Pavement - Terror Twilight (1999)

Label: Domino

1. Spit on a Stranger (3:04)
  2. Folk Jam (3:34)
  3. You Are a Light (3:54)
  4. Cream of Gold (3:47)
  5. Major Leagues (3:24)
  6. Platform Blues (4:42)
  7. Ann Don't Cry (4:09)
  8. Billie (3:44)
  9. Speak, See, Remember (4:19)
  10. The Hexx (5:39)
  11. Carrot Rope (3:52)
avatar van LittleBox
Ik ken weinig platen die zolang blijven groeien. De eerste keer is even wennen. Na een paar keer is het erg interessant en even daarna is het gewoon een van de beste platen van 1999. Echt een superplaat.

avatar van andré
LittleBox schreef:

Ik vind dit veruit de minste van Pavement. Het was een van mijn favoriete bands in de jaren-90, maar dit album viel me toch vies tegen. Zeker in vergelijking met de fantastische albums Crooked Rain-Crooked Rain en Wowee Zowee.

Toch 3* vanwege een paar juweeltjes: Major Leagues, Carrot Rope en Spit on A Stranger.

Klinkt meer als het solodebuut van Malkmus dan als een Pavement-plaat. Zeker niet slecht hoor, maar "gewoon een heel goede plaat" is toch een stapje minder dan wat ze daarvoor uitbrachten.

dit is een heerlijke medlodieplaat, zeker wanneer ze samen gaan zingen

avatar van gemaster
andré schreef:

Helemaal mee eens, veruit de minste Pavement.

avatar van Zachary Glass
gemaster schreef:
Helemaal mee eens, veruit de minste Pavement.

Ik hoorde dat wel vaker, misschien omdat de meest afgestofte langspeler is van Pavement. Hier geen losgeslagen lo-fi gekte, zoals terug te vinden op "Wowee Zowee" ...

En toch, toch ... vind ik dit alles toch nog de moeite: het melancholische Ann Don't Cry, het geinige Platform Blues ("you're a nice person, and I hate you for that") ... Er is lente/plattelands klinkende Folk Jam, een nummer waarbij ik mijn zakdoek grijp om een dreigende pollenallergie het hoofd te bieden

Verdraaid aangenaam allemaal

avatar van gemaster
Veruit de minste Pavement is nog steeds een voldoende he.

Maargoed, nu op naar Wowee Zowee.

avatar van Zachary Glass
gemaster schreef:
Veruit de minste Pavement is nog steeds een voldoende he.

Pfew

Jaja, er is een periode geweest dat deze jongen in gele jas rondliep omdat Stephen Malkmus er één had. Zo ver was het gekomen met mijn Pavement-bewondering

avatar van Jazper
Na het ijzersterke brighten the corners was dit een beetje een tegenvaller.

avatar van StuF
als dit de minste pavement is, 'veruit' zelfs, dan staat me nog een openbaring te wachten zeg. ik ken alleen dit album tot nog toe en deze heb ik al met 4 sterren begunstigd. een prettig idee om nog wat lekkers in de wachtkamer te hebben zitten.

Har
LittleBox schreef:

Als trouw Pavement-fan heb ik deze plaat alle tijd gegeven om te groeien. Maar hoe vaak ik hem ook draaide, groeien deed hij niet. Natuurlijk zijn de liedjes alleraardigst - het is per slot van rekening een plaat van Pavement. Maar het is zó voorspelbaar, ik zou bijna zeggen: ronduit saai. Waar zijn de verrassende wendingen, zowel muzikaal als tekstueel, uit de tijd van 'Slanted & Enschanted' gebleven? Pavement was één van de leukste bands van de jaren negentig, maar Terror Twilight is naar mijn mening echt een teleurstellende elpee.

