Machinefabriek - Marijn (2006)

Electronic

4. Schipbreuk (2:46)
  5. J'espère Ça (8:26)
  6. Lawine (18:26)
bubbachups schreef:
Onderaan deze recensie kun je het nummer "Uitgaan met Marijn" downloaden. Staat alleen niet op het album. Erg mooi nummer, wie weet wat de oorsprong er van is?

Dat is gewoon een nummer dat op de site van Machinefabriek staat. Marijn is een regelmatig terugkerend persoon in de titels van zijn nummers enzo. Net zoals Mirjam (waar hij oa. de piano van gebruikt)

Maar dat nummer staat niet op een bepaald album?

Sietse
bij mijn weten niet nee, maar ben er niet 100% zeker van. Ik ken veel, maar niet alles van Machinefabriek.

Sietse schreef:
Ik ken veel, maar niet alles van Machinefabriek.

Tja, geen album voor mensen met ADHD, die worden gillend gek door het gebrek aan wat voor beats dan ook. In dat opzicht vind ik dit ook een goede plaat. Toegegeven, echt super-vernieuwend is het allemaal niet maar de compromisloze uitvoering moet toch punten scoren. Volgens mij wordt er juist nergens toegegeven aan de zogenaamde 'goede smaak' van de elite zoals meneer Onderhond het ons graag doet geloven. De focus ligt op een serene sfeer die door de herhaling bij mij niet irriteert of saai wordt maar hypnotiserend werkt. Door dit in het extreme door te voeren drukt Machinefabriek juist zijn eigen stempel op de muziek. Hij opereert zeker binnen een bepaalde stijl/stroming maar doet duidelijk zijn eigen ding. Tja, uiteindelijk is bijna alle ambient terug te voeren op het vroegere werk van Brian Eno maar met die 'massa's betere artiesten dan Machinefabriek' valt het volgens nog wel mee.

bubbachups schreef:

ik ken veel van machinefabriek bedoel ik dus heh....

verder ken ik misschien ook wel veel, maar dat weet ik niet. Er is nog zoveel meer dat ik niet ken

Sietse schreef:

noem eens wat namen? Ben toch benieuwd wat er dan zoal beter zou zijn.

en we wachten nog steeds af

Sietse
goh nog steeds geen antwoord...hoe kan dat toch.

Je kan hem ook een PM sturen. Dit is wel een beetje erg makkelijk zo.

avatar van eviljoke
tr 5 J'espère Ça is op cd wel j'espere ca. Een bewuste fout of niet? (complete mierenneukerij van mij). Ben al danig verrast van tr 1 en 2

avatar van bas
1,0
bas
Sietse schreef:
goh nog steeds geen antwoord...hoe kan dat toch.

wat probeer je nou te bereiken man? Jij denkt dat ik dit album dagelijks volg, kijken of Sietse nog gereageerd heeft? Weinig zin om met jou hierover in discussie te gaan. Omdat kennelijk elk aangedragen antwoord toch bekritiseerd wordt. Ik heb geen behoefte aan jouw bijdrage hierover, sorry.

avatar van Paalhaas
Een mooi album hoor, met (net als Sietse) als favorieten J'espère ça en toch ook wel Lawine. Die lange piano-intro beviel mij prima, evenals de opbouw naar de noise-lawine zelf, maar rond de 15 minuten leek het mij een mooi moment om er een eind aan te breien. Machinefabriek gaat daar wat mij betreft toch 'over the top', anders had er wel een 4/5 ingezeten. Nu dus een 3,5/5

avatar van eviljoke
Ik sluit me aan bij Paalhaas inzake Lawine. Net iets te lang. Het is voor mij een twaaltal minuten zeer indringend, dan komt de noise eraan en die moet tot aan de limiet gaan. Als dat niet was gebeurd, had de plaat ook een halve ster meer gekregen. Nu twijfel ik nog tussen 3,5 en 4. Later vandaag nog eens luisteren.

avatar van Dr-Gonzo
Heel aardig, dit album, maar het kan voor mij tot nog toe niet tippen aan het werk van bijvoorbeeld Tim Hecker. Ga het de komende dagen nog wel wat vaker luisteren denk ik, maar ik zal vermoedelijk niet veel verder komen dan 3,5*

avatar van Lukas
Ik kan er maar weinig mee... het houdt mijn aandacht in elk geval niet vast. Storen doet het me ook niet, maar ik kan er al helemaal niet geboeid naar luisteren. Ik houd het derhalve maar bij 2.5*.

