Nightwish - End of an Era (2006)

Finland
Label: Universal

1. Dark Chest of Wonders (5:08)
  2. Planet Hell (4:45)
  3. Ever Dream (5:27)
  4. The Kinslayer (4:08)
  5. Phantom of the Opera (5:12)
  6. The Siren (4:53)
  7. Sleeping Sun (4:55)
  8. High Hopes (6:54)
  9. Bless the Child (6:25)
  10. Wishmaster (7:15)
  11. Slaying the Dreamer (5:05)
  12. Kuolema Tekee Taiteilijan (4:13)
  13. Nemo (4:46)
  14. Ghost Love Score (10:29)
  15. Stone People (4:09)
  16. Creek Mary's Blood (8:39)
  17. Over the Hills and Far Away (5:26)
  18. Wish I Had an Angel (7:51)
avatar van Rinus
Ik volg Nightwish al vanaf het eerste album Angels fall first, en deze had ik nog niet.

Dit is een goede live registratie, alhoewel ik wel wat persoonlijke Nightwish favorieten mis. Maar ja, dat hou je altijd.

De band speelt zeer geroutineerd en Tarja is goed bij stem. Alleen bij Dark Chest komt ze in het begin niet helemaal goed uit de verf, en gedurende het concert hoor je ook gelijk wat de beperking is (als ik dat zo mag stellen) bij Tarja, ze blijft een beetje in die opera stem hangen, en dat valt bij de studioplaten toch veel minder op.

Ik heb de hele mooie vinyl versie. 3 LP's, met een groot boek in een kartonnen box. Hierop komt de cover art er heel mooi op uit

avatar van Gothica
Ik zou Tarja's opera-zang niet als beperking zien maar als pluspunt. Ik vind haar juist live veel beter júist om die opera-stem die op de CD soms wegvalt. Live laat deze unieke zangeres zien wat ze waard is en geloof me dat kun je op geen één studio-CD van haar horen. Phantom Of The Opera live is zovéél beter dan die op Century Child. Dat klassieke zingen siert Tarja juist zo erg; Dat maakt haar apart. Het valt me trouwens op dat ze meestal i.p.v. een jurk iets mantel-achtigs draagt met meestal een broek eronder. Ook dat maakt haar zo apart. Howel ze in End Of An Era 2 keer een echte jurk draagt. Maar ook dat rode Nemo ding is geen jurk als je goed kijkt. *kan zijn dat er in mijn berichten typfouten staan, ik heb ook een slecht toetsenbord*

avatar van sander.h
Hele gave concertregistratie met uitstekende nummerkeuze. En geweldig gespeeld en gezongen natuurlijk. De dvd kent een prima beeldkwaliteit en de muziek klinkt lekker vet.
Het enige minpuntje (van de dvd) vind ik dat het af en toe lijkt alsof het licht de hele tijd aan is. Misschien komt dat doordat het optreden in een immense hal is gefilmd, maar dat vind ik dus een beetje afbreuk doen aan de sfeer in de muziek. Die vond ik op de From Wishes To Eternity-dvd dan beter getroffen. Verder niets dan lof.

avatar van freitzen
@Rinus: voornamelijk om Tarja's vocale prestaties (en omdat ik sowieso niet zo'n live-fan ben) draai ik ook liever de Nightwish-studioalbums. Er is echter één nummer wat me nog altijd veel doet op deze plaat en dat is het slotnummer, Wish I Had An Angel. Die knallen op het eind en het lange outro weten me op de een of andere manier nog altijd te ontroeren... alsof ik voel dat de band wist dat dit het einde was van heel veel moois.

Doom!
Het blijft natuurlijk heel erg spijtig dat Tarja Turunen niet meer de zangeres van Nightwish is, maar het moet gezegd worden: Deze DVD is echt een prachtige afsluiting. Tarja laat zien en horen dat ze onvervangbaar is, door wie dan ook. Ze zingt de nummers "Phantom of the Opera" en "Sleeping Sun" zelfs zo mooi dat ik ze veel beter vind klinken dan de studio opnames. En dat zegt een hoop.

Het enige wat ik mis bij dit optreden is de live versie van "Swanheart", maar deze kleine smet kan natuurlijk geen 5 ster in de weg staan.

Akron777
Zeer sterk concert, de meeste nummers komen in mijn ogen stukken beter tot hun recht dan op de studio-albums. Best wel hard als je bedenkt dat dit het laatste concert was van het Tarja-Era, maar wel erg begrijpelijk vanuit het oogpunt van de bandleden. Ook erg leuk dat ze die indiaan tevoorschijn hadden getoverd.

Ik ben geen Metal fan. Maar af en toe zitten er toch zo een paar groepen in die ik wel goed vind. Zoals Nightwish. Ik vind het wel een goed album om eens een keer naar te luisteren.

Akron777
Als ik je top 10 bekijk valt de Hans Zimmer me erg op, erg goede componist. Anders moet je eens wat meer symphonische metal bekijken, misschien dat je daar nog wel wat tussen vind.

avatar van notsub
Dit is wat je noemt een band op het hoogtepunt van hun carriere. Diezelfde avond kreeg die carriere nog een flinke wending, maar goed, laten we het over de muziek hebben. Die is ronduit geweldig. Op één of ander manier lijkt de band helemaal los te komen en live niet de beperkingen van een studio te kennen. De symphonische bombast is overtuigend, de energie ook en Tarja tilt het niveau boven elke andere band in dit genre uit met haar fenomenale stem. De setlist is mooi opgebouwd en voorzien van de nodige rustmomenten. Favorieten: Creek's Mary Blood, Wishmaster en The Kinslayer.

Een band op de top van hun kunnen, een grootse afsluiting van een 8 jaar?, durent tijdperk, Een live album dat energie en perfectie combineert met een prachtig stemgeluid.

Dat is misschien wel wat End of an Era is.

Ever dream,phantom of the opera, dark chest of wonders en sleeping sun. Klinken hier toch wat beter dan op de studio albums

Hele goede live cd/dvd

Ik mis alleen de nummers Dead To The World / Dead Gardens / Higher Than Hope / End Of All Hope en Romanticide. Natuurlijk is dit veel te veel voor 1 dvd