Kayak - The Golden Years of Dutch Pop Music (2015)

Alternatieve titel: A&B Sides and More

Label: Universal

1. Lyrics (3:42)
  2. Try to Write a Book (2:00)
  3. Mammoth (2:54)
  4. Ballad of the Cripple (4:36)
  5. See See the Sun (4:09)
  6. Give It a Name (2:41)
  7. Wintertime (2:50)
  8. Alibi (3:38)
  9. We Are Not Amused (2:55)
  10. Serenades (3:32)
  11. Chance for a Lifetime (2:53)
  12. My Heart Never Changed (2:32)
  13. Still My Heart Cries for You (4:27)
  14. Raid Your Own House (3:35)
  15. Do You Care (2:45)
  16. Nothingness (3:54)
  17. Starlight Dancer (4:57)
  18. Irene (4:24)
  19. Want You to Be Mine (3:38)
  20. Golddust (2:38)
  21. Ruthless Queen (5:04)
  22. Ivory Dance (1:56)
  23. Phantom of the Night (5:02)
  24. Ballad for a Lost Friend (3:52)
  25. Keep the Change (3:34)
  26. Winning Ways (3:35)
  27. Lost Blue of Chartres (3:34)
  28. Theme from Spetters, Pt. II (2:20)
  29. Anne (4:19)
  30. The Sight (4:00)
  31. Periscope Life (3:27)
  32. Astral Aliens (3:40)
  33. Total Loss (4:08)
  34. What's Done Is Done (3:36)
  35. Seagull (4:07)
  36. The Sword in the Stone (3:30)
  37. The King's Enchanter (2:40)
  38. Tintagel (2:39)
  39. Who's Fooling Who (3:41)
  40. Max Werner - Rain in May (3:32)
  41. Max Werner - In the Winter (4:43)
  42. Merlin (7:20)
avatar van Rinus
Fijne verzamelaar van de band. Bonus zijn de soms non-album tracks, die als B-kantje uitkwamen. En de beste nummers van het album "Merlin: staan er op, hetgeen 1 van mijn favoriete Kayak albums is.

avatar van Gert P
Jammer dat trust in the machine, they get to know me en lovely luna er niet op staan. Matige verzamelaar met solo nummers van Max terwijl de band gewoon nog mooie nummers heeft.
Give it a name, try to write a book en want you to be mine van die niemanddalletjes. Tot nu van die serie alleen Focus en Q65 noemenswaardig. Laten ze Damburst maar eens uitbrengen van Water!

avatar van teus
Gert P schreef:

Heb uit deze serie verschillende uitgave's zoals Cuby,Ekseption,enz maar niet allemaal zoals deze,
Gewoon omdat ik dan teveel dubbel/overlappingen krijg
Niet omdat ik de uitgave's slecht vind,integendeel netjes uitgevoerd en op singlereleasegebied en daar gaat het VNO om bij deze serie,compleet genoeg
De toegevoegde (and more) albumtracks is vaak ook een goede keuze,maar op dit vlak kun je het nooit iedereen naar de zin samenstellen,dat geld voor 80 % van de verzamelaars
En bv Want You To Be Mine is beslist geen categorie niemanddalletje

avatar van Jester
Mooie verzamelaar, met hier en daar wat al te obscuur werk (Try to Write a Book, nummers van Werner). Groot pluspunt is dat Ballad for a Lost Friend er op staat, één van de beste nummers van Kayak.

Ook de ontwikkeling is goed te volgen, van het puur progressieve begin naar het meer popgeoriënteerde werk ten tijde van Periscope Life, met af en toe nog een juweeltje als Merlin.

avatar van gaucho
Gert P schreef:
Laten ze Damburst maar eens uitbrengen van Water!

Nou, als dat zou kunnen... Ik heb mijn eigen LP's gedigitaliseerd. Met een goed geluid, al zeg ik het zelf, maar deftige CD-uitgaven van beide albums zijn idd 'long overdue'. Had een mooie aanwinst geweest voor die 2-in-1-boxjes die Universal een paar jaar geleden uitbracht, maar kennelijk denken ze dat de markt te klein is. Hoewel, wat niet is, kan nog komen. En of ze dan meteen beide albums van Spin erbij willen doen...

