Machinefabriek - Marijn (2006)

Electronic

4. Schipbreuk (2:46)
  5. J'espère Ça (8:26)
  6. Lawine (18:26)
Sietse
nu op de luisterpaal, volgende week in de winkels.

Eindelijk een volwaardige cd op een label van Machinefabriek.

Voor de liefhebbers van Fennesz, Tim Hecker, Sunn O))), William Basinski en Earth zoals het op de website staat.

m.a.w. mooie ambient, noise en andere vage dingen. Hele subtiele plaat, waar wel al de verschillende dingen die Machinefabriek al eerder heeft gedaan duidelijk terughoren, maar wel in een mooie samenhangende versie. Een van de potentiële platen van 2006. En waarschijnlijk de grote doorbraak van...Ik hoor al ergens in de verte de woorden artiest van het jaar (dat met dit album en 2 mini albums die allemaal erg mooi zijn) MEER VAN DIT GRAAG.

Mijn favorietes nummers: J'espère Ça en Lawine.

5 sterren.

5 sterren, toe maar.

Ik zag hem gisteren voor de tweede keer, op het Festival aan de Werf, in Utrecht (georganiseerd door Bontekoe Records). Was een erg apart optreden, daar er wat interactie was met locale zwervers en een soundcheckende gitarist van Spinvis/Rosa Ensemble. Desalniettemin was het de moeite waard.

Ben ook zeker benieuwd naar dit plaatje.

Sietse
ik hoorde juist dat het optreden van gisteren echt niet zo tof was, juist net door die gozer van Spinvis. Ik heb hem maandag gezien en dat was echt heel erg mooi.

Heb meteen maar weer een van zijn 3" cdr's gekocht...Zucht genaamd. Hele mooie Stars of the Lid achtige muziek.

Ik zal daar later ook nog iets bij schrijven, want zijn complete disco staat nu op musicmeter, dus ik kan weer ff vooruit.

Ik kende Machinefabriek tot nu toe enkel van Sietse zijn veelvuldige liefdesverklaringen voor dit eenmansproject.

Stond dus op het lijstje om nader onderzocht te worden en zie daar, prompt een volledig album net uitgebracht en te luisteren op de luisterpaal! Nu ben ik altijd een beetje huiverig als een Nederlandse artiest veel positieve kritieken krijgt. Dat is natuurlijk ontzettend stom van mij en zou niet mogen, maar het is wel de realiteit en ik ben daar eerlijk in. Misschien ben ik te vaak teleurgesteld...

Dus ook nu weer was ik enigzins terughoudend bij de eerste luisterbeurt, alhoewel positieve kritieken van Sietse voor mij doorgaans een hele goede graadmeter zijn voor wat ik zelf ook tof vind. En fuck zeg, wat worden mijn vooroordelen hier op de proef gesteld!

Dit is echt een HELE goeie plaat! Dat hoor ik nu al ondanks de crappy geluidskwaliteit van de luisterpaal. Aan superlatieven en eindejaars voorspellingen ga ik mij nog niet wagen. Daarvoor wil ik eerst het album een paar keer goed op mijn gewone audioset beluisteren, maar dat dit album gekocht gaat worden, dat staat vast.

Sietse
ik heb al een speciaal voor mij geripte versie gehoord...alleen het laatste nummer ontbreekt nog. De jongen die hem via pre-order had binnengekregen heeft een data limiet probleem. Vandaar dat ik hem al in een stuk betere kwaliteit heb gehoord.

Maar uiteraard dat deze snel bij mij op de planken zal liggen...

Sietse schreef:

Ja, dat was gruwelijk asociaal. Spinvis verpeste het daar ook wel mee voor zichzelf, want ze kon daarna niet veel meer goed doen bij sommige mensen in het publiek.

Sietse
zoiets hoorde ik ook al ja, en terrecht.

1,0
Vind het maar slappe hap eigenlijk.

Zoveelste ambient/processed sounds geleuter dat echt niks toevoegt. Ik geloof best dat de geluiden deze keer komen van kokende schildpaddensoep en houtwork in echt 17de eeuws Oost-Congolees hout, maar eens het door de computermangel gaat klinkt het toch allemaal hetzelfde.

Lelijke melodieën, goedkoop pianostukje in het begin van wolkenkrabber, en voor de zoveelste keer hetzelfde geluid.

