Nada Surf - You Know Who You Are (2016)

Label: Barsuk

1. Cold to See Clear (4:05)
  2. Believe You're Mine (4:35)
  3. Friend Hospital (4:57)
  4. New Bird (3:02)
  5. Out of the Dark (3:44)
  6. Rushing (4:05)
  7. Animal (5:14)
  8. You Know Who You Are (2:22)
  9. Gold Sounds (4:56)
  10. Victory's Yours (3:46)
avatar van thetinderstick
De eerste helft van "You Know Who You Are" is met name prima; "Cold To See Clear" en vooral "Believe You're Mine" (prachtig, dat "one day, I'll love somebody else") zijn mooie popnummers zoals er op iedere Nada Surf plaat een aantal te vinden zijn. "Friend Hospital", "New Bird" en "Out of the Dark" zijn goede subtoppers.

De tweede helft is helaas wat gezapiger. "Rushing" en vooral "Animal" zijn wel braaf en poppy. Ik houd ook niet zo van de hoge zang die Matthew op een aantal nummers laat horen (zowiezo iets wat hij sinds "The Weight Is A Gift" vaak doet). "You Know Who You Are" is dan nog wel een lekkere rocker, en "Gold Sounds" is best mooi en sfeervol. Toch is het album wat aan de brave, veilige kant. Goede liedjes, misschien beter zelfs dan op het vorige album "The Stars Are Indifferent to Astronomy", maar dat album rockte weer wat meer.

Al met al 'gewoon' een fijne plaat van Nada Surf. Niet het niveau van "Let Go" of mijn favoriet "The Proximity Effect", maar luistert prima weg en ik ben blij weer nieuw werk van ze te horen.
Nu hoop ik dat een volgende plaat weer wat donkerder, experimenteler gaat klinken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nada Surf - You Know Who You Are - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De uit New York afkomstige band Nada Surf debuteerde zo’n twintig jaar geleden met het door Ric Ocasek (The Cars) geproduceerde High/Low.

Het debuut van Nada Surf was geen hele opzienbarende plaat, maar er stond wel één briljant popliedje op, Popular.

De zes platen die Nada Surf na High/Low maakte waren allemaal een stuk beter dan het debuut, maar ieder verhaal over Nada Surf komt vroeg of laat weer uit bij de (MTV)wereldhit Popular.

Mijn recensie is er mee begonnen, maar ik kom er nu niet meer op terug. Ook het onlangs verschenen You Know Who You Are is immers weer veel en veel beter dan het debuut van Nada Surf en staat vol met popsongs waarvan je alleen maar zielsveel kunt houden.

Helemaal als een verrassing komt dat niet. Ook voorganger The Stars Are Indifferent To Astronomy was iets meer dan vier jaar geleden immers een hele sterke plaat vol lekker in het gehoor liggende powerpop.

Ook You Know Who You Are kan best worden voorzien van het etiket powerpop, al kiest Nada Surf op haar nieuwe plaat vaak voor een wat meer ingetogen geluid dan we van de New Yorkers gewend zijn.

You Know Who You Are staat vol met opvallend melodieuze en zonnige gitaarpop. Het is lome en dromerige gitaarpop die opvalt door fraaie harmonieën en door refreinen die je na één keer horen niet meer vergeet.

Heel af en toe klinken de gitaren net wat gruiziger en herinnert You Know Who You Are aan de muziek die de band in haar jongere jaren maakte, maar in de meeste songs vindt Nada Surf aansluiting bij de latere platen van bands als The Posies en Teenage Fanclub.

You Know Who You Are is zo’n plaat die heerlijk aangenaam of zelfs bijna gezapig voortkabbelt, tot je door krijgt hoe goed de popliedjes van Nada Surf zijn. Dan weet je dat dit een plaat is die de lat in dit genre akelig hoog heeft gelegd voor de rest van dit jaar. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Tussen 'High/Low' en 'The Stars Are Indiffererent To Astronomy' zit voor mij niets (wat Nada Surf betreft). Langs me heen gegaan en na die prachtige laatste plaat, 'High/Low' vond ik helemaal niets, gewoon vergeten terug te graven. Na de woorden van thetinderstick en Elbow hierboven, moet ik dat toch maar eens gaan doen.

Dit album begint met een geweldige popsong. 'Cold To See Clear'. Een song zo licht dat hij kan zweven. De stem van Matthew Caws is dromerig, het start allemaal heel bescheiden om los te barsten in een hemels refrein. Die kwaliteit houdt Nada Surf moeiteloos vast op You Know Who You Are. Soms wat meer in mineur, dan wat meer up. In alle gevallen tikt Nada Surf het predicaat perfecte popsong (bij benadering) aan. Op een manier waar mijn jaren 90 helden Fountains of Wayne al een decennium niet meer aan toekomen.

Toch is dit album net een slagje minder dan haar voorganger "Astronomy". Misschien net teveel een herhalingsoefening. Net iets braver. Echter, als een herhaling op dit niveau plaatsvindt, mag er niet al teveel geklaagd worden. De term hemelse popmuziek is toch wel uitgevonden voor dit soort muziek.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van james_cameron
Erg vlak en aan de saaie kant, helaas, dit album van het amerikaanse Nada Surf. De songs kabbelen maar een beetje druilerig voort, zonder ergens echt interessant te worden. Slecht is het niet, daar is de band te vakkundig voor, maar dit is wel één van de minste albums die ik van ze ken.