Pavement - Brighten the Corners (1997)

Label: Domino

1. Stereo (3:07)
  2. Shady Lane (3:50)
  3. Transport Is Arranged (3:52)
  4. Date with Ikea (2:39)
  5. Old to Begin (3:22)
  6. Type Slowly (5:20)
  7. Embassy Row (3:51)
  8. Blue Hawaiian (3:33)
  9. We Are Underused (4:12)
  10. Passat Dream (3:51)
  11. Starlings of the Slipstream (3:08)
  12. Fin (5:24)
  13. And Then (The Hexx) * (7:02)
  14. Beautiful as a Butterfly * (3:38)
  15. Cataracts * (4:16)
  16. Westie Can Drum * (4:11)
  17. Winner of The * (2:49)
  18. Birds in the Majic Industry * (3:56)
  19. Harness Your Hopes * (3:27)
  20. Roll with the Wind * (3:19)
  21. Slowly Typed * (2:53)
  22. Cherry Area * (1:35)
  23. Wanna Mess You Around * (1:26)
  24. No Tan Lines * (3:09)
  25. And Then (The Hexx) * (5:08)
  26. Harness Your Hopes * (2:42)
  27. The Killing Moon * (5:17)
  28. Winner of The * (2:50)
  29. Embassy Row (Psyche Intro) * (1:06)
  30. Nigel * (3:45)
  31. Chevy (Old to Begin) * (3:49)
  32. Roll with the Wind (Roxy) * (3:22)
  33. Oddity * (2:59)
  34. Type Slowly [Live] * (6:48)
  35. Neil Haggerty Meets Jon Spencer in a Non-Alcoholic Bar * (2:37)
  36. Destroy Mater Dei * (1:42)
  37. Its a Rainy Day, Sunshine Girl * (2:57)
  38. Maybe Maybe * (2:02)
  39. Date W/ Ikea * (2:35)
  40. Fin * (5:10)
  41. Grave Architecture * (4:10)
  42. The Classical * (3:27)
  43. Space Ghost Theme I * (1:43)
  44. Space Ghost Theme II * (2:51)
Een wat minder album van Pavement, alhoewel Shady Lane wel een van hun allerleukste liedjes is. Geniale teksten ook!

Beschaamd om te zeggen dat ik Pavement pas leerde kennen met het nummer Shady Lane.

Ik ook hoor. Shady Lane en Stereo. Crooked Rain, Crooked Rain is trouwens heel erg goed!

herman schreef:

Crooked Rain, Crooked Rain is trouwens heel erg goed!

Naar het schijnt is dat hun beste album.

Slanted And Enchanted wordt dat ook wel 's genoemd en heeft op deze site zelfs een nog wat hoger gemiddelde. Die moet ik ook maar 's luisteren... Maar dat komt later wel, ik vind Pavement meer muziek voor in de vroege zomer.

avatar van beaster1256
een van de mindere pavement cd's , crooked rain is 10 x beter

Ik vind 'm anders net zo goed als CRCR en Wowee Zowee. Die horen alledrie tot het beste dat in de jaren 90 gemaakt is, en ook tot hetgeen ik in dat decennium het meest geluisterd heb, zonder dat het ooit is gaan vervelen.

avatar van gemaster
Het begint allemaal fantastisch met de geniale openingstrack, Shady Lane en Date With Ikea. Daarna wordt het helaas allemaal een stuk minder en weet alleen Passat Dream dit niveau nog te benaderen. De rest van de liedjes zijn een beetje inwisselbaar, ik heb er niet zoveel mee. 3,5*

dutch2
Grappig, ik vind juist die openingnummers een tikkie oppervlakkig, waarna het echte werk pas bij Transport Is Arranged begint. En Type Slowly en vooral We Are Underused horen m.i. bij de echte Pavementtoppers.

avatar van andré
Type Slowly is ook een van mijn favorieten van dit album, net als Transport Is Arranged. Maar meestal haak ik toch af na een nummertje of 8 van dit album. Dat heb ik dan weer niet bij Crooked Rain en Wowee Zowee, in mijn ogen dé Pavement-platen (Slanted & Enchanted vind ik eigenlijk een klein beetje overschat).

