Belle & Sebastian - Dear Catastrophe Waitress (2003)

Label: Rough Trade

1. Step into My Office, Baby (4:12)
  2. Dear Catastrophe Waitress (2:22)
  3. If She Wants Me (5:05)
  4. Piazza, New York Catcher (3:03)
  5. Asleep on a Sunbeam (3:22)
  6. I'm a Cuckoo (5:26)
  7. You Don't Send Me (3:08)
  8. Wrapped Up in Books (3:34)
  9. Lord Anthony (4:14)
  10. If You Find Yourself Caught in Love (4:15)
  11. Roy Walker (2:57)
  12. Stay Loose (6:41)
Wat ik niet snap dan is als je de muziek 'niet echt slecht' vind dat je dan 2,0 sterren geeft. 2,0 betekent in mijn optiek dat je er helemaal niks goed aan vind

avatar van starbright boy
FisherKing schreef:
Ja tegenwoordig moet je oppassen voor Belle & Sebastian fundamentalisten, in hun korte Schotse rokjes

Ik ben nu toch wl heel erg benieuwd naar het verhaal achter jouw blootstelling aan Belle and Sebastian. De dochter des huizes ineens fan geworden? Een schotse indringer in huize FK? Weddenschap verloren? Poging tot het begrijpen van een vriend die fan is en wiens muzieksmaak je hoog hebt zitten?

Vertel eens....

avatar van FisherKing
Nou een onverwachte vriend die ineens al de cd's aan ons blootstelde.

Zo klinkt het wel geloofwaardiger he ?

Maar de brute werkelijkheid is anders. Had ineens heel hun werk paraat, Alle platen. Via download ofzo. Te actieve vrienden soms.

Was zo enthousiast door alle reacties, ik dacht dat het ERG goed zou zijn.

Maar nummer na nummer en plaat na plaat zonk al mijn goede bedoelingen me in de schoenen.

Alles luisteren en toch slecht vinden kan dus wel.

Zelden zo teleurgesteld geweest in een fenomeen blijkbaar.

Wat me hier nog het meest bijt is de compleet vijandige tegenstelling van mensen die hier 5 of 4 voor geven. Jou bedoel ik natuurlijk niet SB.

Dus om al die critici te antwoorden, JA ik heb alles gehoord en vind het een klote band. Zanger met een laf stemmetje, en dito achtergrond (geef eerlijk toe dat ik door dat hele laffe stemmetje niet meer op zoek ga naar andere dingen die buiten het "pakket" vielen.)

Nu ik dit album weer hoor besef ik wat een heerlijke band dit toch is.
Wat me nu ook opvalt is dat de opvolger The Life Pursuit eigenlijk verder gaat waar dit album gebleven is, zeker qua geluid en toch ook de meer up-tempo nummers.
Wel kan die nieuwe B&S niet tippen aan dit meesterwerkje; want dat vind ik dus nog steeds.

The Light
Wow, net voor een tientje gekocht bij Plato, mijn eerste Belle & Sebastian CD. Ik ben erg enthousiast. Zeker een band waar ik meer van wil horen...geweldig!

avatar van bonothecat
Belle and Sebastian is een band die heel langszaam mijn systeem is binnengedrongen. Ik heb denk ik vijf jaar terug voor het eerst van hun gehoord, en het kon me maar matig boeien. Ik vond het maar kinderliedjes, in ieder geval erg kinderlijk gezongen. Dus ik heb ze destijds links laten liggen. Maar toen begon het pindakaas-tijdperk, en heb ik me er toch weer eens aan gewaagd. En het ging al iets beter. Het zal zo in de periode zijn geweest dat deze cd het licht zag. Misschien kon ik het nu beter waarderen omdat dit album toch wat "steviger" is als de voorgangers.

Mijn favoriete nummer op dit moment is Lord Anthony. Dit nummer werd op Lowlands erg leuk gebracht. Kippenvel werk. Ik vind het moeilijk om verder iets over individuele nummers te zeggen. Het is meer de sfeer van het geheel die Belle and Sebastian voor mij erg mooi maakt. De vier stemmen van eerder zijn dik verdient.

avatar van levenvergeten
Het beste album van Belle and Sebastian is dit zeker niet. Overgeproduceerd klinkt het, het klinkt vrolijk. Vrolijk zou ik Belle and Sebastian op basis van If You're Feeling Sinister(het eerste album dat ik van B&S kende) nooit ook maar durven noemen. Nee, mijn favoriete Belle and Sebastian album durf ik dit niet te noemen. De teksten vind ik minder, en dat springerige spreekt mij niet echt aan. Maar toch, er zit ook op deze CD een nummer dat werkelijk prachtig is, Lord Anthony getiteld.

Het nummer gaat over een jongen. Anthony heet hij, gepest op school, ze slaan hem in elkaar. Deze Anthony is een slimme jongen, zoals ook word gezongen:
When will you realise that it never pays
To be smarter than teachers
Smarter than most boys?

