Nightwish - End of an Era (2006)

Finland
Label: Universal

1. Dark Chest of Wonders (5:08)
  2. Planet Hell (4:45)
  3. Ever Dream (5:27)
  4. The Kinslayer (4:08)
  5. Phantom of the Opera (5:12)
  6. The Siren (4:53)
  7. Sleeping Sun (4:55)
  8. High Hopes (6:54)
  9. Bless the Child (6:25)
  10. Wishmaster (7:15)
  11. Slaying the Dreamer (5:05)
  12. Kuolema Tekee Taiteilijan (4:13)
  13. Nemo (4:46)
  14. Ghost Love Score (10:29)
  15. Stone People (4:09)
  16. Creek Mary's Blood (8:39)
  17. Over the Hills and Far Away (5:26)
  18. Wish I Had an Angel (7:51)
avatar van narva77
Een maat van mij heeft deze 2 CD+DVD. Nightwish heeft hele mooie videoclips gemaakt, van die animatie-clips. Een beetje Manga-achtig af en toe.
Bij die speciale uitgave zit ook een kopie van een concertkaartje van het allerlaatste concert dat ze gaven met zangeres Tarja, in Helsinki!

Deze CD is prachtig, ik ben nog maar bij CD 1 en ja, het is gewoon vette muziek. Hard, klassiek, elf achtig.. Prachtig!

Heb de dvd "End of an Era", en de setlist aan songs zijn precies hetzelfde als deze cd, en inderdaad....prachtig!

Oh nog even vergeten te vermelden 'Wishmaster' is zo'n super fantastisch nummer, meteen mijn favoriet.
Vooral als je ziet hoe het live uitgevoerd word, een inferno van energie.

Ik vind de beste Planet Hell, het geeft zo´n harde look!

Geweldige plaat. Echt veel beter dan in de studio. nummers klinken veel beter. 5*

favorite nemmers zijn: Creek Mary's blood en Ghost Love Score, deze vond ik echt niet om aan te horen in de studio. Daarnaast is Ever Dream een prachtig nummer en Wishmaster blijft ook goed.

Nemo is ook wel nice, maar Planet Hell, die overtreft het nog steeds, en Wishmaster is idd erg mooi.

Even voor de goede orde, 'Planet hell' is na 'Wishmaster' mijn favoriete track op "End of an Era".
Op de cd "Once" is 'Planet hell' zelfs mijn grote favoriet.
Na deze dvd gezien te hebben weet ik één ding al zeker, dit overtreffen ze nooit meer.
Eén van de meest wervelende en spectaculaire muziek dvd's van het moment die ik ken.

avatar van Sinner
Ik vind het anders best fake - vier van de vijf bandleden staan namelijk schaamteloos een toneelstukje te spelen aangezien Tarja diezelfde avond nog haar ontslag kreeg. Dat geeft deze concertopname toch een andere draai en zorgt ervoor dat het geheel een beetje een hypocriete uitstraling krijgt.

Qua muziek is het best redelijk geslaagd. Ik mis wel wat favorieten in de setlist (Elvenpath, Stargazers, Come Cover Me) maar buiten dat is het best genietbaar. De audio heb ik in ieder geval in huis, de DVD hoeft voor mij echt niet. 3,5

Hoe hypocriet het laatste Nightwish-concert ook geweest mag zijn, iedereen zal toch toe moeten geven dat dit een uniek gebeuren is geweest. Alles valt bij dit concert als een geheel in elkaar.
En natuurlijk is het in en in triest als je de dvd "End of an Era" gezien hebt te moeten concluderen dat na zoiets hemels, de godin van deze band er met de botte bijl uit gegooid word,...na zoveel unieke dienstverlening.....Maar ach ja er zal ongetwijfeld vooraf al veel aan de hand zijn geweest.
Mijn raad aan de band: Rust even goed uit, en probeer alle problemen, met Tarja erbij, even goed uit te praten.
Mijn visie: Zonder Tarja redt Nightwish het niet meer.
Nightwish met dit concert was een energiebom.

