Nada Surf - You Know Who You Are (2016)

Label: Barsuk

1. Cold to See Clear (4:05)
  2. Believe You're Mine (4:35)
  3. Friend Hospital (4:57)
  4. New Bird (3:02)
  5. Out of the Dark (3:44)
  6. Rushing (4:05)
  7. Animal (5:14)
  8. You Know Who You Are (2:22)
  9. Gold Sounds (4:56)
  10. Victory's Yours (3:46)
avatar van thetinderstick
Yes, na 4 jaar eindelijk weer eens een nieuwe plaat van Nada Surf! (Ok, tussendoor hadden we nog de plaat van Minor Alps, die best ok was). Ik hoop dat de heren nog eens een plaat uitbrengen van het niveau van The Proximity Effect of Let Go. De laatste twee platen waren toch ietsje minder (de coversplaat was wel erg goed). Een slecht album hebben ze trouwens nog niet gemaakt. En ook op die laatste platen staan nummers van absoluut topniveau ("See These Bones", "When I Was Young").

Wat is "Believe You're Mine" weer een prachtig dromerig nummer zeg!
"Believe You're Mine" (from You Know Who You Are) by NadaSurf | Nada Surf | Free Listening on SoundCloud

Dit voorspelt veel goeds voor de plaat. Het muziekjaar 2016 gaat er beter en beter uitzien met al die nieuwe releases van mijn favoriete artiesten die op stapel staan!

avatar van Elbow
Inderdaad 'Believe you're mine' is weer héél herkenbaar, mooie dromerige melodieën... Ben benieuwd naar het vervolg! 'Let go' vind ik nog altijd hun beste werk tot nu toe.

avatar van mkrake
Heerlijk nummer dat Believe You're Mine.

avatar van coldwarkids
Mooi nummer dat Believe You're Mine.

Mr.Badmouth
Laatste plaat die ik van Nada Surf heb gekocht was Lucky. Daarna vond ik het wat minder worden allemaal. Ook laatste studioplaat The Stars Are Indifferent was niet echt mijn ding en die cover plaat tussendoor heeft daar geen goed aan gedaan. Maar misschien wel te weinig geluisterd
Deze nieuwe nummers raken me weer wel en maken me echt benieuwd. Believe you're Mine en ook Cold To See Clear zijn nummers die me weer doen denken aan Let Go, Lucky en The Weight Is A Gift.
Heerlijk Catchy
De lente komt er aan.

avatar van wvv89
Volledig te streamen via deze site: Stream

avatar van thetinderstick
Klinkt lekker! Interessant om te lezen waar de nummers over gaan..

avatar van thetinderstick
De eerste helft van "You Know Who You Are" is met name prima; "Cold To See Clear" en vooral "Believe You're Mine" (prachtig, dat "one day, I'll love somebody else") zijn mooie popnummers zoals er op iedere Nada Surf plaat een aantal te vinden zijn. "Friend Hospital", "New Bird" en "Out of the Dark" zijn goede subtoppers.

De tweede helft is helaas wat gezapiger. "Rushing" en vooral "Animal" zijn wel braaf en poppy. Ik houd ook niet zo van de hoge zang die Matthew op een aantal nummers laat horen (zowiezo iets wat hij sinds "The Weight Is A Gift" vaak doet). "You Know Who You Are" is dan nog wel een lekkere rocker, en "Gold Sounds" is best mooi en sfeervol. Toch is het album wat aan de brave, veilige kant. Goede liedjes, misschien beter zelfs dan op het vorige album "The Stars Are Indifferent to Astronomy", maar dat album rockte weer wat meer.

Al met al 'gewoon' een fijne plaat van Nada Surf. Niet het niveau van "Let Go" of mijn favoriet "The Proximity Effect", maar luistert prima weg en ik ben blij weer nieuw werk van ze te horen.
Nu hoop ik dat een volgende plaat weer wat donkerder, experimenteler gaat klinken.

thetinderstick schreef:

De tweede helft is helaas wat gezapiger. "Rushing" en vooral "Animal" zijn wel erg braaf en poppy. Ik houd ook niet zo van de hoge zang die Matthew op een aantal nummers laat horen (zowiezo iets wat hij sinds "The Weight Is A Gift" vaak doet). "You Know Who You Are" is dan nog wel een lekkere rocker, en "Gold Sounds" is best mooi en sfeervol. Toch is het album wat aan de brave, veilige kant. Goede liedjes, misschien beter zelfs dan op het vorige album "The Stars Are Indifferent to Astronomy", maar dat album rockte weer wat meer.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nada Surf - You Know Who You Are - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De uit New York afkomstige band Nada Surf debuteerde zo’n twintig jaar geleden met het door Ric Ocasek (The Cars) geproduceerde High/Low.

