Anna von Hausswolff - The Miraculous (2015)

Zweden
Label: City Slang

1. Discovery (8:45)
  2. The Hope Only of Empty Men (3:10)
  3. Pomperipossa (2:12)
  4. Come Wander with Me / Deliverance (10:49)
  5. En Ensam Vandrare (2:55)
  6. An Oath (3:02)
  7. Evocation (3:07)
  8. The Miraculous (9:59)
  9. Stranger (5:28)
wibro schreef:
Het zal me toch wel reuze benieuwen hoe dit "live" klinkt. Op 12 mei treedt deze dame op in Doornroosje in Nijmegen en dat gigantische kerkorgel met 9000 orgelpijpen kan ze toch echt niet meenemen. Hoe moet dat nou als dat "muziekinstrumentje" zo sfeerbepalend is op dit album?

Ten eerste wordt op deze tour het geluid zwaar gedomineerd door gitaren; het geluid daarvan wist dat van notoire noisemakers Raveonettes nog te overtreffen, by far.

Ten tweede kun je veel samplen en op een synth weergeven.

[quote]Arno schreef:

En toch is ze nog nooit naar België geweest - ook nu staat dat niet op de tourlijst. Iemand enig idee hoe dat komt?

6 oktober 2016 in de Botanique Brussel als voorprogramma van The Swans.

avatar van Arno
En binnenkort in Gent op 2 km van bij mij, dus ik klaag niet (meer)

avatar van DjFrankie
Net terug van Njimegen, als dit genre pop is heb ik een andere band gezien.

avatar van wibro
Gewoon popmuziek kan ik dit eigenlijk ook niet noemen. In de verste verte niet zelfs. Daar was deze muziek toch wel te bijzonder voor. Vooral door dat orgel. Volgens mij zou je deze muziek het beste kunnen plaatsen in hetzelfde genre als dat van Dead Can Dance.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
DjFrankie schreef:
Net terug van Njimegen, als dit genre pop is heb ik een andere band gezien.
Gisteren live aanschouwd en ik bevestig dit. Met een beetje goede wil heb ik één popnummer gehoord.

avatar van DjFrankie
Was je ook overdonderd door het geluid CHIEP ? Ik zou dit onder Avant-Garde scharen.
Zie je ook online terug dat haar muziek daaronder valt.

DjFrankie schreef:

Om de dooie dood niet, daarvoor is véél te hard en te veel (gothic) rock. Heb haar in dec in Groningen live gezien, asociaal hard, heb nog nooit eerder oordoppen nodig gehad; die werden continu verkocht. Zonde: orkaanvolume doet de muziek geen recht.

Tov het vorige album vind ik het een teruggang - de lp staat al weken ongedraaid in de kast. De vorige is mijlen beter.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
De bombast domineerde inderdaad en dat was helaas niet de kant waar ik meer van wilde horen. Het feit dat de bas gedurende de hele set verschrikkelijk slecht stond afgesteld, hielp ook niet.

avatar van DjFrankie
Niks gothic rock Mjuman vooral veel drone geluiden, gelaagde geluiden zoals Swans die maakt met snoeiharde drums en kerkorgel met een zangeres. DCD vergelijking past mijn inziens totaal niet wat ik donderdag hoorde. Deze set heb ik dus geen gothic rock gehoord. En ik beschouw me daar toch wel een kenner van. Maar pop past hier helemaal niet.

Wellicht een andere show als toen in Groningen. Maar daar kun jij over oordelen.

DjFrankie schreef:

Nee, idd pop past niet. Ik doelde op 'gothic' als sfeerbepalend element; daarom staat het ook tussen haakjes - niet als rock. De drones heb ik écht niet gehoord - waar is Sietse die je glashelder uit zou kunnen leggen wat een drone is - die knapen van Pitchfork hadden het ook al over guitar drones je kunt het eerder vergelijken met de guitar wall of sound van een MBV; datzelfde geluid kan je ook terugvinden bij I Like Trains; het heeft af en toe ook iets van de zwaardere postrock. Dat DCD-etiket past ook niet - DCD maakt minder gebruik van keyboards en synths. Iets kan ik me wel voorstellen bij de meer etherische vocaal gedragen nummers, maar die gitaarmuren is totaal niet des DCD.

Avantgarde is het zeker niet; daarvoor is past de aanpak gewoon te veel in 'traditionele' postrock.

dix
Zo dadelijk in Bitterzoet. Hoop dat het volume wat beperkt blijft. Swans live vond ik onversneden sadisme en dan niet van het opwindende soort.

dix schreef:

Veel luisterplezier (geen dubbele bodem); laat maar weten!

dix schreef:

Ik heb wel genoten in Nijmegen donderdag. Geluid was ook goed. Er waren naast mij diverse mensen zonder doppen maar wel op gepaste afstand.
Opbouw van de nummers vond ik erg goed. Ze staat trouwens met Gira en co in de Effenaar in Oktober, dubbel sadisme gegarandeerd ?

dix
En goed het was. Terug in een trein tjokvol Toppers tokkies. Life has it's ups and downs.

En goed het was.
Terug in een trein tjokvol Toppers tokkies. Life has its ups and downs.

Fraai voorbeeld van contradictio in terminis - met ook nog een frappante connotatie; gelukkig is dat syndroom niet besmettelijk

Mjuman schreef:
gelukkig is dat syndroom niet besmettelijk

Hebben wij het over hetzelfde syndroom? Bij het duiden van de Toppers-fans had ik de keuze tussen alliteratie en parallelisme. Maar je weet, de etiese pliesie luistert mee en de wapenstok is onbuigzaam.

Op onderwerp: Ik denk dat Anna oprecht probeert pop te maken. Laat ze dat vooral blijven proberen

Panaman
Connotatie....