jeugdliefde. Oude liefde roest niet, zoals men wel eens pleegt te zeggen. Maar men zegt ook wel eens dat er op elke regel een uitzondering is. En de uitzondering in deze is Nightwish.

Ik herinner me nog wel dat ik een flink aantal jaren terug bij de platenboer stond, een klasgenoot een koptelefoon tegen mijn oren drukte en mij deze CD liet horen. Het was compleet anders dan ik tot dan toe gewend was te luisteren, dus de eerste reactie was wat onwennig. Een bombastische vrouwenstem was ook geen dagelijkse kost. Koptelefoon met een goedkeurend lachje van m'n hoofd gezet

Ondanks deze onwennigheid ben ik een tijdje daarna teruggekeerd bij Nightwish, het klonk toch best wel tof. Hiermee is deze band een van de acts waarmee ik Metal leerde kennen. Het duurde niet lang of Angels Fall First, Oceanborn en later Wishmaster belandden in mijn cdcollectie.

Maar naarmate mijn referentiekader zich verbreedde begon de ergenis op te spelen. Het eens zo mooie Nightwish transformeerde langzaam maar zeker in een superblije springband. Ik kon er niets meer mee beginnen.

Het was muziek die ik hoofdzakelijk luisterde om de toen mooie vorm. Die mentaliteit hield geen stand. Muziek draait bij mij tegenwoordig om het aanspreken van emoties, het inspireren, het presenteren van ideeën. Nightwish heeft geen van die componenten in zich, dus hield hun werk ook geen stand. En ja, wat moest ik dan? Een beetje rondhuppelen op een nummer als Swandance? Nee dus, Metal is geen huppelmuziek.

Om alsnog kort te gaan, heb ik een onbekend individu blij gemaakt met m'n Nightwishcollectie en er nog een aardig zakcentje mee verdiend. Ik bewaar leuke herinneringen eraan en laat het maar daarbij. Jezelf onnodig opfokken, daar wordt een mens ook niet vrolijk van.
De glans is eraf. Van de muziek althans, want Tarja blijft een lekker wijf.

PS: Degene die Nightwish Gothic noemt krijgt een ram.

Beste album van mijn favoriete band. Prachtige ballads, heerlijke beuknummers en het opera-achtige wat Nightwish kenmerkt in hun oude werk (waar ook dit album onder valt) is op zijn hoogtepunt in Passion And The Opera. Ja, dit is een echte parel.

En dionysos -> Het is Swanheart en Moondance. Er is geen combinatie tussen die 2.

Dionysos
Orange Star schreef:

Natuurlijk, je hebt gelijk. Ik bedoelde dus Moondance.
Mea culpa .

avatar van HammerHead
Dionysos schreef:

PS: Degene die Nightwish Gothic noemt krijgt een ram.

Ik denk dat dit het beste efteling- of sprookjesrock genoemd kan worden.

Mijns inziens is het nog altijd powermetal, en is Within Temptation die sprookjesband.

ook een goed album van nightwish, vooral het laatste nummer Sleeping Sun is schitterend!

slaemperayreon
Luister hem nu voor de eerste keer en Stargazers klinkt eigenlijk inderdaad wel powermetal. Dus sorry, Dionysos

slaemperayreon
Heb hem nu voldoende beluisterd om een stem en mening te plaatsen.

Ik kan kort door de bocht zijn en zeggen: dik in orde. Want dat is hij absoluut. Of het nou gothic is of powermetal. dat blijf ik moeilijk vinden. Stargazers heeft in ieder geval de typerende power kenmerken. Maar als het tempo wat langzamer is en er operazang inzit, dan heb ik toch iets van: de term gothic 'comes to mind'. maar genoeg daarover. eigenlijk vind ik alle nummers dik in orde, alleen heb ik ook geen zin om vrolijk in het midden van de nacht naakt rond te dartelen op Moondance. Wat dat soort nummers betreft, is het soms wel wat moeilijk te beoordelen voor mij. Sowieso is dit niet helemaal mijn favoriete genre en een enorme uitschieter heb ik persoonlijk niet. Het klinkt allemaal wel gewoon ok. 4*

avatar van Hans Brouwer
Ook dit album "Oceanborn" heb ik gisteren, in het heel prettige gezelschap van Maartje , gekocht bij Fame! in Amsterdam. Ook dit is zo'n album wat je direct bij je strot grijpt. Zijn er naast Nightwish nou nog meer Metal-bands die zulke waanzinnig goede muziek maken . Maartje noemde mij al bands als "Epica" en "After Forever" maar Hans wil nog véél meer van al dit moois gaan downloaden .

Graag een reactie, groeten Hans

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hans, ben je bekend met The Gathering? Die zijn namelijk een héél stuk beter (en ten tijde van dit en dit nog wel redelijk in het voorlopende straatje hiervan) dan Epica, After Forever en Nightwish... al dan niet met prettig gezelschap van M.B.

vondeich
Ik ken alleen moondance en vind dat toch wel een ongelooflijk lekker nummer moet ik zeggen. Misschien dat ik nog een keer aan de plaat ga beginnen...

Zoals mijn eerdere ervaringen met deze band, klinkt dit ook weer werelds.
Groots aangezette- en lang gesponnen muziekpartijen met de gotische nagtegaalstem van Tarja vermengd maken elk nummer uniek.
Deze band kan bij mij eigenlijk niet meer stuk.
Waar het bij mij begon met "Once" is vanaf toen mijn interesse voor deze band niet meer te stuiten.
Ook "Oceanborn" heeft mij weer overtuigd wat voor enorme kwaliteiten deze band bezit.
Hopelijk gaan de andere albums die ik nog ga beluisteren mij net zoveel luisterplezier geven als "Oceanborn".
Knap staaltje werk, met alsde grote klapper 'The Pharaoh sails to Orion', wat ik het absolute hoogtepunt vind, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

avatar van freitzen
Waar is het prachtnummer Walking in the Air? Even snel toegevoegd, zal er vast wel doorkomen...

