Lana Del Rey - Honeymoon (2015)

Label: Polydor

1. Honeymoon (5:50)
  2. Music to Watch Boys To (4:50)
  3. Terrence Loves You (4:50)
  4. God Knows I Tried (4:40)
  5. High by the Beach (4:17)
  6. Freak (4:55)
  7. Art Deco (4:55)
  8. Burnt Norton (Interlude) (1:21)
  9. Religion (5:23)
  10. Salvatore (4:41)
  11. The Blackest Day (6:05)
  12. 24 (4:55)
  13. Swan Song (5:23)
  14. Don't Let Me Be Misunderstood (3:01)
avatar van OscarWilde
Ik vrees een beetje dat dit in hetzelfde bedje ziek zal zijn als het vorige album: Een heel goed nummer of twee, een paar goede nummers, veel hetzelfde en te lang. Als ik zie dat er weer veertien nummers zijn en de duur over het uur gaan, dan denk ik dat de balans niet zo juist gaat zitten. Ik vind de muziek van Del Rey wel vaak iets hebben, maar ze moet leren schrappen.

Lana Del Rey - Terrence Loves You

Vind dit toch wel een waanzinnig mooi nummer, het valt me op dat de nummers tot nu toe een stuk meer jazzy zijn dan het vorige album. Single High By The Beach is ook erg fijn trouwens.
Hoop ook dat dit album niet te lang blijkt, want hij is toch een kwartier langer dan de vorige twee albums, die ook eigenlijk net iets te lang waren.

avatar van Slowgaze
Ik bespeur een T.S. Eliot-verwijzing.

avatar van Korreltje Zout
Hier is Honeymoon. Door mejuffrouw Del Rey zelf op Youtube gezet.

avatar van chevy93
Mevrouw is in ieder geval druk aan het schrijven en uitbrengen.

Voor mij mocht er 2 keer per jaar een nieuwe CD en LP van haar uitkomen.

avatar van CWTAB
Gelekt maar in dubieuze kwaliteit....

Rudi1984
Gewoon geduld hebben, over een paar dagen ligt hij in de winkel.

CWTAB schreef:
Gelekt maar in dubieuze kwaliteit....

Gelekt, in betere kwaliteit. Maar mevrouw Del Rey staat synoniem aan saaie liedjes maken. Iedere noot is slaapverwekkend.

Mark17 schreef:

Volgens mij bedoel je Mark Knopfler.

De start is prima maar na 5 nummers krijg je toch wel zoiets van 'iets meer peper om het afwisselender te maken graag'.
Het andere euvel is dat het te lang is. Dit soort album moet je kort maar krachtig houden. Mevrouw Del Rey moet dus nog leren schrappen.

Neemt niet weg dat er een paar uiterst sfeervolle nummers tussen zitten en de stijl me nog steeds prima bevalt.

Rudi1984
Leren schrappen? Ik hoop van harte dat ze dat nóóit leert, dat zou dat prachtig hypnotiserende sfeertje geen goed doen.

Het is in mijn ogen overigens ook veel en veel te vroeg om nu een mening te gaan geven over dit nieuwe album. Ultraviolence had ook maanden nodig om zijn ware pracht tentoon te spreiden.

Rudi1984 schreef:

Ze slaat enorm door in dat hypnotiserende sfeertje. Bij de eerste en tevens laatste luisterbeurt kon ik de nummers moeilijk van elkaar onderscheiden. Er gebeurde niets interessants. Omdat ik haar eerder behoorlijk serieus nam, moet ik nu streng zijn en kan niet anders dan een onvoldoende uitdelen. Ieder nummer opent op dezelfde saaie wijze waardoor de vermoeidheid al snel toeslaat. 2*

Mark17 schreef:

Een groeialbum na één luisterbeurt beoordelen met een 4? Dan zet ik daar voor de balans na één luisterbeurt een 10 tegenover.

Rudi1984 schreef:

Ik vind het geen groeialbum. Bij de eerste luisterbeurt moet mijn interesse gewekt zijn, dat gebeurde niet. Lana del Rey zou inderdaad moeten leren schrappen. Zou het misschien kunnen zijn dat haar zuchtstem wat begint te irriteren? Of moet je hier exclusief 5 sterren uitdelen?

Dim
Bij de eerste luisterbeurt vond ik het jammer dat het "maar" een uur duurde...niks schrappen, gewoon zo lang mogelijk die intense sfeer vasthouden.

Thijssie
Totaal niet verwacht dat het hele album zo traag en meeslepend zou zijn zoals het titelnummer, maar ik vind het prachtig zover... Volgens mij een hele waardige opvolger van Ultraviolence.

avatar van Snoeperd
Nog niet heel veel kunnen beluisteren, maar de eerste indruk is erg goed. Ik vind het een mooi geheel, beter dan op de andere albums. Erg intens en bijna creepy sfeertje op een aantal nummers. Terrence Loves You vind ik gewoon eng mooi.

avatar van @wards
Niks schrappen! Prima sfeerplaat die lekker wegluistert. Ik heb juist het gevoel dat ze heel goed over de nummers heeft nagedacht. Alles past prima bij elkaar en klinkt mooi als een geheel.d

Freak en Art Deco zijn niet zo heel goed, maar de rest is geweldig.

avatar van Ducoz
Ik zal maar een gek doen en staten dat dit (in ieder geval voor mijzelf) de bete plaat is die Lana del Rey heeft gemaakt. Lana werkt aan haar 'mystiek' en daar timmert deze plaat prima aan mee.
Waar 'Born to Die' het voornamelijk moest hebben van de singles en 'Ultraviolence' wat opveerde op de singles, maar ook prima zonder kon, is deze plaat eigenlijk één echt geheel.