Terug naar dit album: niemendalletjes? Tja, het is natuurlijk een verzamelaar van singles A- en B-kantjes, dan loop je het risico dat je de interessantste albumtracks mist. Dat is nu eenmaal de opzet van deze serie. Hoewel Kayak tot m'n favoriet Nederlandse bands behoort, zal ik deze niet aanschaffen. Verreweg het meeste heb ik al op de reguliere albums. En ach, Max z'n bijdrage blijft beperkt tot die ene hitsingle, die ze bovendien tot het laatste bewaren, dus dat valt ook wel mee.

avatar van musician
Bovendien vind ik het een mooie geste van Scherpenzeel, toestemming voor het opnemen van de singles van Werner in dit overzicht.
Z'n stemgeluid past natuurlijk bij het klassieke begin van Kayak.

Waar kan die man er bovendien anders mee naar toe?
En Rain in May had meer nationaal en internationaal succes dan Kayak met z'n beste singles heeft gehaald.

Ik vind het echt een prima overzicht. Gezien de structuur, A's + B's and more zou er nog gekozen kunnen zijn voor de betere album tracks en dán wordt arbitrair wat er nog extra op komt.

Maar eens, ik heb alles ook wel op de afzonderlijke albums, de bonustracks, eerdere compilaties. En, wie wat bewaart heeft wat, ik heb van Kayak zowaar ook wel een single of 15

avatar van 93.9
Niemand opgemerkt dat (in ieder geval) Ruthless Queen niet de originele single versie is??

Wat slecht vind ik dat!

avatar van Gerry Rafferty
Dat is mij ook direct opgevallen. Niet de originele single versie!

avatar van gaucho
Oef, dat is dan wel een gigantische misser, zeg. Hun grootste hit...! Daar zullen heel wat nietsvermoedende kopers zich wel aan ergeren, lijkt me.

Ik heb deze dus niet gekocht, zoals ik hierboven al meldde. Maar is het die versie uit 2000 (bonustrack van Close to the fire) met Syb van der Ploeg op zang? Geen slechte poging, hooguit een beetje overbodig. Maar hier hoort natuurlijk het origineel met Edward Reekers op te staan. Alleen dan is het ‘Dutch pop history’...

Grappig dat ze dan wel de moeite nemen om het moeilijk digitaal vindbare B-kantje van die single, Ivory dance, hierop te zetten. Al was dat korte instrumentale pianoriedeltje niet voor niets een B-kantje...

avatar van teus
Deze 3 laatste berichten gelezen en het verbaasd me niks over een verkeerde en/of niet orginele versie
Nu bezit ik deze van Kayak niet ,dan word het te overcompleet voor mij
Heb een jaar of 5 geleden bv bij Earth & Fire uit deze serie.. ook al slordigheid ondekt ,(over bv Song of the Marching
Children, zie mijn bericht daar)
Lees ook de berichten van mij en anderen bij Ekseption 00.04,die is wel niet uit deze serie,maar enkele uitgebrachte opname's
zitten dezelfde foutjes in als Golden Years
Dus hebben we met dezelfde mentaliteit te maken
Dus ik kom er wel terug op wat ik toen bij E&F schreef ....zorgvuldig uitgebracht,...het bleef niet bij een slordigheid

Wat ik al eerder schreef bij Ekseption 00.04;

teus ....21 november 2019, 23:25 uur
Mss wel met opzet slordig,oftewel wat ik al eerder schreef..gewoon domweg gemakzucht
het is voor hun handel en wat kan hun de ware muziekliefhebber nou schelen die wat zeuren over kwaliteitsverlies en oneffenheden

avatar van nlkink
De verzamelaar van The Nits klopt ook niet helemaal.

avatar van robvw192
Mag ik in lijstje mopper de cd van Frank Boeijen toevoegen?

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
En aan die van Boudewijn de Groot mankeert ook wat...

gaucho schreef:

Nee, het is wel een versie met Edward Reekers, maar inderdaad niet de originele. Net als de versie van Irene volgens mij ook niet de originele is. Verder een interessante compilatie, maar meer voor de liefhebben die de laatste, moeilijk te vinden nummers nog wil hebben, dan voor iemand die de grootste hits van Kayak wil hebben. Daarvoor staat er net iets teveel obscuur materiaal op. Dan zou ik eerder een dergelijke verzamelaar aanraden: Kayak - 50 Jaar Nederpop: Classic Bands (2008) - MusicMeter.nl

Ivory dance hoorde ik trouwens voor het eerst volgens mij, niet onaardig!

avatar van echoes
Jester schreef:

Ruthless Queen is hier de live-in-de-studio versie van de plaat Eyewitness uit 1981 (maar dan wel de versie zonder publiek zoals ie later op cd verscheen). Irene is de originele album versie van Starlight Dancer.

avatar van Jester
Ja, ik hoor het nu ook. In mijn herinnering is er ook een versie zonder saxofoon, klopt dat?