Geen nummer a la Fantasmic, maar eigenlijk is dit toch wel een krachtiger cd dan zijn opvolger. 4.5*

Nu ik zo langzamerhand al hun albums door en door ken, vind ik album na "Once" toch wel hun beste.
Wat het nieuwe album "Dark Passion Play" gaat brengen weet ik nog niet, het zal ongetwijfeld goed zijn, maar of het nog ooit het niveau weet te halen van de twee voorgenoemde albums?
Ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Zolang er werk van deze albums live ten gehore worden gebracht, en hopelijk ook 21 Maart 2008 in de HMH ben ik tevreden.

avatar van Rinus
Erg goed tweede album van deze Finse band. Met het mooie instrumentale Moondance en Walking in the Air als buitenbeentjes op het album.

avatar van freitzen
Walking in the Air een buitenbeentje? Omdat het een cover is toevallig?

Ik vind het wel de mooiste ballad van Nightwish... wat overigens voldoende zegt over Tuomas' ballads-schrijfkwaliteiten, als ik een nummer dat hij niet eens zelf bedacht heeft zo meer waardeer dan de rest...
Gelukkig schrijft de beste man niet alleen ballads

Maar goed, die reactie die ik schreef op 12 augustus slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het epische prachtnummer The Pharaoh Sails To Orion was ik blijkbaar even vergeten

avatar van Lola
Volgens mij moet Gothic Santuary ook op dit album staan..

Lola schreef:
Volgens mij moet Gothic Santuary ook op dit album staan..

Gothic Santuary heet eigenlijk Gethsemane en staat op nummer 2 van het album.

avatar van Gothica
Heerlijk album om te hebben vanwege de sfeer van de muziek. Hun 2e album en er zijn duidelijke vooruitgangen te merken. De muziek is complexer en dieper dan in Angels Fall First. Ook zingt Tuomas niet meer wat ik stukken beter vind omdat ik zijn stem absoluut niet mooi vind op Angels Fall First lijkt het soms zelfs vals. Duidelijke mengeling van Gothic metal & Power metal. Sleeping Sun maakt het allemaal mooi af. Geslaagd album wat mij betreft! 4,0 voor een succesvol 2e album!

avatar van Mandylion
Beter dan de voorganger! Lekker krachtig album, maar ook vrolijker dan dat de stijl daarna wordt (niet per se beter, trouwens, maar ook niet per se slechter). Sleeping Sun is erg mooi, maar Stargazers en Gethsemane zijn ook goed. Toch nog niet het beste album van Nightwish!

avatar van Liampie
De nummers als individu vind ik hier meestal wat minder spectaculair, als heel album is het fantastisch!
Het album heeft een heerlijk spookachtiggeluid, vooral door de operastem en misschien ook wel door de stoere gitaren.
Walking in the Air, Gethsemane en Passion and the Opera zijn mijn favorieten.

avatar van Liampie
De mening in mijn laatste post moet ik bijstellen. De nummers als individu zijn wél geweldig! Stargazers is bijvoorbeeld toch ook zeker wel een knaller die bovendien briljant in elkaar zit, een geweldig openingsnummer dus.

avatar van Devoo
Mijn favoriete Nightwish album, hierop vind ik zowat ieder nummer sterk.

4.5*

avatar van Sir Spamalot
Wat is dit tweede album van het Finse Nightwish destijds nu ook al weer tien jaar geleden bij mij als een atoombom ingeslagen: zeer heavy, zeer melodieus en bij tijden zeer snel. Zij hebben de maatstaf voor vele groepen gezet: de “operazangeres”, het flitsende gitaarwerk en de kamerbrede arrangementen. Telkens ik dit album beluister, krijg ik kippenvel en vooral bij volgende fantastische nummers: … ik ga ze niet opnoemen, dit is een wereldalbum die je bij ieder nummer een uppercut van jewelste toedient en zoals Dionysus zegt: dit is pure heavy metal en geen gothic (daag me niet uit ). En nu ga ik een wandeling doen en nadien een Vedett drinken!

avatar van Devoo
In feite is het meer Power Metal dan Heavy. Maargoed, het komt er inderdaad op neer dat het geen Gothic Metal is. Maar ik begrijp de verwarring wel.

avatar van Gothica
Ik heb dit album weer geluistert en ik vind een 4,0 echt te laag voor dit album. Een 5,0 is meer terecht vind ik. Nightwish is inderdaad nooit echt Gothic geweest, een beetje op Century Child maar dat komt vooral door de mysterie die dat album heeft, de sfeer zal ik maar zeggen. Echte Gothic metal moet je zoeken bij Tristania en Sirenia enz.

avatar van steve harris
Wat het ook genoemd gaat worden het zijn prachtige albums

avatar van Edwynn
Oceanborn vind ik persoonlijk de beste Nightwish. Het debuut was wat vlakjes maar dat is op dit album wel anders. Frisse composities, sterke melodiën en engelachtige zang zijn de hoofdingrediënten van dit werkstukje. Vooral de eerste helft van de plaat is erg sterk.
De albums hierna boeien mij ook weer niet zo. Daar wordt slechts geconsolideerd en op safe gespeeld. Alleen de laatste was wat gewaagder, misschien.