Toine Rorije
Wel mooie muziek dit. Als favoriete nummer ga ik voor Wolkenkrabber, dat vooral richting het einde erg mooi wordt. Ook Lawine is best aardig. Een 3 uit 5

handsome_devil
Het is maar goed dat ik deze muziek net heb opgezet. Nu kan ik 'm net nog een plekje in mijn top10 van 2006 geven.

4,5 *

fastpulseboy
ik wordt nog steeds heel erg blij van machinefabriek

deja vu...

avatar van Dr-Gonzo
Tijd niet geluisterd en nu weer eens opgezet. Mooie plaat zonder echte zwakke plekken, hoewel ook ik van mening ben dat de Lawine net iets te lang door raast. Daardoor is de nasmaak van het album een beetje wrang, dat is jammer. Het zorgt ervoor dat dit geen 4,5 of 5* album zal worden, maar ik ga desondanks een hogere waardering geven dan ik oorspronkelijk van plan was: 4*

Voortkabbelend... zo kan ik deze plaat het best beschrijven. Niet dat dit slecht is hoor, er zitten heus een aantal leuke ideeën in, maar ontbreekt toch vooral aan mooie melodieën. 2,5* dan maar.

avatar van Nakur
Ik vind het een fijn album, met als hoogtepunt het schitterende J'espère Ça en Lawine. Van de 18 minuten zijn slechts 3 minuten echt noise, de rest is genietbaar. Een 4* release

avatar van bonothecat
Ik luister deze cd nu voor het eerst met een koptelefoon op. En dan is er toch erg veel moois in te ontdekken. 3,5* en misschien zit er ook nog wel meer in.

_2M
Volgende maand komt dit album uit op vinyl (afbeelding)

Ik wacht dus nog even met kopen.

avatar van Nakur
gaaf|! maar ik ga eerst op zoek naar werk wat ik nog niet heb van meneer Rudger, en dat is best veel

tuktak
leuk die enorm tegengestelde reacties te lezen hier. de waarheid ligt voor een deel natuurlijk ook in het midden...

voor mij is dit een van de beste machinefabrieks die ik ken (alhoewel ik ze niet allemaal uit mijn hoofd ken ). deze sfeer die hier gezet wordt is redelijk geniaal, vol emotie, maar nergens schiet het daar in door waardoor het een standaardwerk zou zijn geweest.

verder vind ik het aankomende nieuwe album ook briljant, dus misschien moet ik het maar vooral bij de albums houden en niet bij de zoveelste ep van rutger.

thedude1975
Dit was denk ik een van de eerste kennismakingen met dit 'soort' muziek. Daarna zeker nog wel betere platen gehoor, maar deze blijft speciaal. Ik zie bij deze plaat beelden voor me van een polderlandschap en naderend onweer op een warme nazomerdag.

Ik heb hem ooit bij Rutger Zuydervelt proberen te bestellen, maar ik kreeg ipv deze 'Weleer' opgestuurd. Die vond ik ook erg interessant, dus heb het maar zo gelaten. Deze moet ik nog steeds eens opnieuw bestellen...

Misterfool
Ik vind dit wel een sfeervol ambientplaatje. Ik vermoed dat ik zelf meer naar de dark Ambient kant neig, maar ondanks dat dit vrij licht van sfeer is, hoor ik wel een onheilspellende onderlaag. Dat bevalt me wel. Het pianospel voegt mijn inziens daarnaast ook veel toe! Ik twijfel tussen 3.5* en 4*

bonothecat schreef:

15 jaar later de daad bij het woord.....4,0*

avatar van jurado
Hoe zou het eigenlijk met Sietse zijn? Fijn plaatje inderdaad die ik toen veel heb gedraaid, lang niet geluisterd, ga ik weer doen. Bedankt bonothecat

jurado schreef:

Ik heb Sietse op Instagram. Hij fröbelt nog veel met elektronica Sietse heeft me destijds ook op het spoor van dit soort muziek gezet.

avatar van jurado
bonothecat schreef:

Sietse heeft me destijds ook op het spoor van dit soort muziek gezet.
Hier ook zo.