Donny Hathaway - Donny Hathaway (1971)

Soul
Label: ATCO

1. Giving Up (6:23)
  2. A Song for You (5:28)
  3. Little Girl (4:46)
  4. He Ain't Heavy, He's My Brother (6:00)
  5. Magnificent Sanctuary Band (4:23)
  6. She Is My Lady (5:33)
  7. I Believe in Music (3:38)
  8. Take a Love Song (4:49)
  9. Put Your Hand in the Hand (3:51)
  10. Be There * (3:07)
  11. This Christmas * (3:52)
Social_Mask
Het album begint erg sterk met het nummer Giving Up en A Song For You (beste nr van het album). Maar daarna vind ik eigenlijk geen enkel nummer dat ik op repeat kan zetten. Wat ik wel heb op zijn 3de solo album, maar ook niet had op zijn debuut. Dus net als zijn debuut hier 4* voor. Donny Hathaway heeft een prachtige stem, dus elk nummer is het wel waard om te luisteren.

eazyfan
Wat zijn die eerste 2 nummers werkelijk prachtig, vooral Giving Up, mijn 2de favo Donny-nummer. Maar ook A Song For You behoort tot mijn 5 favorieten van deze topzanger. ben benieuwd hoe de rest gaat klinken.

avatar van Reijersen
Wat ik zo bijzonder mooi vind aan dit album is dat je echt de gospelroots van Hathaway terughoort (bijvoorbeel din nummer 3). Donny Hathaway benut hierop zijn vocale en muzikale talenten volledig. Heb maar weinig zangers met zoveel gevoel en tegelijkertijd met zoveel muzikaliteit muziek horen maken. Staat niet voor niks in mijn top10 dit.

avatar van jelmer19
Prachtig album van deze man.
Wat een stem, en wat een heerlijke songs staan hier op.
''I Believe in Music'' is mijn favourite van deze plaat en 1 van de mooiste songs die ik heb gehoord. Prachtig nummer dat mij gewoon erg aanspreekt..

avatar van kemm
Naast een fantastisch zanger ook een groot componist, deze Donny Hathaway. Er mag dan maar 1 zelfgeschreven nummer tussenstaan ('Take a Love Song'), hij speelt het gewoon klaar om de originele songs (waaronder een paar evergreens) op een ongelofelijk soulvolle manier compleet te transformeren. 'Giving Up', 'A Song for You', 'He Ain't Heavy, He's My Brother', de voorbeelden zijn om ter prachtigst. Het zijn volledige Donny-songs geworden, alsof er nooit iemand anders was. Adembenemend!

Nicci
Mooi album. Goede stem! Ik had tot voor een paar jaar nog nooit van de man gehoord. Is dit ooit een grote naam geweest?
De waarderingen hier gaan wel erg de hoogte in. Daar kan ik me dan weer iets minder in vinden. Een tijdgenoot Marvin Gaye verdient met 'What's going on' 5 sterren, maar dit album moet het minder doen. Laten we eens behoudend met 3,5 beginnen . . . .

avatar van principal2000
In de soulwereld is dit wel een bekende naam. De man is erg vroeg overleden (33 jaar). Mogelijk ken je wat werk van hem samen met Roberta Flack (Where Is The Love). Vooral zijn live albums schijnen erg sterk te zijn. Ik bezit die (nog) niet, maar zijn versie van Jealous Guy vind ik sterker dan die van John Lennon en Roxy Music.

avatar van Brunniepoo
Dit album heeft zijn sterke momenten en zijn minder sterke. Van zowel He ain't heavy als Put your hand in the hand bestaan mijns inziens betere versies en het nogal abrupte einde van dat laatste nummer is echt een beetje jammer.

Daar staat dan weer de waanzinnig goede stem van Donny tegenover, die met name tot zijn recht komt als hij wat kracht zet, zoals bijvoorbeeld in de gospels. Live overtuigt hij (nog) meer, maar dit is toch echt een uitstekende soul-cd!

avatar van Minneapolis
Vandaag na lange tijd maar weer eens de lp opgezet. Het genieten begint bij één van mijn favoriete hoezen.
Kant A (nummers 1 t/m 4) blijft subliem, inclusief het iets minder bekende Little girl. De andere 3 behoeven geen uitleg.
Bij Kant B houd ik het na het Magnificent Sanctuary Band (met het fijne drum roffeltje) voor mij op, hoewel Put Your Hand in the Hand niet slecht is.

Cured
Prima album weer van Hathaway. Ik had via via al eens jaren geleden zijn eerste gekregen, maar de man heeft enkele prachtige albums afgeleverd in de beginjaren van de 70' s.

Carpe Diem
Zijn beste album naar mijn mening. Zonde dat dit muzikale genie zo vroeg heen is gegaan. Zangtechnisch eén van de betere zangers uit de geschiedenis.

Otis Blue
Donny Hathaway,

Een geweldige zanger die altijd een mooie combinatie maakte van Soul en Gospel. Dit album staat vol met mooie, ontroerende Soul tracks. Met giving up begint het album al top, maar het nummer dat volgt '' a song for you '' is wat mij betreft het mooiste nummer van dit album.

Het is ook zeker aan te raden om eens wat live optredens van hem op te zoeken op bijvoorbeeld YouTube. Dan zie je helemaal hoe muzikaal deze man was. Spelend achter zijn piano en live zingend net zo sterk als op zijn platen.