Voor mezelf gesproken, ik weet: in de komende maanden komen er nog een paar muziek dvd's uit die mij zeker aan gaan spreken: Depeche Mode en Simple Minds, mijn 2 all-time favorieten, en ik hoop ( verwacht ) dat ze op dit Nightwish-nivo gaan komen, Qua concert.
Maar ik denk het wel omdat deze 2 bands zowiezo al uniek zijn.

SoundWave schreef:
...iedereen zal toch toe moeten geven dat dit een uniek gebeuren is geweest. Alles valt bij dit concert als een geheel in elkaar.

Wat mij betreft is het gewoon het zoveelste dvd'tje op rij. Ik vind absoluut niet dat er zoveel speciaals gebeurd, of dat het zo bijzonder is - beter, in mijn ogen haalt hij het niet van de "From Wishes To Eternity" dvd. Daar was de setlist wat mij betreft stukken beter en had ik de indruk dat de band ook meer plezier aan het gebeuren beleefde.

Dat Nightwish zonder Tarja nergens meer staat dat kan wel zijn, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de fans een volgende zangeres nooit zullen accepteren dan met haar eigen inbreng of kwaliteiten. Haar inbreng was tenslotte haast nul, en degelijke zangeressen lopen er nog meer dan genoeg rond. (betere ook nog). Engel en goddelijk zijn niet meteen woorden die ik zou gebruiken.

En ach...zoals met elke geldkoe zien we binnen een jaar of wat wel weer in het groot "reunie" verschijnen inclusief de benodigde euro-tekens in de ogen van de betrokken personen.

Maar vroeg of laat beland ook deze dvd wel eens in mijn rekje. Voorlopig houd ik het gewoon bij de audio.

Ik heb gisteren de dvd "From wishes to eternity" aangeschaft, metname omdat ik de dvd "End of an era" zo imponerend vind, en omdat Sinner hierboven, zich nogal lovend uit laat over de eerst genoemde dvd.
Ik zag deze in de winkel liggen en ik wist meteen dat ik deze wilde hebben.
Daar heb ik dan ook zeker geen spijt van.
Maar ik wil hier wel gelijk even bij vermelden dat ik de setlist van deze dvd zeker niet beter vind dan die van de dvd "End of an era".
Niet dat er aan de setlist van de dvd "From wishes to eternity" iets mis is, maar voor mij persoonlijk toch zeker ook niet beter dan van "End of an Era".
Ik vind het een goede dvd, en metname de eerste gebeurtenissen van de band, dus clips en andere bijkomstigheden buiten het concert om vind ik leuk om te zien.
Een nadeel vind ik wel de wazige beelden die het concert af en toe heeft, en "End of and Era" vind ik toch helderder opgenomen en buiten dat om gaat mijn voorkeur toch meer naar die dvd uit.

VERDRIET EN BLIJDSCHAP

Wat waren ze live geweldig! En wat heeft Tarja toch een buitenaards geweldige stem!

Ik ben blij dat ik ze vorig jaar nog live heb mogen meemaken in de Heineken Music Hall. Dankzij "End Of An Era" blijft er nog iets van dat gevoel hangen.

Wat er van Nightwish over zal blijven zonder Tarja blijft natuurlijk de vraag. Hopelijk kiest de band voor een vocaliste met een klassiek geschoolde achtergrond. Tarja gaat solo verder en werkt momenteel aan een kerstalbum. Ja, inderdaad, een kerstalbum. Als dat maar goed gaat...

Maartje Bronkhorst

avatar van nuf
nuf
een beetje een tegenvallertje, ik ben helemaal weg van de eerste 2 albums maar dit gaat er minder in. er mist wat sfeer en magie vind ik, verder staan er wel erg goede nummers bij, daar niet van.

Goede verzamelaar, alleen zijn de live nummertjes er wat teveel aan. Ook Bless The Child, Sleeping Sun en het Finse nummer niet erbij horen, maar een 4*

Dit is een live cd, nogal logisch dat er veel livenummers opstaan.

Had me verkeerd uitgedrukt. De nummers die niet op vorige cd's stonden, zoals die die ik noemde, vind ik er teveel aan.

De nieuwe single 'Eva' is trouwens deze week gereleased. De nieuwe zangeres, Anette, kan niet bepaald tippen aan Tarja. Verre van zelfs.

