Henny Vrienten - Alles Is Anders (2015)

Label: Top Notch

1. Een Ander Hart (4:52)
  2. Zo Was Het, Zo Is Het (4:25)
  3. Hier Is het Goed (3:58)

met Typhoon

4. Meer Moet Dat Niet Zijn (4:59)
  5. Spelen Met Vuur (4:20)
  6. Zelfs de Wind (4:32)

met Polle Vrienten en Meke Vrienten

7. Twente of Drenthe (4:58)
  8. Vrij (4:14)
  9. Alles Is Anders (3:42)
  10. Er Is Meer (4:55)
  11. Nooit Meer Naar Brabant (2:59)

met Guus Meeuwis

12. Het Gaat Niet Beter Worden (4:40)
  13. Even Niet Bewegen (3:20)
  14. Bandje in de Wolken (6:40)
robbrouwer58 schreef:
Die jengelende zeurstem ...

Waarom neem je dan de moeite om te luisteren?

lennon schreef:

Waarom neem je dan de moeite om te luisteren?

Da's ook de reden dat ik het maar laat.
Ik kan niet veel met Vrienten's stem.
In Doe Maar ging het nog, omdat de vocalen meestal netjes met Ernst Jansz werden gedeeld.
Vrienten is absoluut een vakman, maar als de stem mij niet raakt wordt het lastig.
Ik ken dat nummer met Typhoon, maar dat vind ik dus helemaal niets.

avatar van MRDammann
Vrienten zijn vorige album, 'En toch...' was al goed, maar 'Alles Is Anders' is ook een Nederlandstalig pareltje. Zoals een echte singer-songwriter zich betaamt komen we veel te weten over het leven van Vrienten en dat is heel interessant en mooi om te horen. De liedjes zijn mooi omlijst met prachtige melodieën en humor. De mooie luisterliedjes luisteren heerlijk weg en vooral het slotnummer is een nummer om keer op keer te luisteren. Het 'duet' met Guus Meeuwis en 'Spelen met vuur' zijn ook hoogtepunten op het album. Het duet met Typhoon valt alleen wat tegen, want het heeft een niet zo bijzondere tekst en ik verwacht wel wat meer van Henny Vrienten op tekstueel gebied. Daarnaast komt dit album ook wel wat snel na het vorige album. Voor de rest is het echt een top album wat vol staat met bijzondere verassingen.

avatar van Funky Bookie
Wat luchtiger en toegankelijker album dan de opvolger. Hiermee is ook wat van de kwaliteit van de nummers verloren gegaan. Wat wel heel positief is, is dat Henny hier zijn Doe Maar verleden meer durft te omarmen met de knipoog die zo kenmerkend waren voor zijn teksten in die tijd. Verder is het ook leuk dat Jan H. zo prominent op het album aanwezig is. Ik denk het in de koortjes regelmatig terug te horen en dat voelt heel vertrouwd.
De samenwerking met Typhoon is de enige echte misser op dit album en Nooit Meer Naar Brabant is iets te banaal. Daarnaast vind ik Spelen Met Vuur een geslaagde audiobiografie. Bandje In De Wolken kan het huislied van Stairway to Heaven in Utrecht worden.

Al met al een zeer geslaagde opvolger en ik hoop dat hij deze productiviteit een beetje vast kan houden.

Gisteren een zeer gedreven Vrienten en band gezien in Utrecht.

De nummers zijn live weer net zo goed, zo niet soms zelfs beter dan op de plaat.

Nummers als Meer moet dat niet zijn en Twente of Drenthe zijn een feest om live te horen.

Deze cd, en de show bewezen voor mij maar weer dat Vrienten de beste artiest van Nederland is. Altijd normaal gebleven, eerlijk, intelligent, zeer goede tekst en muziek schrijver en muzikant. Hopelijk kunnen we nog lang van hem genieten.

avatar van Funky Bookie
en zo is het

Vandaag dan eindelijk het exemplaar op vinyl binnen

lennon schreef:
Vandaag dan eindelijk het exemplaar op vinyl binnen

Ik heb het ook binnen. Altijd weer leuk en je gaat toch weer anders luisteren. Niet dat alles nu anders is, maar de beleving maakt het sterker en dan blijkt het toch weer een fijne plaat

En Spelen met Vuur is voor altijd verbonden met het concert in Utrecht aan het begin van dit jaar.

Toch blijf ik het niet van deze tijd vinden om er geen mp3-code bij in te sluiten (of cd is ook leuk). Het is immers ook fijn dit in de auto af te kunnen spelen of via de telefoon.

Het artwork is in elk geval wat minder sober dan de voorganger nu de teksten er bij zitten.

avatar van echoes
Vanmiddag ook de plaat gekocht. Zowaar een dubbel lp 180 grams voor 20 euro. Da's best schappelijk, maar het blijft inderdaad jammer dat er geen download bij zit. Kan ook geen download vinden op het net. Als iemand wat weet toevallig..

avatar van popstranger
Iets beter dan zijn voorganger. Er staan meer songs op die me aanspreken. Behalve Hier Is Het Goed en Nooit Meer Brabant (de eerste vind ik gewoon een slechte song, te vrijblijvend en onder het niveau. De 2de is gewoon te banaal). Daartegenover staan dan weer wel allemaal songs met een kop en een staart met toch wel zeker de helft vd songs regelrechte uitschieters. Spelen Met Vuur, Bandje in de Wolken, Alles Is Anders en Vrij behoren onder andere tot het beste wat de man al heeft geschreven.

avatar van Boermetkiespijn
Ik lees klachten over Vrientens stem, ik kan het begrijpen. Zelf heb ik er alleen juist wél iets mee, met die reden. Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag. Ik zou me eerder storen aan zijn zachte G dan aan zijn stemgeluid. Dit album in de laatste jaren heel wat keren beluisterd. Het is niet zo catchy als veel van zijn vorige werk, maar toch luistert het lekker weg. Vrienten gaat met zijn tijd mee, en gelukkig niet op een geforceerde manier. De veranderingen in zijn muziekstijl misstaan absoluut niet. "Hier Is Het Goed" met Typhoon is één van de hoogtepunten op dit album. Hun stemmen passen ook prachtig bij elkaar, dat komt mooi naar voren aan het einde van het nummer. Verdere favorieten: "Spelen Met Vuur", waarin hij zijn hele carrière beschrijft, "Twente of Drenthe" met die opzwepende beat. "Nooit Meer Naar Brabant" heeft een typische countrysound en maakt je vrolijk. Door het geluid, maar ook door de humoristische tekst. "Bandje In De Wolken" is misschien wel mijn favoriet op dit album. Een ode aan vele overleden muzikale grootheden. Qua muziek zit het ook mooi in elkaar. Je hoort er een beetje Keltische invloeden op terug. Prachtige afsluiter.

avatar van Ssst
Vakmanschap, speelplezier, goed getroffen teksten met een knipoog: dat maakt dit een fijne plaat (schijf). Doet soms aan Doe Maar denken maar is ook heel eigen, met volwassen thema's. We worden allemaal ouder en rijper

Het afsluitende nummer Bandje in de Wolken is sinds vandaag toch wel wat meer beladen.

'Als mijn adem op is, het gedaan is met m'n leven
Reis ik naar de hemel toe, om een concert te geven
Want ik was nog lang niet klaar, mijn bas niet uitgeklonken
Ik klop aan en meld me daar bij het bandje in de wolken'

Wat zijn de laatste drie albums toch bijzonder fraai. Hopelijk ontdekken meer mensen dat nu.