Het debuut van Nada Surf was geen hele opzienbarende plaat, maar er stond wel één briljant popliedje op, Popular.

De zes platen die Nada Surf na High/Low maakte waren allemaal een stuk beter dan het debuut, maar ieder verhaal over Nada Surf komt vroeg of laat weer uit bij de (MTV)wereldhit Popular.

Mijn recensie is er mee begonnen, maar ik kom er nu niet meer op terug. Ook het onlangs verschenen You Know Who You Are is immers weer veel en veel beter dan het debuut van Nada Surf en staat vol met popsongs waarvan je alleen maar zielsveel kunt houden.

Helemaal als een verrassing komt dat niet. Ook voorganger The Stars Are Indifferent To Astronomy was iets meer dan vier jaar geleden immers een hele sterke plaat vol lekker in het gehoor liggende powerpop.

Ook You Know Who You Are kan best worden voorzien van het etiket powerpop, al kiest Nada Surf op haar nieuwe plaat vaak voor een wat meer ingetogen geluid dan we van de New Yorkers gewend zijn.

You Know Who You Are staat vol met opvallend melodieuze en zonnige gitaarpop. Het is lome en dromerige gitaarpop die opvalt door fraaie harmonieën en door refreinen die je na één keer horen niet meer vergeet.

Heel af en toe klinken de gitaren net wat gruiziger en herinnert You Know Who You Are aan de muziek die de band in haar jongere jaren maakte, maar in de meeste songs vindt Nada Surf aansluiting bij de latere platen van bands als The Posies en Teenage Fanclub.

You Know Who You Are is zo’n plaat die heerlijk aangenaam of zelfs bijna gezapig voortkabbelt, tot je door krijgt hoe goed de popliedjes van Nada Surf zijn. Dan weet je dat dit een plaat is die de lat in dit genre akelig hoog heeft gelegd voor de rest van dit jaar. Erwin Zijleman

avatar van deefbdx
Prachtige, verslavend goede plaat. Geen enkel minder nummer, dromerig, melancholisch, raak. Het openingsnummer sleurt me steeds weer de fascinerende wereld van Nada Surf binnen en laat me een half uur heerlijk los zijn van de rest van de wereld.

avatar van WoNa
Tussen 'High/Low' en 'The Stars Are Indiffererent To Astronomy' zit voor mij niets (wat Nada Surf betreft). Langs me heen gegaan en na die prachtige laatste plaat, 'High/Low' vond ik helemaal niets, gewoon vergeten terug te graven. Na de woorden van thetinderstick en Elbow hierboven, moet ik dat toch maar eens gaan doen.

Dit album begint met een geweldige popsong. 'Cold To See Clear'. Een song zo licht dat hij kan zweven. De stem van Matthew Caws is dromerig, het start allemaal heel bescheiden om los te barsten in een hemels refrein. Die kwaliteit houdt Nada Surf moeiteloos vast op You Know Who You Are. Soms wat meer in mineur, dan wat meer up. In alle gevallen tikt Nada Surf het predicaat perfecte popsong (bij benadering) aan. Op een manier waar mijn jaren 90 helden Fountains of Wayne al een decennium niet meer aan toekomen.

Toch is dit album net een slagje minder dan haar voorganger "Astronomy". Misschien net teveel een herhalingsoefening. Net iets braver. Echter, als een herhaling op dit niveau plaatsvindt, mag er niet al teveel geklaagd worden. De term hemelse popmuziek is toch wel uitgevonden voor dit soort muziek.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van james_cameron
Erg vlak en aan de saaie kant, helaas, dit album van het amerikaanse Nada Surf. De songs kabbelen maar een beetje druilerig voort, zonder ergens echt interessant te worden. Slecht is het niet, daar is de band te vakkundig voor, maar dit is wel één van de minste albums die ik van ze ken.

avatar van steven
Een hele goede plaat vind ik dit. Heerlijke melodieeen , een paar echte NS classics (believe you re mine) . Zit een lekkere flow in dit album dat uit de startblokken schiet met de eerste twee nummers , op het eind ietsje minder maar dat zien we door de vingers . Nada Surf blijft toch een powerpop band , die op de proppen blijft komen met zonnige , sprankelende pareltjes , weinig vernieuwend maar als het albums als dit oplevert , mogen ze wmb tot in lengte van dagen doorgaan

avatar van MoKnows
Beste nummer: Rushing