Gang of Four - Entertainment! (1979)

Punk / Rock
Label: EMI

1. Ether (3:51)
  2. Natural's Not in It (3:06)
  3. Not Great Men (3:05)
  4. Damaged Goods (3:27)
  5. Return the Gift (3:05)
  6. Guns Before Butter (3:47)
  7. I Found That Essence Rare (3:13)
  8. Glass (2:28)
  9. Contract (2:39)
  10. At Home (He's a Tourist) (3:30)
  11. 5:45 (3:40)
  12. Love Like Anthrax (4:20)
  13. Outside the Trains Don't Run on Time * (3:16)
  14. He'd Send in the Army * (3:41)
  15. It's Her Factory * (3:10)
  16. Armalite Rifle * (2:51)
  17. Guns Before Butter [Alternate] * (4:25)
  18. Contract [Alternate] * (2:48)
  19. Blood Free [Live] * (3:17)
  20. Sweet Jane [Live] * (3:20)
avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door Cygnus:

Al ben ik wel bekend met een aantal postpunk revival bands (die ik overigens niet zo bijzonder vind, uitzonderingen daargelaten), ‘echte’ postpunt ken ik nauwelijks (behalve bijvoorbeeld Joy Division). Daar moest maar eens verandering inkomen, aldus Cygnus. En gelijk heeft hij, het is toch een vrij essentieel stukje muziekgeschiedenis waar ik maar eens wat meer van moet leren kennen. Te beginnen dus met de band Gang of Four, die ik al wel kende van naam, maar waarvan ik geen idee had hoe ze klinken.

Het album heet Entertainment! en dat is geen ontoepasselijke titel: entertainment brengt het namelijk zeker. Heerlijke basloopjes, waar Flea van the Red Hot Chili Peppers, die hier sowieso wel op lijken, duidelijk deel van de mosterd vandaan heeft, vormen telkens de basis waarna er catchy gitaarriffjes en fijne zanglijnen overheen worden gelegd. Ook levert de melodica (o.a. bekend van Tomorrow Comes Today van Gorillaz) een niet te versmaden bijdrage aan het vrolijke geheel. Alles is zeer strak gespeeld en het niveau is constant, een teken van de hoge kwaliteit die deze band hier aflevert.

Het is zo’n album dat je bijna altijd wel op kunt zetten, waarna je lekker met je hoofd kunt meeknikken op de muziek. Een album dat heerlijk is op de achtergrond, maar ook als je wilt ontspannen en volgens mij zou je op sommige nummers juist prima helemaal los kunnen gaan. ‘Gewoon’ erg fijne muziek dus, echte entertainment, maar veel meer vind ik het ook weer niet, het briljante hoogtepunt 5.45 daargelaten (want is me dát even een geweldig nummer ). Wel is het dusdanig leuk en catchy en ook nog eens zo strak gespeeld dat het een erg fijne ontdekking is. Ik zal me binnenkort zeker eens aan Wire of The Sound wagen, iets dat ik sowieso al eens wilde gaan doen.