Elbow - Cast of Thousands (2003)

Label: V2

1. Ribcage (6:27)
  2. Fallen Angel (4:07)
  3. Fugitive Motel (5:51)
  4. Snooks (Progress Report) (4:00)
  5. Switching Off (5:05)
  6. Not a Job (4:23)
  7. I've Got Your Number (4:48)
  8. Buttons and Zips (3:57)
  9. Crawling with Idiot (4:41)
  10. Grace Under Pressure (4:57)
  11. Flying Dream 143 (1:48)
  12. Cast of Thousands - Intro * (2:14)
  13. Ribcage [Live] * (6:05)
  14. Fallen Angel [Live] * (4:24)
  15. Fugitive Motel [Live] * (5:37)
  16. Snooks (Progress Report) [Live] * (6:03)
  17. I've Got Your Number [Live] * (5:36)
  18. Switching Off [Radio Session] * (4:52)
  19. Not a Job [Radio Session] * (3:06)
  20. Grace Under Pressure [Radio Session] * (5:18)
  21. Fugitive Motel [Radio Session] * (5:31)
  22. I've Got Your Number [Radio Session] * (4:50)
avatar van titan
titan (crew)
Na hun uitstekende debuut bleek Elbow nog beter te kunnen. Sfeervol, eigenzinnig en een tikje donker. 4,5*

Fugitive Motel brengt me iedere keer weer kippenvel.

avatar van PsychoBoyJack
voor mij geld dat bij switching off.... ook al zo'n geweldig nummer...

avatar van andré
voor mij geld dat eigenlijk bij het hele album . Echt een prachtig album. Op z'n minst even sterk als het debuutalbum.

Muziek die helemaal in mijn straatje past, en toch heeft het het net niet om bij mijn top-cd's te geraken.
Waar dat aan ligt weet ik nog steeds niet.
Mooi album, maar meer ook niet voor mij.

avatar van Hermy
Erg mooie cd. De nummers 'Fugitive Motel', 'Switching Off' en 'Grace Under Pressure' zijn ge-wel-dig. Ik vind alleen het nummer 'Snooks' een beetje storend bij de rest van de cd.
Op de debuut-cd stond ook al zo'n 'storend' nummer (Bitten By The Tailfly geloof ik...)

dutch2
Hermy schreef:
Ik vind alleen het nummer 'Snooks' een beetje storend bij de rest van de cd.

Ik geloof dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt. Aan het eind van ieder couplet krijg je een soort sonische steekvlam waar je je iedere keer te barsten van schrikt. Terwijl de rest van de nummers wat normaler zijn opgebouwd.

Ik vind vooral Fugitive Motel, Fallen Angel en I've Got Your Number prachtig. Maar sowieso heerlijk plaatje, dit. En ook Snooks went op den duur wel.

avatar van titan
titan (crew)
Grace under pressure is trouwens recentelijk "gejat" door Coldplay. Fix you (de nieuwe single van Coldplay) lijkt namelijk verdacht veel op dit nummer. Chris Martin heeft overigens zelf ruiterlijk toegegeven dat Fix you op Grace under pressure is gebaseerd.

avatar van mathias
wat trouwens nogal zwak is voor een "wereldband" als Coldplay...

avatar van Nicolage Rico
Dit is wel erg zwaarmoedige muziek. Je moet er echt voor in de stemming zijn.

avatar van joko16
Zo gaaf dit!
Wat een ontdekking...

avatar van VanDeGriend
titan schreef:

Vind ik t minste nummer van deze cd. Verder een hele fijne plaat. Over de hele lijn stuk consistenter in kwaliteit dan de cd's van Coldplay.Waarbij de toppers van de eerste twee Coldplay's weer net ff mooier zijn dan de nummers op deze cd maar helaas worden afgewisseld met mindere nummers. Dat gebeurt op deze release een stuk minder. Constanter en coherenter. Zo zelf snap ik niks van mn toelichting maar ok. Gewoon een mooie plaat

Toine Rorije
Ik vind het zo ontzettend jammer dat er altijd over Coldplay word begonnen als het over Elbow gaat, al begin ik er nu zelf over.
Dit album durf ik ook best een meesterwerk te noemen. Idd is Snooks een minder nummer maar de rest is stuk voor stuk heel bijzonder. En Fugitive motel is één van de mooiste nummers die ik ken

avatar van Reijersen
Na een tip heb ik deze cd maar eens geluisterd. Moet zeggen dat ik het een erg mooie cd vind. Soms een beetje zwaarmoedig, of hoe ik het ook moet noemen. Het komt soms een beetje depressief over. Maar dat gevoel zal er ook maar net aan liggen in welke stemming je bent. Krijgt 4 sterretjes van mij.

avatar van The Scientist
Toine Rorije schreef:
En Fugitive motel is één van de mooiste nummers die ik ken

Helemaal mee eens, alleen dat begin al:

woef woef... Tadoemmmm.... Lalalala....

avatar van Justinx
Heerlijke cd! Geef mij daar maar 10 van alstubliefd. Ik wil het eigenlijk niet toegeven maar hun nieuwe album Leaders Of The Free World vind ik toch wat tegenvallen, al helemaal vergeleken met dit album natuurlijk, hier kan gewoon niks tegen op. Maar ja Elbow blijft Elbow en dus hun nieuwste album ook..!