Sietse

daarom ook dat overal, en dan ook echt overal de recensies meer dan lovend zijn, hij speciale bijdrages mag leveren voor the wire tapper en andere compilatie cd's die bij belangrijke bladen komen.
En gevraagd is voor de meest prestigeuze serie binnen de electronische muziek (sinds John Peel niet meer leeft) Mort Aux Vaches.

Laat je oren uitspuiten ofzo

(sorry dat was niet aardig van mij)

1,0
Oh, dat een hoop elitaire prul dit gedoe waardeert zal ik zeker niet ontkennen. Verbaast mij ook helemaal niet. Heeft meer met dat wat tussen de oren zit te maken.

Sietse
juist ja, noem het maar elitair...

jonge, je weet echt niet waar je het over hebt.

ik raad aan een plank in een hoek van de kamer te zetten en zelf in de andere hoek te gaan staan. Nu richting de plank slaan....

1,0
Uit dank geef ik graag een spreekwoord terug: "de nagel in je kop slaan." Veel plezier ermee.

Ik heb de muziek trouwens niet eens elitair genoemd, maar dat ter zijde.

avatar van Gyzzz
Ik vind het wel erg mooi, zo na de eerste luisterbeurt op de luisterpaal

Onderhond schreef:

Ik heb de muziek trouwens niet eens elitair genoemd, maar dat ter zijde.

ik had het ook niet over de muziek, maar de mensen die de moeite nemen om voor bladen te schrijven enzo. (ook wel bekend als journalisten en recensenten) waarvan een hoop het gewoon voor hun lol doen.

Haha, maak je niet druk Sietse. Het is inmiddels een bekend gegeven dat wanneer mensen ergens enthousiast over zijn dat Onderhond per se een tegengestelde mening wil hebben. Gewoon om even lekker dwars te liggen. Niks mis mee toch? Moet er eigenlijk wel om lachen, maar serieus neem ik het niet echt.

avatar van bonothecat
Sietse vind dit leuk......Onderhond vind dit waardeloos.....ik denk dat ik maar eens moet gaan luisteren. 1 van de 2 heeft toch een stuk betere smaak qua muziek.....en staat ook nog wel open voor iets anders.

1,0

Applaus voor het derderangs psychologisch inzicht van bubbachups. U mag zich vervoegen bij de rest van de domme massa. Maar ik lach gewoon rustig met je mee hoor.

bonothecat: vooral doen, kan je straks tussen die andere 500 rockplaten 1 ambient album zetten en jezelf op de schouder kloppen omdat je toch zo goed voor dingen openstaat.

Verder is dit alles behalve een vernieuwend album, maar dezelfde meuk voor de 100e keer opnieuw. Listen one, heard them all.

avatar van Mister Orange
Nog niet helemaal goed doorgeluisterd, maar op zich wel fijne plaat. Het is inderdaad geen vernieuwende plaat ,maar omdat dit als meuk te betitelen gaat wat ver evenals het te noemen als vijf sterren plaat.

Trouwens lelijke melodieën en goedkoop pianospel kunnen hun charme hebben.

Onderhond schreef:

Ik zou even checken waar ik zoal op gestemd heb...of je moet natuurlijk alles wat jij niet luistert onder de noemer rockplaten willen zetten...dan heb je een punt.

avatar van Goodfella
Verder vind je oprecht dat je zelf wel een punt hebt?

Over dit album: mooi ding dat puur op sfeer leunt - en daar erg goed in slaagt. Na 1x luisteren via die gare Luisterpaal valt vooral "Lawine" op: heerlijk langzaam wordt die track steeds donkerder en meer noizy. Prachtig weggefuzzeld pianospel.

Benieuwd naar de 'echte' versie

Goodfella schreef:
Verder vind je oprecht dat je zelf wel een punt hebt?

Nee waarschijnlijk niet. Maar af en toe word ik niet goed van het wijsneusen gedrag van Onderhond..... Ik kan dan beter niks zeggen, maar kan het soms niet laten.

Sietse
ik zou graag van de mensen die lopen te klagen over dat dit niets nieuws onder de zon is willen zien waar ik heb geplaatst waar dat wel zo is.

