Tindersticks - Tindersticks (1995)

Alternatieve titel: Tindersticks (II)

Label: This Way Up

1. El Diablo en el Ojo (3:32)
  2. A Night In (6:25)
  3. My Sister (8:11)
  4. Tiny Tears (5:45)
  5. Snowy in F# Minor (2:28)
  6. Seaweed (5:14)
  7. Vertrauen Il (3:19)
  8. Talk to Me (5:00)
  9. No More Affairs (3:49)
  10. Singing (0:57)
  11. Travelling Light (4:51)

met Carla Torgerson

12. Cherry Blosoms (4:19)
  13. She's Gone (3:29)
  14. Mistakes (5:44)
  15. Vertrauen Ill (2:20)
  16. Sleepy Song (4:37)
avatar van AOVV
Ik vind deze persoonlijk dan weer een heel klein beetje minder dan het debuut, maar het verschil is echt miniem. 'My Sister' is een monumentale song, andere favorieten zijn 'Seaweed' en 'Travelling Light'. Staples' stem klinkt soms zo gebroken dat het zwaar is om naar te luisteren. Maar de beste man heeft wel een prachtig stemgeluid.

avatar van VictorJan
Tiny Tears is om van te huilen van geluk.

avatar van Eveningguard
AOVV schreef:

Inderdaad, al denk ik wel dat zijn stemgeluid voor velen een struikelblok is. Vond het al snel erg mooi klinken gelukkig. Een one of a kind zanger die kerel.

avatar van chevy93
Lang.. misschien wel te lang, maar wat een heerlijk album is dit. Ieder nummer is eigenlijk erg mooi, dus hoezo is het album dan te lang?

Het is uiteraard een nogal sloom album en ik kan slecht tegen lange, slome albums. Op den duur verveelt het, maar misschien moet ik deze gewoon nog een paar keer draaien.

Gewoon de lp aanschaffen en dan op 45 toeren draaien.

Zeer mooi 2e album van deze melancholische zielen uit de UK.
Niet de makkelijkste muziek, maar ook weer niet heel moeilijk te behappen.
Dat komt voornamelijk door het gebruik van veel instrumenten en enigzins invloeden van buitenaf.
Veel tempo zit er niet in, maar de originele insteek en de zang van Staples zijn razend sterke punten in het geheel.
Daarbij deugen de composities gewoon.
Het is een broeierig gitzwart gebeuren op deze plaat, herfst tot en met, maar ergens in de verte hoor je ook wel weer een sprankje hoop.
Ja, de Nick Cave invloeden zijn er wel, maar de uitbarsting die Cave wel eens laat gelden, zal je hier niet snel tegenkomen.
Dit zijn Britten en die laten nu eenmaal nooit het achterste van de tong zien.
Geeft niets, dit is ruim een uur machtig mooie muziek en fraai verpakt.
Wat losse flarden kon ik van Tindersticks, maar dit smaakt duidelijk naar meer.

Ik was net te laat met luisteren om 'm in mijn lijstje voor de Album Top 10 per jaar mee te nemen bikkel2. Aan de andere kant vind ik dit wel een plaat die je een paar keer moet draaien, om op je in te laten werken.

Geen makkelijke kost, maar ik had weinig draaibeurten nodig om deze hoog te waarderen.
Heel fraaie plaat.
Maar ik val ook voor de pure melancholie
Daarbij gebeurt er ongemerkt best veel in de liedjes.
Verschijnende instrumenten passeren de revue.
Perfect gearrangeerd. Petje af voor de produktie.

avatar van HansVon
Zo is het bikkel ! Ik heb dit album pas een paar weken in huis en al helemaal grijs gedraaid.
Dat ik ooit zijn stem niet kon velen begrijp ik nu helemaal niks meer van.
Niet alleen Tiny Tears is mooi ; wat een hoog nivo hebben alle nummers !

avatar van HansVon
Dat het cd'tje niet krom trekt.....zo vaak draai 'm ....gewoon verslaafd aan dit donker romantische gevrij !!!!
Volle score!