Placebo - MTV Unplugged (2015)

Label: Virgin

1. Jackie (2:55)
  2. For What It's Worth (3:10)
  3. 36 Degrees (4:19)
  4. Because I Want You (4:34)
  5. Every You Every Me (4:51)

met Broken Twin

6. Song to Say Goodbye (3:30)
  7. Meds (4:55)
  8. Protect Me from What I Want (4:18)

met Joan As Police Woman

9. Loud Like Love (4:54)
  10. Too Many Friends (5:45)
  11. Post Blue (3:34)
  12. Slave to the Wage (4:01)
  13. Without You I'm Nothing (4:40)
  14. Hold on to Me (3:53)
  15. Bosco (7:04)
  16. Where Is My Mind? (3:55)
  17. The Bitter End (4:50)
Zeer aangename verrassing deze Unplugged van Placebo. Van een ongekende schoonheid! Weet nu ook al weer waarom ik het zo'n leuke en goede band ooit vond.
Komt zeker in mijn eindlijst van 2015. Hulde!

MTV Unplugged weer nieuw leven ingeblazen ?
Interessant.
Placebo unolugged ook trouwens.
Ga 'm luisteren.

avatar van Castle
WOOWWW je wordt door een heel mooie Sinead O'Conners Jackie de plaat ingezogen.
Geweldig en mijn eerste indruk is een topper.
Wat zijn de toch al vaak mooie nummers zo kwetsbaar mooi gemaakt.
In de eerste luistersessie was ik de tijd helemaal kwijt, geen moment gehad dat ik dacht het minder was, nee het bleef mij meer dan bekoren!!
Ik denk deze de komende dagen nog vaak opgezet gaat worden!
Blijft dit werk zo aangenaam dan is het gauw een 5* ipv de nu 4,5*

avatar van Castle
De plaat blijft groeien, wat een intieme sfeer.
De volle 5*

avatar van Gringo_m
Leuke cd met aparte uitvoeringen van Placebo nummers. Vooral de piano versies zijn schitterend want hierin komt ook de uitzonderlijke mooie stem van Brian Molko het best tot zijn recht.
Juist omdat deze aparte stem nu erg op de voorgrond is moet je niet de gehele cd achterelkaar luisteren want dan gaat de stem toch irriteren, zeker de praatjes tussen de nummers door hadden wat mij betreft eruit geknipt kunnen worden.

avatar van Cannabooze
Hoewel MTV Unplugged nooit helemaal weg is geweest, heeft het de populariteit van de jaren 90 niet meer kunnen evenaren.
Ergens logisch. De muziekscene is drastisch veranderd. Iconische rockbands vinden amper nog het grote publiek.

De keuze om Placebo te benaderen voor het MTV Unplugged-concept is dan ook een schot in de roos.
Al heeft Placebo meer muziek in de jaren 2000 geleverd dan in de 90's. Het jaren 90 geluid zijn ze blijven aanhouden.
Mede hierdoor kan deze toch-wel-verassende-release zich scharen met de bekendere Unplugged releases.

Het akoestische geluid past goed bij de nummers. De strijkers en piano brengen een extra warmte en spanning met zich mee, en vormen een prachtig geheel.
Daardoor komt de stem van Brian Molko super tot zijn recht.

De waardering volgt nog.
Om de aangename verrassing te benadrukken krijgt deze wel een plek in mijn jaarlijstje.

avatar van Pinsnider
Poe! Sfeervolle materie dit! Zeer fraai gedaan!!

avatar van Denzradio
Placebo... Die stem de sfeer, acoustisch zijn ze, en dat was voor mij nieuw, ook gewoon goed.
Deze ga ik lekker vaak luisteren.

avatar van dennis1808
Wow! Wat een mooi album is dit geworden zeg! Een paar keer geluisterd, en ik vind hem het geluid ook aangenaam opgenomen.

Het enige jammere is dat ze A Million Little Pieces niet hebben gedaan, maar ach

avatar van Slowgaze
Cannabooze schreef:

Ik heb deze drie zinnen nog eens overgelezen, en ik snap het verband nog steeds niet. MTV Unplugged is alleen voor iconische rockbands geschikt? Ik zou anders graag een Unplugged-show van pak 'm beet Kanye West of Lana Del Rey willen horen en zien.

avatar van Cannabooze
Slowgaze schreef:

Alleen geschikt voor Iconische rockbands wil ik niet stellen. Wel is het zo dat die bands de populariteit van MTV Unplugged hebben bepaald.
Daar gaat mijn inleiding dan ook over, de populariteit.
Releases als Nirvana, Pearl Jam, Eric Clapton. Springsteen, Dylan behoren voor een groot publiek tot klassiekers.
Kan me niet herinneren dat er de "pak-em-beet" afgelopen 10 jaar een soortgelijke release is uitgekomen.
Correct me if i'm wrong.
Lana Del Rey lijkt me ook wel te gek ja. Mijn mening over Dhr. West zal ik hier niet ventileren. Die discussie hoort hier niet.

Om terug te komen op de waardering. Na een flink aantal luisterbeurten kom ik nu op een 4,5.

Fraai fraai fraai

Prachtig prachtig prachtig

Ik kan mijn top 10 2015 weer gaan aanpassen.....

De laatste twee studioalbums deden me niet zo veel meer. Dit klinkt opvallend fris en tijdloos.

avatar van vigil
De uitzending is net afgelopen op MTV, het zag er prima uit kan ik wel zeggen. Volgens eigen zeggen was dit de eerste keer dat Bosco live gedaan werd. Hemeltergend mooi kan ik wel zeggen.

Dan in de categorie beter dan het origineel... Where Is My Mind?

Beide zijn inderdaad waanzinnig mooi en goed. Bosco was de eerste keer, dat wordt ook gezegd door Brian Molko.

avatar van vigil
Die bedoelde ik ook met "eigen zeggen"

Ja, ik bevestig dat even.... (oeps)

avatar van Johnny Marr
Phoeh, Bosco. Duidelijk het hoogtepunt hier, en dan nog voor de eerste keer live gespeeld... Dat dit nummer kleppers als Without You I'm Nothing en Song to Say Goodbye zou overtreffen, had ik niet zien aankomen. Ik kende het nummer ook nog niet op voorhand, want ik heb Loud Like Love nog niet beluisterd. Benieuwd of het nummer op die plaat ook zo mooi tot zijn recht komt.

Voor de rest vond ik deze liveshow best teleurstellend eigenlijk, voornamelijk door de saaie & melige arrangementen. Die lagen me minder.

avatar van DjFrankie
Erg mooi deze uitgeklede versies. Mogen ze vaker doen deze jongens en dan graag in de buurt, dan kan ik er ook bij zijn.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige plaat van een band die ik ( te lang naar nu blijkt ) links heb laten liggen. Nummers als Loud Like Love & Bosco zijn bloedmooi uitgevoerd. Dit album heeft ervoor gezorgd dat ik ook de albums Without You I"m Nothing & Meds in huis heb gehaald.