En de muziek is ook al niet zo geweldig...

Aah eindelijk weer eens aandacht voor Nightwish op deze site.
Ziet er goed uit trouwens, deze nieuwe zangeres.
Integenstelling tot Musicer, heb ik nog niks van het nieuwe Nightwish-materiaal gehoord.
Ik weet alleen dat de nieuwe single ´Eva´ heet, en dat het nieuwe album in September uit komt.
Maar tot mijn grote verdriet lees ik hier al van Musicer dat de nieuwe zangeres al niet bepaald kan tippen aan Tarja,..iets waar ik al bang voor was.
En ook de muziek is niet zo geweldig?
En dat voor een band die ik metname het laatste half jaar zo in mijn hart gesloten heb.
Want er gaat bijna geen week voorbij of er gaat wel één van de Nightwish cd´s mijn cd speler in, zo´n waanzinnige indruk hebben ze bij mij los weten te weken sinds ik deze band in z´n totaal heb leren kennen. En, het begon toch allemaal bij "Once".
Als ik de Nightwish-site lees moet het nieuwe album toch veelbelovend worden, zelfs in het verlengde liggen van "Once".
Hopelijk maken ze in de toekomst toch nog hun verwachtingen waar, want ik wil deze band zeker nog een keer live mee maken, en hoop dan niet een band te zien die de reputatie uit het verleden moet hebben, maar net zo energiek is als het tot nu toe geweest is.
P.s. ik kijk al erg uit naar het nieuwe album.

avatar van Hans Brouwer
SoundWave schreef:

Anette Olzon is de nieuwe Nightwish-zangeres had ik al vernomen op de officiële Nightwish site. Ziet er goed uit trouwens, deze nieuwe zangeres.
En ook de muziek is niet zo geweldig?
Dankzij Maartje B. uit Amsterdam heb ik ruim een half jaar geleden ook kennis gemaakt met de muziek van NightWish . Op mij maakte NightWish met hun album "Once" een verpletterende indruk. In tijdbestek van één maand had ik zo'n beetje alle albums van deze Finse band in huis en deze worden in huize Brouwer met grote regelmaat beluisterd.
En dan nu een nieuwe zangeres........ Waar ik toch wel heel bang voor ben is dat het met NightWish dezelfde kant uitgaat als destijds met Marillion . Steve Hogarth moest zanger Fish vervangen en mijn inziens is het er toen met de muziek van Marillion niet beter op geworden . Ik hoop ècht dat dit met NightWish niet het geval zal zijn want ik draag deze band zo langzamerhand op handen. We shall see!!

@Soundwave:

Eva

De muziek is niet echt slecht, maar vergeleken met het oude Nightwish nogal rustig. De stem van Anette doet me ergens denken aan Sharon van WT. Tarja's stem was iets wat Nightwish eigenlijk uniek maakte, en dat is nu duidelijk niet meer...

avatar van Hans Brouwer
Musicer schreef:
@Soundwave:

Eva De stem van Anette doet me ergens denken aan Sharon van WT....
Als dat werkelijk zo is weet ik genoeg .

Er zijn ook nog drie samples vrijgegeven: 7 Days To The Wolves, Master Passion Greed en Amaranth, maar enkel 7 Days To The Wolves komt in de buurt met de vroegere muziek. En waar Tarja goed zou klinken, komt Anette schreeuwerig over.

Ik denk dat (voor mij iig) bij Once het einde van het échte Nightwish is.

avatar van Sinner
Ik ben in ieder geval blij dat ze Tarja er uit hebben gezet want de band zat al sinds Wishmaster op een dood spoor. Dat rotzware Finse accent (...en dan heb je mensen die zeuren over Sharon Den Adel!) en het irritante 'kijk eens hoe goed ik opera kan zingen' heb je na 2-3 cd's wel al gehad (en Tarja bengelt qua zang sowieso heel erg onderaan in het Soprano wereldje). En daarna is Nightwish voor mij ook vol op de bek gegaan want zowel Once als Century Child zijn vooral heel erg saai en kitsch met hier en daar een (of een twee-drietal) uitschieters.

