Atmosphere - God Loves Ugly (2002)

Label: Rhymesayers

1. Onemosphere (2:17)
  2. The Bass and the Movement (4:02)
  3. Give Me (4:00)
  4. F*@k You Lucy (5:31)
  5. Hair (3:21)
  6. Godlovesugly (3:50)
  7. A Song About a Friend (4:26)
  8. Flesh (4:07)

met I Self Divine

9. Saves the Day (3:42)
  10. Lovelife (3:33)
  11. Breathing (3:00)
  12. Vampires (4:17)
  13. A Girl Named Hope (2:07)
  14. Godlovesugly Reprise (1:47)
  15. Modern Man's Hustle (3:45)
  16. One of a Kind (3:28)
  17. Blamegame (4:47)
  18. Shrapnel (6:53)
avatar van Illmaticly Ill
Wát een geweldig album is dit.

Slug rapt conceptueel erg sterk en zijn flow is gewoon geweldig. Een van m'n favoriete MC's op het moment. Hij dringt zo goed tot je door altijd, en je kunt je vaak herkennen in of relateren aan de dingen waar hij over rapt, vaak problemen in zijn eigen leven en levenslessen. De producer, Ant, past hier perfect bij met z'n beats die me bijna nooit tegenvallen. Op dit album een paar keer, bij nummers als The Bass and the Movement en bijv. Breathing moet je even wennen aan de beat. Maar daarna zijn ook die gewoon goed. Bij werkelijk alle andere nummers, vind ik de beats geweldig. Heel vaak van die pianoloopjes of iets anders met een instrument die het dan helemaal afmaken, zoals bij GodLovesUgly. Wat een ongelooflijk ziek nummer, alles is perfect. Krijg nog altijd kippenvel in het begin bij dat nummer. En dan heb je af en toe van die samples zoals bij A Girl Named Hope, ook heerlijk. Het zijn van die kleine dingen zoals samples of extra toevoegingen van instrumenten bij de beats, die het nog beter maken. En natuurlijk zoals ik al zei, rapt Slug daar perfect overheen met z'n verhalen. Het is iets wat mij heel erg aantrekt, die vorm van rappen: storytelling. Een verhaal in één of meerdere verses stoppen, en het allemaal mooi laten rijmen en metaforen gebruiken. Echt knap.

Als ik favorieten moest aanduiden op dit album, dan zou het erg moeilijk worden, want bijna alles klopt op vrijwel iedere track. Onemosphere is een heerlijk begin nummer. Dan komt The Bass and the Movement met een aparte beat, maar het klinkt toch goed. Give Me heeft dan weer een prachtige beat waar je bij kunt wegdromen. Leuk refrein ook. Fuck You Lucy, dit gaat over Slug's (ex-)vriendin lijkt me. Een erg emotionele Slug die alles kwijt moet, hij heeft het gehad met Lucy maar toch houdt 'ie nog van haar. De beat is hier weer heerlijk en het samplen is ook geslaagd. Hair is ook weer een goede track, maar daarna komt een van m'n favoriete tracks van alle muziek op het moment. Die intro en dan dat pianoloopje... Slug die even later begint te rappen over zijn depressie/stress lijkt me. Een en al kippenvel... trieste track, dat wel, maar het raakt je echt. Daarna komt nog een track die een beetje triest klinkt, A Song About A Friend , dat komt vooral door de beat. Zo eenvoudig, maar de 4 minuten en 25 seconden blijven boeiend, door Slug ook natuurlijk. Flesh is dan een van de weinige tracks die ik niet geweldig vind, beetje een vervelend refrein en rare beat. Maar ik skip 'm niet, blijft redelijk. Saves the Day maakt dat kleine misstapje weer meteen helemaal goed, mooie beat en mooie verses. Lovelife is ook weer een prachtig nummer. Breathing is ietsjes minder maar nog steeds goed. Vampires, alweer een toptrack. A Girl Named Hope is zelfs nog beter, die beat + sample en Slug met 'n mooi verhaal. GodLovesUgly Reprise, wat wordt hiermee bedoeld, outro of toevoeging op ''deel 1'' ? 1 minuut en 46 seconden, erg kort, maar goed, klinkt wel lekker. Modern Man's Hustle... erg mooie track met 'n heerlijke productie. De laatste 3 zijn ook erg goed, vooral Shrapnel met wéér een geweldige productie en top verses van Slug.

Al met al een ongelooflijk sterk en mooi album, wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht. Dat komt, omdat ik met Atmosphere ben begonnen met hun latere albums. Ik heb eerst When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold beluisterd, daarna You Can't Imagine How Much Fun We're Having, en als laatst nog The Family Sign. Allen zijn het geweldige albums die ik een 4,5* heb gegeven. Tja, als dat al zo goed is verwacht je niet dat hun eerdere werk beter is. Tenminste, ik niet. Het tegendeel blijkt. Hierop klinkt alles gewoon nog nét iets beter. De beats, de samples, al die pianoloopjes en toevoegingen van andere instrumenten. Prachtig. Om het dan nog maar niet over Slug te hebben, die alles perfect afmaakt met zijn verhalen en levenslessen. Slug is een MC die ik steeds meer begin te 'voelen', om het zo maar te zeggen. Gewoon hoe hij zijn verses brengt is geweldig, met een geweldige flow en een hoop emotie. Soms kan dat te veel worden, maar dat is niet erg, daar hebben we andere hiphop voor. Dat is het mooie van hiphop, je hebt zoveel verschillende stromingen. En de stroming met wat meer emotie en storytelling spreekt mij op het moment het allermeest aan.

Ant en Slug, ze zijn perfect op elkaar afgestemd.

Voor nu zeg ik: de volle 5 sterren.

avatar van Boermetkiespijn
Strakke plaat, lekkere raps, maar niet helemaal mijn smaak helaas...

Favorieten:
"GodLovesUgly", simpele, maar oh-zo lekkere beat, en "Modern Man's Hustle".