Ik twijfel tussen 2,5 en 3 sterren. Voorlopig worden het er drie, omdat ik nu eenmaal veel sympathie voor Pavement heb (en omdat ik eens bij een concert een stuk rode kool kreeg van die gekke drummer die later de band verliet).

avatar van Edwin
Dit is de enige Pavement die ik heb, lichtjaren geleden ergens gekocht in de opruiming. Vooral omdat ze in Muziekkrant Oor altijd zo werden vertroeteld. Ik kan me herinneren dat ik dit album vele draaibeurten heb gegeven, maar verder dan de waardering "wel aardig" ben ik desondanks niet gekomen. In aanzet hoor je hier een integere band met een eigen geluid aan het werk, maar op een paar uitzonderingen (Major League, The Hekx, Carrot Rope) na zijn de liedjes toch wel erg lief, tam en loom. Er gebeurt vrijwel niets dat de aandacht vasthoudt. Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag, dat zeg maar Pavement gewoon niet mijn stiel was. Kan gebeuren nietwaar.... iedereen heeft zo zijn eigen artiesten en bands waarmee die weinig of niets op heeft. Nu ik de commentaren van grote Pavement kenner Har lees, denk ik dat ik met dit album een ongelukkige keuze heb gemaakt om met Pavement kennis te maken. Het gevolg is geweest dat ik de rest van het Pavement oeuvre altijd bewust links heb laten liggen uit vrees dat het ook niet aan mij besteed zou zijn. Dat onrecht moet dan binnenkort maar worden rechtgezet, te beginnen met Crooked Rain .

avatar van jurado
één van de betere pavements , imo, hier laten ze horen dat ze ook echt kunnen spelen ipv "zogenaamd-cool" rammelen,
en wat nog veel belangerijker is....de vocalen van malkmus zijn op dit album tenminste te verdragen.

avatar van dan k
Stephen Malkmus zou deze plaat echter nooit meer met dezelfde producer doen. Grote fan waren ze van zijn werk met Radiohead maar voor Pavement werkte het niet.
Ik blijf deze plaat evenals de rest steengoed vinden.
Juist dat droge stemgeluid van Malkmus zorgde ervoor dat ik me nooit ging irriteren, daar waar het daar moest zijn maar evenvaak stil als hij stil moest zijn.

Ash
Ik vind dit ook, wederom, een erg sterke plaat van Pavement. Stuk voor stuk allemaal goeie pop songs. Uitschieters: Spit On A Stranger, Major Leagues en Carrot Rope.

avatar van LucM
Na Crooked Rain, Crooked Rain heb ik mij nog eens aan een Pavement-album gewaagd. Het weet mij in zijn geheel toch wat minder te boeien, ik vind het wat vlak en standaard klinken. De niet erg zuivere zang van Malkmus is ook niet echt geschikt voor rustige nummers, ik vind Pavement beter uit de verf komen bij rocknummers met prikkeldraad. Toch staan er wel een aantal mooie en beklijvende songs zoals Major Leagues en Carrot Rope. Aanvaardbaar album voor mij, niet meer.

Nihilisme
Ik vind dit eigenlijk een prima album. Het begint al met het melancholische Spit On A Stranger ("I see the sunshine in your eyes, I'll try the things you'll never try...") en daarna loopt het lekker los. Jonny Greenwood doet het prima met zijn mondharmonica in Platform Blues en Bille en afsluiter Carrot Rope is zonder twijfel één van de sterkste Pavement-nummers.

Nee, ik luister deze liever dan Slanted & Enchanted, hoewel Terror Twilight eigenlijk niet opkan tegen Crooked Rain, Crooked Rain, Wowee Zowee en Brighten The Corners.

avatar van Ernie
Alle 4 hun andere albums heb ik al jaren in huis maar deze Terror Twilight had ik nog niet beluisterd.
De singles Spit on a Stranger, Major Leagues & Carrot Rope kende ik wel al

Klinkt wederom erg goed en Malkmus zingt hier erg sterk. Het klinkt allemaal een beetje popachtig maar zulke (geslaagde) uitstapje maakten ze op elk album al.

Er zal veel moeten gebeuren als ze Wowee Zowee willen overtreffen want dat is, mooi gezegd door een andere user, de dubbele witte van de jaren 90 maar dit album heeft zeker zijn plaats tussen de andere Pavementplaten.

3,5* voor nu

avatar van Cor
Cor
Toch nog een kleine 4****. Is echt hun minste (maar het zou wat, met een laagste rating van 4****), maar beluister 'm een paar keer en je hoort veel verborgen schoonheid, die bij een eerste beluistering nog buiten bereik blijft. Echt zo'n plaat, die wat tijd nodig heeft.

avatar van Ernie
Ik moet deze echt nog eens wat draaien. Ken enkel de singles nog en buiten 2 luisterbeurten nooit meer gehoord