Nieuwe start dus en daar ben ik blij om - alleen hopen dat ze het kunnen waarmaken. Maar daar twijfel ik sterk aan want de songs van de laatste cd's konden al niet meer boeien.

Bedankt Musicer dat je me er even op gewezen hebt dat Eva + de 3 andere samples al te beluisteren zijn.
Heb de officiële Nightwish-site vandaag weer eens opgezocht en ze allen een paar keer beluisterd.
Ik moet je eerlijk zeggen, het viel me nog niet tegen.
Buiten ´Eva´ om klinken de overige 3 wel lekker krachtig.
De stem heeft inderdaad wel iets wel van Sharon den Adel, maar toch ook niet helemaal.
Daarbij komt nog dat deze muziek veel krachtiger is + nog de aanvullende vocalen van Marco Hietalla erbij.
En met dat schreeuwerige van Anette vind ik het nog wel mee vallen, al vind ik het nog steeds jammer dat Tarja weg is, in tegenstelling tot Sinner die blijkbaar een bloedhekel aan haar heeft.
De vertrouwde stem is dus weg en daardoor dus anders, ....maar of het veel slechter gaat worden daar kan ik nu nog geen oordeel over vellen.

SoundWave schreef:
Sinner die blijkbaar een bloedhekel aan haar heeft.

Op zich geen bloedhekel. De eerste cd is goed, tweede geweldig en derde ook sterk. Ik vind enkel dat het na een tijd wel heel erg op een goedkope gimmick begon te lijken. Tijd voor iets nieuws dus wat mij betreft. Echt opzienbarend en onvervangbaar vind ik haar inderdaad niet als zangeres (of metal-persoonlijkheid).

avatar van freitzen
Eindelijk eens deze live-cd geluisterd. Had ik veel eerder moeten doen.

Laat ik eerst maar zeggen dat ik de tweede cd beter geslaagd vind dan de eerste. Dit komt met name doordat Tarja nét iets te veel met wo-wo-wo-wo-wo-uithalen bezig is dan zich te beperken tot de kern. Slaying The Dreamer en Kuolema Tekee Taiteilijan klinken echter geweldig, waarna de overige Once-nummers plus Over the Hils de tweede cd een passend vervolg geven.
Een positief puntje op cd een is de Pink Floyd-cover High Hopes. Dit nummer had ik nog nooit in deze versie gehoord, en ik moest zeggen dat ik toch nog wel positief verrast was.
Eindelijk eens een fatsoenlijke solo aan het eind, iets wat helaas een zeldzaamheid is bij Nightwish. Maar de vocalen en agressiviteit van Marco maken op dat punt veel goed.

Tja... een 5 is het net niet. Dan was Dark Chest of Wonders, mijn favoriet op Once, nog nét een stukje beter. Echt jammer dat Tarja daar nog niet ingezongen was...
Maar misschien verander ik nog van gedachten en beloon ik ook dit Nightwish-album met de volle score. We zullen zien.

avatar van Gothica
Nightwish bewijst zich live met een steengoed concert! Ik heb hier de DVD en de CD'S van en ik vind ze live beter dan op cd. Phantom Of The Opera bijvoorbeeld! WAT EEN MALOOT BEN JE ALS JE ZO'N ZANGERES ERUIT GOOIT! De noten die Tarja haalt bij deze song is niet te geloven zo ontzettend hoog! Elk nummer is heerlijk om naar te luisteren live. Alleen kon ik het nummer ''Stone People'' niet plaatsen waarin alleen maar hela-lajela. In voorkomt gezongen door een indiaan. Daar plaatsten ik vraagtekens bij 4 minuten lang hoor je dat aan. In Creek Mary's Blood is het mooi maar alleen maar dat ''hela-lajela'' 4 minuten aanhoren gaat echt vervelen. Waarom zit dit ertussen? Voor een plaspauze of iets dergelijks? Geen idee maar wat ik wel weet is dat mijn Nightwish favoriet is samen met Once! 5,0! Voor een heerlijk concert!

Baltasound
Alles is nu te bekijken op youtube, heb de linkjes erop gezet.

avatar van nummervlinder
Gewoon prachtig, de definitie van live zingen in perfectie