avatar van Dielie
Ik vind dit een erg leuk plaatje, blijf hem zeer goed vinden

avatar van Ludo
de beste pavement.. gelikte gekte.

avatar van IMPULS
Na CRCR de beste van Pavement. Wel wat minder atonale gekte, maar songs zijn behoorlijk sterk. Type Slowly is echt voor een zonnige zomerdag. Hele CD wel.

avatar van Jazper
Ik weet niet waarom, maar bij deze plaat krijg ik altijd een lente-gevoel.

heb pavement altijd maar gehaat omdat de moordlijst en vpro er maar mee dwepen hoe geniaal het wel niet was.

wel nu 20 jaar verder moet ik het efffe inhalen....

Har
Er staan een stuk of drie pareltjes op dit album, maar in zijn geheel is het beduidend minder dan 'Slanted & Enchanted' en 'Crooked Rain, Crooked Rain'. Bij dit 'Brighten the Corners' heb ik, evenals bij 'Terror Twilight', steeds het gevoel dat de bandleden niet meer het plezier in het werk hadden dat ze ten tijde van de eerste twee albums wel hadden. Ook live kwamen ze in de tweede helft van de jaren negentig een stuk minder geïnspireerd over dan in de beginperiode. Volgens mij is het goed dat Pavement gestopt is. Het was op.

avatar van itchy
Ik vind dit een nog heel behoorlijk album met een hoop sterke nummers. Echt mis ging het pas bij het saaie "Terror Twilight".

Har schreef:

Een drummer die van z'n kruk kruipt om een nummer tijdens een optreden te onderbreken om midden op het podium op z'n handen te staan: zoiets zag je later niet vaak meer inderdaad...

avatar van ZERO
Ik heb deze al een aantal keer geluisterd en het zou wel eens mijn favoriete Pavementalbum na CRCR kunnen worden. Vooral de eerste vier nummers zijn ontzettend goed! Daarna zakt het echter een beetje in.

Ik begin voorlopig met 3,5*, maar dat kan zeker nog omhoog als ik de laatste nummers wat meer luister (en weet te waarderen).

Favorieten: Stereo, Shady Lane, Date with Ikea

avatar van Omsk
Snap niet waarom dit album zo miskend wordt onder Pavement-fans. Heerlijk album. Catchy, maar dat is geen misdaad. Op dit moment mijn favoriete Pavement-album.

avatar van itchy
Natuurlijk is het niet allemaal zo baanbrekend, revolutionair, "nieuw" als op de eerste releases, maar: wat een fijne plaat

avatar van itchy
Vreemd dat "Fin" nog niet is genoemd. Schitterend nummer, voor mij hét nummer van Brighten The Corners.

Nihilisme
Haha, die cover van The Classical (mijn favoriete nummer van The Fall). Geniaal blijven ze ook hé.

Ik moet bij het luisteren van dit album regelmatig aan Nederlandse bands van het Excelsior label denken. Vooral aan Caesar.

avatar van Thomasco
den beste pavement imo
zelden een plaat zo fantastisch horen beginnen als deze!

D-ark
Ik beging heel erg van de grote heruitgave te houden.

Krijg je dan geen Pavement-overdosis van 40+ nummers? Wat zijn al die nummers sowieso? b-sides, outtakes? Of allebei? En komen ze een beetje in een mooie uitvoering? Slanted and Enchanted moet ik nog eens origineel kopen, wellicht neem ik dan ook wel de heruitgave.

Ik luister dit album de laatste tijd wat vaker (Pavement sowieso) en hij is toch wel wat in mijn achting gestegen.

D-ark
B-sides/out-takes die zeker de moeite waard zijn. En ik heb hem ook nog niet op cd, maar ik ga volgende maand slanted/deze en rain in de deluxe komen. Ik heb ze wel in mijn handen gehad en zien er erg mooi uit.

avatar van Thomasco
de laatste tijd pluis ik de lyrics van Pavement wat meer uit; Stereo bijvoorbeeld (en wat voor energie straalt dat lied uit man!)

what about the voice of Geddy Lee
how did it get so high?
I wonder if he speaks like an ordinary guy?
(I know him and he does!)

Geweldig!