The Orb - Orblivion (1997)

Electronic

5. Molten Love (6:40)
  6. Pi (1:05)
  7. S.A.L.T. (7:55)
  8. Toxygene (5:20)
  9. Log of Deadwood (1:14)
  10. Secrets (5:32)
  11. Passing of Time (9:27)
  12. 72 (0:06)
avatar van titan
titan (crew)
De uitvinders van de ambienthouse, maar hun muziek is meer dan alleen fluitende vogeltjes en voortkabbelend water. Zeer psychedelisch af en toe, veel weirde samples ook en een flinke scheut dub. Mijn favoriete nummer van the orb staat hier op: S.A.L.T., dat begint met een sample uit de film 2001 a space odyssey. 3,5*

avatar van brooklyn
Nou, nou... de uitvinders?

avatar van titan
titan (crew)
Feitelijk misschien niet, maar dat is een geuzentitel die muziekkenners hen altijd opplakken. Brian Eno heeft op dit gebied ook baanbrekend werk verricht.

avatar van YoG
YoG
titan schreef:
S.A.L.T., dat begint met een sample uit de film 2001 a space odyssey. 3,5*

Bedoel je niet de film Naked toevallig ?

Niet hun beste album maar nog steeds erg bijzonder en erg eigenwijs, zoals ieder exemplaar van The Orb. Dat maakt ze zo uniek, ze hebben scheit aan standaarden.

Het bonus-nummer is lekker indringend.. zeer bombastisch en loom.. maar waarshcijnlijk niet geschikt voor een paddo-trip o.i.d.

Gregson
Leuk album met enkele uitschieters, maar lang niet zo overtuigend als bijvoorbeeld 'Orbus Terrarum'

avatar van BoyOnHeavenHill
Van de Orb-albums die ik ken is dit de leukste, en zeker ook degene die het minst gaat vervelen. Mijn persoonlijke hoogtepunt is Toxygene, wanneer op 1:57 NOW WAIT A MINUTE! de drums invallen. En de sample van S.A.L.T. is natuurlijk inderdaad uit Naked (de stem van de onvolprezen David Thewlis).