Een plaat die denk ik 's avonds het beste tot zijn recht komt.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lana Del Rey - Honeymoon - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Heel even hielden we met zijn allen van Lana Del Rey. Voor de zwoele verleiding van haar debuut single Video Games ging zelfs de meest fervente azijnpisser voor de bijl. Er werd daarom met hooggespannen verwachtingen uitgekeken naar haar debuut, maar toen Born To Die dan eindelijk verscheen, was het vooral stil.

Ik vond en vind het debuut van Lana Del Rey een prima plaat. Natuurlijk stonden er wat missers op, maar op welk debuut staan die niet.

De met flink wat tracks uitgebreide Paradise Edition van Born To Die bevestigde wat mij betreft het talent van Lana Del Rey en aan de hand van Black Keys voorman Dan Auerbach maakte ze vorig jaar met Ultraviolence een bescheiden maar ondergewaardeerd meesterwerk.

De meeste critici moeten nog steeds niets hebben van de muziek van Lana Del Rey en dat zal door haar nieuwe plaat Honeymoon niet veranderen. Samen met Dan Auerbach koos Lana Del Rey vorig jaar voor een wat rauwer geluid, maar dat wordt op Honeymoon weer verlaten.

De cynicus zal beweren dat Lana Del Rey op Honeymoon de formule van Video Games nog eens flink uitmelkt, maar zelf zie ik dit toch wat genuanceerder. Op Honeymoon kiest Lana Del Rey vooral voor zwoele en ingetogen songs. Het zijn zwoele, zich langzaam voortslepende songs, die inderdaad wel wat doen denken aan de zoete verleiding van Video Games, maar Lana Del Rey heeft haar geluid inmiddels geperfectioneerd.

Honeymoon bevat vooral dromerige of zelfs hypnotiserende songs die worden gedragen door atmosferische klanken en door de onweerstaanbare vocalen van Lana Del Rey. De instrumentatie op de plaat is knap en bezwerend en Lana Del Rey zog nog niet eerder zo trefzeker.

In een aantal tracks raakt haar muziek bijna aan die van Portishead, maar in de meeste tracks is Lana Del Rey zichzelf. Ze flirt met pop, ze flirt met jazz, ze flirt met de 60s en ze flirt met het heden. De critici zullen het wel weer niks vinden, maar persoonlijk vind ik het echt prachtig en kijk ik uit naar vele regenachtige avonden met deze prachtplaat. Lana Del Rey heeft misschien de schijn tegen, maar acht wat heeft ze veel talent. Erwin Zijleman

avatar van overmars89
Prima album, beter dan haar voorgangers. Na High By The Beach kakt het album wel een beetje in, maar aan het eind word ik wel weer in de mystiek teruggetrokken. Ze raakt zelfs niet geheel onverdienstelijk "Please don't let me be misunderstood" aan. Een dappere keus en het heeft niet verkeerd uitgepakt.

Tijdens het luisteren van het album kon ik er trouwens niet aan onttrekken dat Lana Del Rey wel de perfecte persoon is om ooit nog een James Bond soundtrack te zingen. Just Sayin'

Rudi1984
Mooie review, erwinz (taggen kan niet op de iPad)! Ik kijk er grotendeels ook zo naar. Of keek, want beetje bij beetje krijgt dit album steeds meer een eigen gezicht. Vooral qua zang blijk ik mooie details ontdekken, ze blijft zich absoluut ontwikkelen.

Ben het ook met je eens dat Ultraviolence (zwaar) onderschat is. Dat album zie ik voorlopig nog steeds als haar absolute hoogtepunt.

Rudi1984
Wat een prachtig groeialbum is het toch! Ik luister hem dagelijks en werkelijk élk nummer blijft maar groeien. Voorlopige favoriet: God Knows I Tried. Pijnlijk mooi.

Wat extreem weinig stemmen trouwens voor zo'n grote release. Viel me bij Taylor Swifts 1989 ook al op. Loopt deze site leeg of zo?

Slowgaze schreef:

En die stond nota bene zelf ook al op een zeer laag aantal.

avatar van zamozen
In eerste instantie vond ik de nummers op het album erg op elkaar lijken. Echter een aantal luisterbeurten doet wonderen. Werkelijk een prachtig album, heel relaxt ook.

avatar van Snoeperd
Ja onterecht ook. Zowel Ultraviolence en Honeymoon zijn betere albums dan haar debuut. Maar ja, geen hits zoals Video Games en Summertime Sadness.

avatar van Gretz
Rudi1984 schreef:

Ik moet nog stemmen, eerst nog wat vaker luisteren, en bij 1989 heb ik inmiddels wel mijn steentje bijgedragen. Maar het valt mij toch ook op dat Honeymoon op heel wat minder aandacht hier kan rekenen dan Ultraviolence. [/quote]
Rockliefhebbers zijn op MusicMeter al een tijd in de meerderheid. De tijden dat een populaire popartieste (bijv. deze) binnen no-time honderden stemmen haalde liggen ver achter ons.