Natuurlijk is het ambient zoals al vaker is gemaakt. Maar daar gaat het niet om, het gaat er om of het mooi is en of het goed in elkaar zit. En in mijn opinie is dat zo.
Machinefabriek weet een mooi geheel te bouwen en dat met sponatinteit te brengen. Je hoort duidelijk, als je meer van zijn werk kent, dat het machinefabriek is. En bijvoorbeeld ook duidelijk dat het geen Tim Hecker of Mitchell Akiyama (om maar twee mensen te noemen die wel dezelfde soort ambient maken) is

avatar van Yak
Yak
Tijd voor een mano a mano topic 'the sequel'? Ontopic alsjeblieft!

[edit] Oké, het gaan éindelijk weer gewoon over het album [/edit]

avatar van cichlisuite
oei wat ga ik nog lang genieten van dit album, heb hem nu voor de 4de keer opstaan. Heel erg mooi.
Op het einde barst het lekker open zeg

Onderhond schreef:

Ik klop mezelf op de schouder...want ik heb dit album nu ook geluisterd. Ik vind het een aangenaam rustgevend album, maar het is voor mij zeker geen muziek waarbij ik op het puntje van mijn stoel ga zitten. Het is met deze muziek wel moeilijk voor mij om te doorgronden, wat nu juist het speciale aan dit album is. Waarom is dit album zoveel beter, dan andere albums uit het genre. Wat dat betreft heeft OH misschien wel een punt. Maar aan de andere kant, muziek hoeft ook helemaal niet vernieuwend te zijn, het enige wat telt is wat het met jezelf doet..... 3* als openingsbod.

Dit doet me he-le-maal niks: ik zal dan ook geen sterren uitdelen.

avatar van HammerHead
Hmm, een plaat met mooie stukken maar eigenlijk geen hoogtepunten. Eigenlijk is er op J'espère Ça na geen enkele climax op deze schijf te ontdekken. Er gebeurt te weinig om mijn aandacht er gedurende de totale speeltijd bij te houden, waardoor het geheel op een gegeven moment in muzikaal behang verzandt. De piano in Lawine bijvoorbeeld: onheilspellend en een tikje melancholisch. Indrukwekkend, maar een te klein gegven om een 9 minuten durend intro aan op te hangen wat mij betreft.
Dan heb ik wat muziek zonder al te veel spanningsbogen toch liever duistere ronkende ambient, waarbij je subwoofer flink moet werken.

avatar van bas
bas
muziek in dit genre kan nauwelijks vernieuwend zijn in mijn ogen. Dit is de eerste Machinefabriek die ik binnenhaalde, en ik ben bang ook de laatste. Paar keer geluisterd en kom tot de conclusie dat er een hoop beters te verkrijgen is. Het is bij geenszins echt slecht, maar het voegt voor mij absoluut niks toe aan wat betere artiesten wel doen. Opener is slap en erg traag, en ik vroeg me werkelijk af of de kwaliteit die het meende te zijn ook de beoogde kwaliteit ten gehore gaf. Maw, een slechte rip, maar daarvan was toch echt geen sprake. De tweede track klinkt al iets beter, maar doet het toch af tegen de massa aan gelijke muziek waarbij een identiteit hier volledig ontbreekt. Wolkenkrabber klinkt bekend, maar slaat net als die erna de plank mis qua sfeer die het meent uit te dragen.

Helaas, het pakt me niet. Veel betere alternatieven voorradig in een waarschijnlijk overlopend aanbod in dit genre. Jéspere Ca kwam nog als bloeier uit de bus, maar kan het geheel niet meer redden. Het einde bij lawine is echt ronduit slecht en slecht geplaatst. 1,5* voor de moeite. Afknapper. Ik merk dit vaak bij gemeende combinatie's van hier ambient en noise die het qua kwaliteit behoorlijk laten afweten. Zo'n gevoel van: Ze doen maar wat. Tenminste, zo komt het over. Dus als het zo niet de bedoeling was (vast niet), dan is er toch iets mis...

Onderaan deze recensie kun je het nummer "Uitgaan met Marijn" downloaden. Staat alleen niet op het album. Erg mooi nummer, wie weet wat de oorsprong er van is?

bas schreef:
maar het voegt voor mij absoluut niks toe aan wat betere artiesten wel doen.

noem eens wat namen? Ben toch benieuwd wat er dan zoal beter zou zijn.