John Cale - Slow Dazzle (1975)

Label: Island

1. Mr. Wilson (3:17)
  2. Taking It All Away (2:59)
  3. Dirty-Ass Rock 'N' Roll (4:44)
  4. Darling I Need You (3:38)
  5. Rollaroll (3:59)
  6. Heartbreak Hotel (3:14)
  7. Ski Patrol (2:12)
  8. I'm Not the Loving Kind (3:12)
  9. Guts (3:27)
  10. The Jeweller (5:07)
avatar van wizard
Een album met twee gezichten. Aan de ene kant is er de redelijk ongecompliceerde rock à la Dirty-Ass Rock 'N' Roll en Rollaroll, waar ik John Cale's stem net niet bij vind passen. Ben het eens met Stijn: net te netjes. Aan de andere kant staan er op Slow Dazzle een aantal pareltjes. Ten eerste Mr. Wilson, een ode aan de Beach Boys waarop Cale zelf een beetje klinkt als de Beach Boys. Daarnaast is er een prachtige cover van Elvis' Heartbreak Hotel en ook het ingetogen I'm Not the Loving Kind bevalt me goed. Ski Patrol heeft een heerlijk refrein, de rest van het nummer komt echter niet zo goed uit de verf.
Het album sluit, niet geheel in stijl, af met The Jeweller, een stuk gesproken tekst dat niet erg goed bij de rest van het album past en dat los daarvan ook weinig interessant is als muziekstuk. Wat het op dit album doet, is mij dan ook een raadsel.

Een half geslaagd album van John Cale. Gelukkig was Helen of Troy weer beter.