Enya - Watermark (1988)

Ierland
Label: Reprise

1. Watermark (2:24)
  2. Cursum Perficio (4:06)
  3. On Your Shore (3:59)
  4. Storms in Africa (4:03)
  5. Exile (4:20)
  6. Miss Clare Remembers (1:59)
  7. Orinoco Flow (4:25)
  8. Evening Falls (3:46)
  9. River (3:10)
  10. The Longships (3:36)
  11. Na Laetha Geal M'Óige (3:54)
  12. Storms in Africa, Part 2 * (3:01)
  13. Morning Glory * (2:28)
avatar van titan
titan (crew)
Tot en met dit album maakte Enya nog alleraardigste muziek, maar hierna klonk elk volgend album als een bijna exacte kopie van de vorige. Enya is exemplarisch geworden voor artiesten die een successvolle formule volledig uitmelken en geen enkele progressie meer vertonen.

avatar van Jan Wessels
titan schreef:

De muziek van voor dit album ken ik eigenlijk niet maar ik ben het wel helemaal met Titan eens dat alles wat ze hierna maakte qua muziek en sfeer zo ongelovelijk veel lijkt op dit album. Het mooie is dat je je geld dan aan andere leuke platen kunt besteden

Er is wel wat verschil met 'The Celts', eenduidig sfeervol, kabbelend en ongevaarlijk, iets meer thema en geluidjes uit softstringspizzicatosynth e.d.

Alleen voor mensen die eindeloos in de tig-gestapelde 'breathy voices' willen blijven zweven zijn de opvolgende albums nog om door heen te komen; nieuwe ontwikkelingen zoals bij Kate Bush zijn hier niet te verwachten, Enya gaat het gevecht niet aan. Fay Lovsky maakt met deze techniek een keer een intro voor kerstplaat, Enya weet er toch al 20 jaar mee de kost te verdienen.

Mag er wat meer pit in luister dan eens naar het Schotse Capercaillie bijvoorbeeld (Beautiful Wasteland (1997), The Blood is Strong (1995) ), die zetten er iets meer beweging in, zonder dat het meteen getokkel en gehuppel wordt overigens.

deric raven
Ik had zelf niet zo erg veel met Orinoco Flow. Pas toen Evening Falls op single werd uit gebracht ben ik naar dit album gaan luisteren; want dat nummer is steengoed.
Verdere werk vond ik ook niet zo volgbaar.

Baltasound
titan schreef:

Bijna mee eens. Inderdaad alles is een kopie hierna. En toch is alles geweldig. En dat maakt het geniaal en onovertroffen

avatar van muziekhater
titan schreef:

Bedoel je niet 'tot en met Shepherd Moons' Titan? Die vind ik zelf nog origineel genoeg om niet als kopieerwerk te bestempelen. Het album daarna (memory of trees) is gewoon pure commercie en inderdaad fantasieloos kopieerwerk. Beetje vergelijkbaar wat Leftfield overkwam na de populariteit van het album Leftism.

avatar van Poeha
monique schreef:

avatar van Stapler
Is dat nummer al zo oud?

avatar van Gerards Dream
Na het schrijven van de muziek bij de BBC serie The Celts is Watermark haar tweede album na het verlaten van de groep Clannad. De muziek op dit album heeft zeker raakvlakken met de eerder genoemde groep. Mooie instrumentatie die aan het Ierse-landschap doet denken of aan de mensen die daar leven.

Op dit album Watermark zet ze duidelijk een stempel hoe ze verder zou klinken. Naast dit gegeven is op dit album nog ruimte voor het experiment, waardoor het nog regelmatig de binnenkant van de cd-speler ziet in vergelijking met haar andere albums. Belangrijkste oorzaak is hierbij de afwisseling die op Watermark is te horen. Het min of meer "bombastische" Orinoco Flow tegen over het verstilde Evening Falls. Dergelijke verschillen houden mij althans bij de les, waardoor muziek luisteren een prettig tijdsverdrijf wordt.

Al met al is Watermark van Enya een heerlijk album met aan de Kelten gerelateerde muziek. Daarnaast beschikt zij over een mooie stem die op dit album volgens mij het best naar voren komt.

avatar van jellorum
monique schreef:
na 19 jaar verveelt orinocow flow mij nog steeds niet

inderdaad, mij ook niet,heel goed en speciaal nummer, lekkere 'aarde' muziek...