Het is een in zichzelf gekeerde jongen, thuis draagt hij een jurk en blauwe mascara. Hij zoekt zijn identiteit.
Nog nooit is de gepeste schooljongen zo mooi bezongen, het is een nummer dat erg droevig is en je keihard raakt.

Lord Anthony is zeker een van mijn favoriete Belle and Sebastian nummers. In tegenstelling tot de andere nummers op deze CD, die het niet echt voor mij doen. OK, Piazza, New York Catcher is ook erg goed, maar voor de rest. Nee, de producer Trevor Horn heeft zijn werk niet goed gedaan. En toch, kan ik het niet over mijn hart te verkrijgen om deze CD een onvoldoende te geven. Het obstakel is, jawel, Lord Anthony. Ik kan daarover niet genoeg mijn lof uiten.
3* voor deze plaat.

En hier is de tekst van het nummer. Gaat het lezen mensen, het is poëzie!

avatar van J.Bell
Ik ben niet echt heel bekend met Belle & Sebastian, maar hier staan wel een paar leuke nummers op. "If she want's me" vindt ik echt zo'n zomerse sound hebben. Als ik dat nummer hoor krijg ik altijd zin in zon, zee en strand..

Een cabrio aanschaffen, haren ( eerst Laten groeien, en dan) wapperend in de wind met dit nummer op de radio..

***

fastpulseboy
ja mooi nummer, levenvergeten. Altijd gezellige onderwerpen het schoolpesten, net als the headmaster ritual van the Smiths. tijd voor het topic, nummers over schoolpesten.

Uiteindelijk vind ik dit toch niet zo'n bijzonder album. Tegenwoordig kom ik niet eens meer voorbij de eerste nummers, dan ben ik het al zat. Nee, geef mij maar de eerste drie platen, veel beter!

avatar van oruiz
@J.Bell: Als ik dit album hoor krijg ik juist altijd zin om mijn haar te knippen en het volgens door de wind te laten wapperen

avatar van thetinderstick
Met dit album proberen B&S een nieuwe, vrolijkere en frissere sound. Met name op de eerste helft van de plaat zijn ze hier behoorlijk in geslaagd, met als persoonlijke hoogtepunten 'If She Wants Me', 'Piazza NY Catcher', 'I'm A Cuckoo', 'Wrapped Up In Books' en het ondergewaardeerde 'Asleep On A Sunbeam'. Maar dan op de tweede helft zitten er toch wat missers tussen: 'You Don't Send Me', 'If You Find Yourself Caught In Love' en vooral 'Roy Walker' irriteren me toch op sommige momenten. 4*

FisherKing schreef:
Nou een onverwachte vriend die ineens al de cd's aan ons blootstelde.

Zelden zo teleurgesteld geweest in een fenomeen blijkbaar.

Ik voel opeens een Rufus Wainwright deja vu opkomen. Maar ik vind ook dat wanneer je het niet goed vindt, maar je er wel naar geluisterd hebt je er gewoon op moet kunnen stemmen zonder al dat commentaar (een discussie kan je het natuurlijk niet noemen als je iemand verwijt dat hij een album heeft geluisterd wat hij niet leuk vindt). Anders zouden alle albums op een gemiddelde van 4.0+ staan.

Belle & Sebastian vind ik wel een geweldige band en live is het een ware traktatie, weinig bands gezien waarin iedereen zo verschrikkelijk muzikaal is. Ik heb alleen een beetje het zelfde probleem als ik heb bij Bonnie Prince Billy; het album waar ik op dat moment naar luister vind ik ook het beste.

VB1
Ik vind de productie wel een pluspunt bij dit album. Dat eerste nummer vind ik bijvoorbeeld erg leuk gedaan. Ben alleen wat minder fan van de nummers met christelijke teksten (zoals if you find yourself caught in love).

Nihilisme
If You Find Yourself Caught In Love is zo geweldig goed, die inkomende vioollijn is echt magistraal mooi. Voor de rest wel m'n minst favoriete BaS plaat, maar hoe meer ik luister, hoe beter-ie gaat klinken.

avatar van Cor
Cor
Dit is naar mijn mening echt één van de betere platen van de Schotten. Sprankelend, bruisend, soms ook gewoon vrolijk. Heerlijke arrangementen en veelzijdige instrumentatie. Dit is toch wel popmuziek in de ware zin van het woord. Eén van mijn favoriete B&S-platen (met de eerste 2). 'Asleep On A Sunbeam' is één van mijn favorieten B&S-songs. Prachtig gezongen ook.

avatar van LucM
Omdat If You're Feeling Sinister mij zo goed is bevallen heb ik een recenter album van hen beluisterd. Dit album is iets meer rockgetint en klinkt ook wat meer poppy. Uiteindelijk weten de songs hier minder te boeien of bij te blijven doordat de melodieën en teksten niet altijd sterk genoeg zijn, het sprankelt wat minder. Al staan ook hier een aantal prima songs zoals Step into My Office, Baby, Asleep on a Sunbeam en Lord Anthony. De productie van Trevor Horn past ook niet zo bij dit duo dat volgens mij beter tot zijn recht komt bij een sobere begeleiding en productie, al pakt dat hier en daar wel goed uit zoals het eerder genoemde Step into My Office, Baby. Een redelijk album maar wat gewoontjes, ik verkies toch meer hun folky kant.

