Atmosphere - Overcast! (1997)

Label: Rhymesayers

1. 1597 (3:04)
  2. Brief Description (4:16)
  3. Current Status (3:40)

met Beyond

4. Complications (5:04)
  5. 4: 30 Am (3:10)
  6. Adjust (4:44)

met Beyond

7. Clay (3:48)
  8. @ (2:17)
  9. Sound Is Vibration (3:57)
  10. Multiples (4:13)
  11. Scapegoat (3:52)
  12. Ode to the Modern Man (4:01)
  13. WND (3:08)
  14. Multiples [Reprise] (1:48)
  15. Caved In (3:44)
  16. Cuando Limpia el Humo (5:12)
  17. The Outernet (5:22)
  18. Untitled (7:16)
avatar van JLjuju
Ant maakt de beats.

avatar van kobe bryant fan
Had mijn fout nog niet door ja ik weet het normaal wel maar was duidelijk wat verstrooid ofzo.

avatar van MAS
MAS
Deze heb ik lang niet geluisterd maar het is een geniaal album! Zeker even goed als het nieuwe Atmosphere werk wat ik eerst altijd een stuk beter vond.

avatar van Silky & Smooth
Ik ben fan geworden van Atmosphere door WLGYL. Vanzelfsprekend heb ik destijds hun eerder werk geprobeerd, maar op één of andere manier wist de Atmosphere-sound van voor WLGYL mij nooit zo aan te grijpen. Toch hoor ik vrijwel alleen maar lovende dingen over dat werk, dus poging twee.

Ik werk de albums in chronologische volgorde af, dus die ik logischerwijs het eerste album dat ik geluisterd heb. Op Overcast! doet rapper Spawn nog mee. Zijn agressievere inbreng vormt een leuke afwisseling. Iets wat toch wel verrassend was, omdat ik alleen Slug en Ant gewend ben en er zelden gastartiesten op Atmosphere-albums staan.

De producties zijn ook sterk. Anders dan op hun latere werk, dat wat nostalgischer en luchtiger klinkt. De beats van Ant zijn hier donker, grimmig en wat directer. Wat minder zweverig. Toch weet Ant met zijn producties je ook op dit album mee te nemen naar een duistere fantasiewereld waarin Slug en Spawn de vertellers zijn. Dit gevoel weet Atmosphere bijna op elk album wel te creëren en dat is één van de redenen dat ik hun muziek geweldig vind.

avatar van kobe bryant fan
Vreemd dat ze 'God's Bathroom Floor' niet op de plaat hebben gezet.
Een van de sterkste, zo niet de sterkste Atmosphere track, maar moest toch genoegen nemen met een plek op de EP.

avatar van Slowgaze
Wel aardig om er even bij stil te staan dat dit Atmosphere-debuut eerder deze maand twintig is geworden. Morgen maar weer eens draaien (al gaat dit album niet heel vaak in de cd-speler, moet ik eerlijk bekennen).

avatar van Ernie
Scapegoat was echt keihard tijdens hun show in de Melkweg. Heerlijk nummer live