Banjo024
Het is jammer dat Enya na al die jaren haar formule nooit heeft gewijzigd. Toch blijven haar eerste vier albums mooie sfeerimpressies waarna ik ontzettend veel luisterde in m'n tienerjaren. Watermark krijgt een kleine recensie bij deze voor het prachtig ontroerende laatste nummer: Na Laetha Geal M'Óige. Kippenvel.

sugartummy
mijn eerste cd-single was evening falls met een in gaelic gezongen versie van stille nacht erop. prachtig! orinoco flow heb ik altijd vreselijk gevonden. ik ga totaal voor de sfeervolle nummers (bv exile) en niet voor bv storms in africa. een 3.0 is dan het hoogst haalbare.

avatar van wibro
Ik weet niet wat mij er toe bewogen heeft dit album zo'n 25 jaar geleden aan te schaffen. Ik moet toen toch wel niet goed in mijn vel gezeten hebben want nu anno 2013 kan ik dit soort new-age achtige "uitvaart" muziek niet meer aanhoren. Wat een treurnis allemaal. Ben ik even blij dat mijn muzieksmaak inmiddels een flinke progressie gemaakt heeft. Dit album en de eveneens vreselijk klinkende opvolger hiervan verdwijnen onmiddellijk uit mijn platenkast.

avatar van Broem
In 25 jaar maakt je muzieksmaak een behoorlijke ontwikkeling door. Ik was ook ooit idolaat van Enya. Dat idolate is er wel een beetje af. Blijft over dat ik Watermark nog steeds kan waarderen en respecteren. Het album heeft immers een bijdrage geleverd aan mijn muzikale ontwikkeling. Gelukkig stopt dat nooit. Dat ik het album ook hier vaker in de kast laat staan doet daar weinig aan af. Met die wetenschap schaf je waarschijnlijk nu (2013) albums aan waar je over 25 jaar hetzelfde over zult denken.

Schnee
hè? je schaft platen aan met de wetenschap dat je ze over 25 jaar waarschijnlijk niet meer draait, maar dat ze iig hebben bijgedragen aan je muziekontwikkeling?

avatar van Broem
Schnee schreef:

Dat weet je pas over 25 jaar. Iedereen (mits flinke collectie) heeft platen in z'n kast staan die de tand des tijds niet hebben doorstaan. Ze hebben echter wel iets betekend voor de ontwikkeling van je muzieksmaak.

avatar van paulmccuytney
Was eind 1988 één van de eerste cd's die ik kocht en dat deed ik enkel en alleen vanwege de megahit "Orinoco flow", wat ik overigens nog steeds een geweldig nummer vind. Maar ik moest toch wel erg wennen aan al die andere nogal zwaarmoedige en dromerige tracks. En dat wennen duurde uiteindelijk nog behoorlijk lang, met als slotconclusie dat je toch echt van deze muziek moet houden en niet moet afgaan op 1 nummer. En die muziek was op "Orinoco flow" en een paar songs meer (bijv. "Evening falls") na, niet helemaal mijn ding. Vervolgens heeft Enya talloze andere cd's uitgebracht met van hetzelfde laken een pak. Ik kan er helaas niet meer dan een 2,5 voor geven, maar dat neem ik mezelf ook en beetje kwalijk.

deric raven
Ik snap het wel een beetje.
Evening Fall vind ik prachtig, al heb ik er altijd het gevoel bij van een wake bij een stervende, waarbij de familie weet dat ze vrijwel zeker de laatste nacht in gaan.
De rest vind ik stukken minder, Enya komt uit de Clannad familie, maar hun muziek vind ik boeiender.
Vorig jaar brachten ze naar jaren weer een album uit.

avatar van Supersid
Vandaag, right time right place, klopte dit geweldig. Wat eens een saaie, repetitieve maar veilige plaat leek klinkt nu toch wel erg mooi. Ik ken de muziek van voorheen niet, die schijnt volgens sommigen beklijvender te zijn, maar dit streepje muziek smaakt mij heden ten dagen erg goed.

avatar van nico1616
Zo'n 25 jaar geleden was dit een van de eerste cd's die ik kocht, wat voor mijn prestige bij muzikale vrienden niet al te best was
De Keltische, dromerige sfeer was nieuw voor mij, al kende ik een aantal singles van Clannad.

Ondertussen heeft Enya haar recept uitgemolken tot er enkel nog kitsch overbleef, maar hier klinkt alles nog hypnotisch en betoverend.
Hoogtepunten: Exile en Evening Falls.

De beste van Enya. De albums die daarna kwamen, zijn eigenlijk stuk voor stuk inwisselbaar.

Orinoco Flow kan ik helaas niet meer horen, maar nummers als Storms in Africa en Cursum Perficio hebben gelukkig niet veel aan kracht ingeboet.

avatar van Kronos
Ik vind Evening Falls nog altijd het mooiste nummer.

avatar van adri1982
Ik vind eigenlijk dit hele album wel mooi, met als de betere nummers Cursum Perficio, Storms in Africa, Orinoco Flow (Sail Away), The River en Na Laetha Geal M'Oige.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie plaat al moet ik er wel voor in de stemming zijn, Orinoco Flow blijft het prijsnummer. Ook opvolger Shepherd Moons nog in huis gehaald maar toen vond ik het al veel van hetzelfde worden.