Nihilisme
Behoort nog steeds niet tot mijn favoriete Belle and Sebastian platen, maar Lord Anthony blijft wonderen doen. Zonder twijfel één van de allermooiste en droevigste liedjes ooit.

avatar van Rudi S
Ik heb Dear Catastrophe Waitress maar verhoogd van 4.5 naar 5*.
Eigenlijk alleen maar omdat er zulke mooie liedjes op staan.

avatar van grovonion
toch vooral de enige echt geldige reden, net ook waarom ik verlaagd heb naar 3,5* omdat ik vind dat er te weinig mooie liedjes op staan.

avatar van ArthurDZ
Mindere liedjes? Nee, even heerlijk als altijd! En het grootste feest van de hele plaat is de openingstrack. Zeker één van hun beste nummers. En dat wil wat zeggen, want ze hebben er veel, deze band. De productie vind ik trouwens erg goed bij Belle & Sebastian passen.

avatar van Ronald5150
Ik ben geen kenner of fan van Belle & Sebstian, dus ik stap blanco in deze plaat. Na een aantal luisterbeurten hoor ik een prettig in gehoorliggende popplaat met een folky en indie-achtige sfeer. Mooie zorgvuldig opgebouwde liedjes met prima teksten. Met name "If She Wants Me" vind ik een uitermate prettig liedje. Het gaat bij Belle & Sebstian niet direct om muzikale uitspattingen, maar om de sfeer die de liedjes uitstralen. Dat is wat mij betreft prima gelukt. Het is niet direct muziek waar ik een groot liefhebber van zal worden, maar zo op zijn tijd kan ik dit prima waarderen. Soms een beetje vreemd, maar wel lekker.

Stijn_Slayer
Ik vind vooral de arrangementen interessant. Dat de muziek voortdurend in geveinsd luchtige popnummers wordt ingepakt spreekt me minder aan. Ben ook niet kapot van de zang.

avatar van heartofsoul
Een teleurstelling. In instrumentaal opzicht vind ik dit album bij vlagen wel de moeite waard, maar het geluid dat, naar ik aanneem mede door de bemoeienissen van Trevor Horn, wordt gerealiseerd kan ik niet zo mooi vinden. De liedjes houden mijn aandacht ook niet makkelijik vast, maar wellicht moet ik het nog wat vaker beluisteren als de hittegolf voorbij is? Mijn grootste bezwaar is evenwel die lelijke onvaste en vaak piepende stem van Stuart Murdoch.

avatar van popstranger
Jammer dat dezelfde band als degene die ooit platen afleverde als If you're feeling sinister ook met een album als dit afkomt. Alleen Lord Anthony redt de plaat van een onvoldoende en hier en daar is er een kleine opflakkering maar als geheel klinkt deze me te mak...

avatar van Rudi S
Oei wat een sombere berichten hier .
Ik hoor toch weer een heerlijk zwierig Belle album hoor, misschien wel mijn favoriet voor deze eeuw van de band.
Kom mensen het wordt weer mooi weer, dit album op de oortjes met koekjes en een thermoskan thee lekker in het park zitten en genieten van deze lieve band.

avatar van EttaJamesBrown
Rudi S schreef:
Ik heb Dear Catastrophe Waitress maar verhoogd van 4.5 naar 5*.
Eigenlijk alleen maar omdat er zulke mooie liedjes op staan.

En weer verlaagd, boef.

EttaJamesBrown schreef:

En weer verlaagd, boef.

ik wil niet dat ze in mijn stemmenlijst kunnen zien welk album ik in 2003 op 1 heb staan

avatar van jorro
Wat een beetje ontbreekt in dit B&S album is de meer subtiele begeleiding. Zo'n stevige begeleiding als bij sommige nummers op dit album is wel even wennen. De leidjes worden daardoor heel anders van beleving.
Ik vind dat wel jammer. De muziek wordt een stuk minder breekbaar.
Toch is de opener Step into My Office, Baby wel een prettig begin. Maar het titelnummer Dear Catastrophe Waitress valt me niet mee.
If She Wants Me is dan wel weer aardig, Piazza, New York Catcher is gelukkig nog wel een 'echt' B&S nummer. Wat mij betreft het beste van dit album samen met Asleep on a Sunbeam. Vrouwelijke zang en deels tweestemmig. Volgens mij het handelsmerk van B&S en op dit album wat te weinig aanwezig.