iLiKETRAiNS - Progress Reform (2006)

Label: Fierce Panda

1. Terra Nova (5:00)
  2. No Military Parade (3:27)
  3. A Rook House for Bobby (4:43)
  4. Citizen (3:02)
  5. The Accident (3:03)
  6. Stainless Steel (8:20)
  7. The Beeching Report (4:42)
  8. Before the Curtains Close, Part 2 * (5:30)
avatar van Nicolage Rico
Ik kan de lovende reacties over dit album heel goed begrijpen. Vooral "Stainless Steel" is fantastisch. Instrumentaal een topband, de stem hoort er dan bij. De teksten zijn van een goed niveau, en ik hoorde van Joy4ever dat elk lied zijn (de zanger en/of bandleden) verleden voor een gedeelte beschrijft. Dat maakt het toch wat interessanter allemaal.

Terra Nova kende ik al, en daardoor onbegrijpelijk dat ik heel het album niet eerder heb beluisterd.

avatar van Tha)Sven
Amicus schreef:

Album

Ep

Maar goed, deze beland sowieso in mijn top 10.
Terra Nova heb ik ontdekt via de clip. Ik was erg onder de indruk van het nummer en toen ben ik verder gaan zoeken. De zware stem en de heerlijke solo in het midden vind ik een absoluut hoogtepunt van deze plaat.
No Military Parade begint als een kalm nummer, maar eindigt in een bombastische explosie. Deze formule wordt eigenlijk de gehele EP herhaalt, maar verrassend genoeg verveelt het nergens. In tegenstelling tot een heleboel post-rock bands.
Rook House for Bobby handhaaft dezelfde formule maar midden in het nummer zit nog een climax (verborgen). Het aanloopje naar de eindclimax beviel me eerst niet , maar nu vind ik het geweldig.
Dan krijgen we Stainless Steel. Dit is een topper eersteklas. Een betere climax zul je niet snel vinden in de post-rock wereld. Het nummer opent met naargeestig gezang en een fragiele gitaarlijn. Halverwege loopt de spanning op en ontploft het nummer letterlijk.
Mijn favoriet van het album.
Dan valt het album in een zwart gat, even twee zwakke nummers ...
Nee hoor, op het eerste gehoor lijken The Accident en misschien minder, maar ze zijn opnieuw van het hoge niveau dat het hele album al klinkt. De stem lijkt bij deze nummers echter nog naargeestiger te worden. Dit werkt echter wel perfect voor de afsluiter.
The Beeching Repord is een perfecte afsluiter dankzij de mooie koren op het einde. Opnieuw een goede climax in dit nummer, maar deze keer volledig dankzij de stemmen. Het verplaatst het depressieve gevoel van de voorgaande nummers en verlicht je.

Al met al een brilliante EP, verplichte voer voor de indie rock en post-rock liefhebbers.

avatar van Alicia
Het is zomer, maar de hitte is gelukkig voor even verdwenen! Het geluid van de prachtig galmende gitaren en de heerlijk melancholische sfeer laten je zachtjes wegdromen in je antracietkleurige hangmat onder het bebladerde afdakje. De tuin ruikt weer lekker fris als na een verkwikkende ochtenddouche. De woonkamer is in ieder geval al een beetje afgekoeld. Of dit mede komt na het draaien van dit prachtige album, laat ik even in het midden. Maar ik heb ervan genoten!

Gelukkig heb ik dit keer geen enkele moeite met de soms wat (l)ijzige zang, al heb ik af en toe wél de neiging de keel te willen schrapen. Overigens vind ik dat je voor de traag naar een climax opbouwende muziek zeker "in the mood" moet zijn, maar eenmaal goed aanbeland is het geluid toch weer aangenaam heftig!

Ik wil ze allemaal hebben! De albums dan, hè....