Albert Hammond - Albert Hammond (1974)

Label: CBS

1. I'm a Train (3:24)
  2. Everything I Want to Do (2:56)
  3. Dime Queen of Nevada (3:38)
  4. New York City Here I Come (3:12)
  5. The Girl They Call the Cool Breeze (3:50)
  6. Names, Tags, Numbers and Labels [1974 Version] (2:50)
  7. I Don't Wanna Die in an Air Disaster (3:39)
  8. Half a Million Miles from Home (2:52)
  9. Fountain Avenue (3:00)
  10. We're Running Out (2:55)
  11. Candle Light, Sweet Candle Light (2:33)
  12. Mary Hot Lips Arizona (2:43)
Niets mis met dit album van Albert Hammond. Al jaren had ik hem in mijn kast staan en nog nooit gedraaid. Naast de bekendere tracks als "I'm a train" en "Air disaster" staan er nog enkele andere leuke songs op. 3.5 *

Kid A(cid)
Jawel hoor, hier is wel degelijk iets mis mee. 't lijkt soms net BZN, wat wanstaltig. Ik geef toe dat ik deze plaat puur heb gekocht omdat zijn zoon Albert Hammond Jr. is, maar een euro kon ik hem toch niet laten liggen. Nummer 1 van kant a en nummer 1 van kant b zijn leuk. Is dat nou toeval, dat meneer de enige leuke nummers aan het begin van de plaatkant zet?

avatar van Running On Empty
Kid A(cid) schreef:

Het is best een leuke plaat maar als je hem koopt vanwege de succesvolle zoon waarvan je fan bent dan kan ik me voorstellen dat je hier niets aan vindt.

Albert Hammond Sr was begin jaren 70 behoorlijk succesvol en het is af en toe nog best leuk wat van zijn liedjes te draaien, met name The Free Electric Band.

avatar van Madjack71
Wat wanstaltige muziek betreft..vind ik eerder daar The Strokes voor in aanmerking komen, maar dat is een kwestie van smaak. I.i.g vind ik de vergelijking met BZN hier kant nog wal raken. Dit is wel meer als de hoempa uit Volendam. Liedjes als I'm a Train/I Don't Wanna Die.../New York City/Names, Tags... o.a zijn zeker de moeite waard en hebben die typische jaren zeventig sfeer over zich, die ik zo waardeer. Tuurlijk er staan ook wat abceetjes op Everything i want to do en Dime Queen, maar die hebben toch ook wel zo hun eigen charme. Wat mij betreft is kant B meer in balans. Leuke plaat en eentje die ik heus nog wel eens uit de platenkast zal trekken.

avatar van devel-hunt
Deze op vinyl gekocht voor €,1- bij een kringloop. De hits vind ik best goed in elkaar zitten, zeker I'm a Train en I Don't Wanna Die in an Air Disaster. Verder is de plaat wel aardig, maar ook wel erg 'van toen' geworden. Leuke deuntjes die me soms aan Paul Simon doen denken.
Zijn zoon die in The Srokes speelt doet het ook niet fout. Leuke Indie band. Lijkt me daar gezellig met de kerst bij de familie Hammond.

Brooklyn Dodger
Zelfde gedaan, kringloop voor 1 euro. Prima jaren 70 plaatje waar toch te wel een veels te grote paul simon nasmaak bij zit. Beetje jammer.

avatar van Dibbel
Ruim 2 weken geen internet gehad op de campings in Italie. In het begin wel wat ontwenningsverschijnselen, maar het wende toch snel.
Ik had natuurlijk wel huiswerk meegenomen: ruim een halve jaargang OOR-en uit 1993 (20 jaar geleden) en een halfjaar Veronica-538 blaadjes (tweede halfjaar 1973 (!)), 40 jaar geleden dus.
In een van de Veronica 538 blaadjes van augustus 1973 stond een uitgebreid interview met Albert Hammond, wat ik met veel plezier opnieuw gelezen heb. Het was erg lang geleden.
The Free Electric Band stond op dat moment in de Top-40.

Op de terugweg van de vakantie hadden wij een hotelkamer in Sud-Tirol, waar de Oostenrijkse staatszender ORF-1 als eerste zender op het hotelkamer-TV'tje stond.
Daar was die avond net een show aan de gang, waar tot mijn grote verbazing deze bijna 70-jarige Albert Hammond optrad (zag er niet ouder uit dan een jaar of 50 !) en daar een aantal van zijn hits ten gehore bracht.
Het was voor mij een feest der herkenning en ik zong ze nog gewoon allemaal weer mee.
En het klonk totaal niet gedateerd!

Dus weer een LP om weer eens van de zolder te halen.

avatar van Pinsnider
Van zolder halen en beneden laten staan en geregeld tevoorschijn halen! Topplaat dit!!!

avatar van Mjuman
Pinsnider schreef:

Waarom klinkt dit alsof er in jouw deel van Oost-Nederland geen spotify te ontvangen is?

Als je de 70s echt had meegemaakt had je anders gezwateld. Deze klojo heeft als producer vanDuffy - Endlessly (2010) de reputatie van de zangeres in kwestie zo vakkundig om zeep geholpen dat we daarna nooit meer wat van haar hebben gehoord; en da's toch ook een verdienste.

avatar van Pinsnider
hahahaha
Tsja, in Glanerbrug hebben we nog maar net riolering.... Spotify komt later... Wij draaien geen vinyl omdat we hip willen zijn, we draaien vinyl uit noodzaak
Maarreh; Marco van Basten was ook een waardeloze trainer maar een uitstekende voetballer. Dat kan bij deze beste meneer Hammond toch ook het geval zijn????

avatar van Mjuman
Pinsnider schreef:
hahahaha

Tja - d'r zijn er hier die zweren bij 80s verantwoord en dan denken ze bijv aan "It's Raining Men" van The Weather Girls - ik vond dat toen verschrikkelijk en ben nog niet zo afgetakeld dat ik nu onder het mom van "80s Reveil" of wat dan ook het alsnog goed ga vinden. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor Albert - It Never Rains in Southern California - Hammond; uutgeperelierd, doof gedunst; 1 track is noemenswaardig: I Don't Wanna Die in an Air Disaster - deed het altijd goed aan de vooravond van vertrek van een flat/huisgenoot op vliegvakantie