Ace
Wat een fantastisch album is dit toch! Keer op keer genieten... Het hoogte punt is wat mij betreft (net als voor velen hier) het onwaarschijnlijk mooie kippenvelnummer Fugitive Hotel. Eén van de mooiste songs ooit gemaakt voor mij!

avatar van Kaaasgaaf
titan schreef:

Ik moet zeggen dat ik de gelijkenis tussen deze twee nummers wel mee vind vallen. Ik kan me voorstellen dat Coldplay door dit liedje is geinspireerd, maar ik hoor niets dat direct gestolen is. Als Chris Martin er niet zelf over was begonnen, was waarschijnlijk niemand op het idee gekomen deze twee nummers met elkaar te vergelijken. Daarentegen vind ik ''Ribcage'' weer wél erg duidelijk gestolen van Blurs ''Tender'', bijna obvious eerlijk gezegd. Alsof het er een reactie of antwoord op is.
Overigens telt mijn kopie van ''cast of thousands'' 13 ipv 11 tracks. Weet iemand of er sprake is van meerdere versies?
Ik ben me pas recentelijk gaan verdiepen in deze band, omdat ik ze volgende week als voorprogramma van dEUS in de Heineken Music Hall zal gaan zien. Komt zelden voor dat ik bijna net zoveel uitkijk naar de support als naar het hoofdprogramma. Ik vind alle 3 de Elbow-platen trouwens even schitterend, maar ik denk dat ik net even het meest heb ''Asleep In The Back'', vanwege de grauwe subtiele sfeer en spannende opbouw. ''Powder Blue'' is 1 van de mooiste liedjes ooit!

avatar van Kaaasgaaf
@ Ace: Dit nr doet me dan weer erg aan Seal denken.

Ace
Hmmm, die link zie ik niet helemaal.

Ik vind het overigens zo mooi dat ik niet een weet hoe ik het moet schrijven...

avatar van citizen
Niet voor niets één van de favoriete bands van John Cale. Zie ook wel links met zijn werk - neem een plaat als 'Fear'. Draai deze van Elbow sinds verschijnen tenminste eens per week. Geweldig!

avatar van Flipper
Schitterend album, 'Switching off' is hemels!!

avatar van HiLL
Heb hem alweer een tijdje en deze is gegroeid. Wat een mooie plaat. Lekkere donkere sfeer ademt het uit. Mooie stem heeft die zanger. En ja Fugitive Motel is de uitschieter. De intro en de outro...gaaf! Maar ook de snoeiharde gitaaruithalen in Snooks...aiai wat lekkerrrrrrr! En de kinderkoortjes: mooi mooi! 4,5* (3,5 > 4 > 4,5) Groei!

Zelf pas gaan zoeken naar deze band nadat ik op Peter Gabriel's DVD van de =Growing UP Tour= een remix hoorde van het nummer =More Than This= door een zekere Elbow.
Dacht eerst dat het om een producer ging maar het bleek dus een band die op Gabriel's =Real World label= platen uitbracht.
Echt een groeibriljant deze plaat en band.
Zoals Coldplay eens is beschreven als "Radiohead Light"
zo je Elbow "Coldplay voor gevorderden" kunnen noemen.
Hoewel ik in de zanger ook veel van Peter Gabriel terughoor.

En wat waren ze geweldig live, 29 juni. Wauw.

avatar van Darkshines
Deze plaat begint zo goed tot en met het 4de nummer is het echt goed, het openingsnummer dat koortje erachter maakt impact en fugitive motel behoeft geen verdere uitleg, ook het aparte drum ritme in snooks vind ik super, helaas hierna gaat het steeds wat meer bergafwaarts en wordt het ijzersterke begin niet meer geevenaard, ik zal hem nog enkele keren de kans geven. 3*

avatar van Reint
Ik zet nu Ribcage op. Ik ben benieuwd!

avatar van Dudeness
Ik word hier zo verschrikkelijk moe van...

Het begint allemaal zo veelbelovend,
maar na een nummer of 6 neig ik er keer op keer toe om de oogjes te sluiten. Mijn dromen zijn doorgaans droeviger maar een heel stuk interssanter dan wat hier bij elkaar wordt gemusiceerd.

Ik kruip denk ik dan ook maar onder de lakens,...

avatar van Omsk
Ik draai maar zelden een nummer tien keer achter elkaar, maar ik ontdekte vandaag Fugitive Motel, en die moest er toch aan geloven.

avatar van Dudeness
Toch een beetje bijsturen naar boven toe. 0.5 erbij

Switching Off en Fugitive Hotel zijn sterk genoeg om dit te verantwoorden...

Toch blijf ik er bij dat de plaat als geheel een tegenvaller is...