Max Richter - Sleep (2015)

Neoklassiek
Label: Deutsche Grammophon

1. Dream 1 (Before the Wind Blows It All Away) (18:31)
  2. Cumulonimbus (10:09)
  3. Dream 2 (Entropy) (10:02)
  4. Path 3 (7676) (11:00)
  5. Who's Name Is Written on Water (11:15)
  6. Patterns (Cypher) (2:47)
  7. Solo (6:53)
  8. Aria 1 (11:06)
  9. Return 2 (Song) (16:46)
  10. Nor Earth, nor Boundless Sea (19:17)
  11. Dream 11 (Whisper Music) (18:54)
  12. Moth-like Stars (28:53)
  13. Path 17 (Before the Ending of Daylight) (26:52)
  14. Space 26 (Epicardium) (6:56)
  15. Patterns (Lux) (16:43)
  16. Constellation 1 (6:56)
  17. Constellation 2 (15:20)
  18. Space 2 (Slow Waves) (7:42)
  19. Chorale / Glow (25:29)
  20. Dream 19 (Pulse) (18:53)
  21. Cassiopeia (19:36)
  22. Non-eternal (23:50)
  23. Song / Echo (4:59)
  24. Aria 2 (11:02)
  25. Never Fade Into Nothingness (9:41)
  26. Return 16 (Time Capsule) (24:25)
  27. If You Came This Way (14:29)
  28. Space 17 (Chains) (17:59)
  29. Sublunar (25:22)
  30. Dream 17 (Alpha) (28:47)
  31. Dream 0 (Till Break of Day) (33:47)
avatar van chevy93
De vraag is dus: werkt het ook echt?

avatar van perrospicados
Nee, wat mij betreft niet. Het is rustgevend, kalmerend maar die diepe bassen houden me eerder uit de slaap dan dat het voor nachtrust zorgt. Wel mooi en ik kan het prima hebben tijdens de zondagavond als ik mijn werkweek aan het voorbereiden ben.

Beluister nu de originele 8-CD op een goede installatie. Toch wel zeer indrukwekkend.

zie ook de textura recensie: http://www.textura.org/archives/r/richter_sleep.htm

avatar van Monsieur'
Deze Sleep zal ik in korte tijd eens een draai geven in de nacht. Heb de korte versie al eens beluisterd in de nacht en vond dat echt waanzinnig. Toegegeven, ik sliep toen niet en zat in de auto. Alsnog is het effect op mij heel groot en vind ik het een bijzonder fascinerend project. Jammer dat prijsnummer Path 5 (Delta) er niet op staat...

avatar van perrospicados
Ik draai deze versie vaak in de auto en dan is de file opeens een stuk eenvoudiger te verteren.

Misterfool
8 uur slaapmuziek! Meestal dut ik toch eerder in.

avatar van Jake Bugg
Ik weet niet waar ik ben wanneer ik dit immense werk beluister maar ik voel me er alvast zeer rustig door worden. Mijn innerlijke zelf ervaart minder negatieve gevoelens en dat alleen al maakt dit zeer zalvend voor mij.

avatar van gigage
Deutsche grammaphone weet wel hoe de diepste bassen moeten klinken. Leuke test muziek derhalve.

avatar van rebjuh
Beetje sleepverwekkend wel.

avatar van Dardan
Een mooie ode aan de slaap

Ik vraag me af hoezo sommige nummers wel en andere dan weer niet in elkaar overgaan? Ik ga ervan uit dat Richter zijn ideaal slaappatroon hier in muziekvorm vertaald heeft, en dat daarbij waarschijnlijk de overgang tussen de muziekstukken parallel loopt met hoe hersenactiviteit verloopt tijdens het slapen. Ooit kom ik er wel nog eens toe om dit "onbewust te luisteren", bewust was het althans een bijzondere ervaring

avatar van ohmusica
Er is ook een documentaire gemaakt ook op DVD (bij de boxset?), ‘k zag het in de bioscoop. Het bijzondere en het idee achter deze muziek wordt een stuk inzichtelijker gemaakt, hoewel het best om nogal lastige materie gaat. Het is een hobbyproject van Richter waar hij veel tijd (en geld) in heeft gestoken. Mijn appreciatie voor dit werk is er een stuk op vooruit gegaan. Heeft hier iemand al eens het hele werk integraal afgeluisterd? In de nacht? Ik ben er wel eens bij in slaap gevallen, toen ik weer wakker werd wilde ik vooral rust en stilte.