Delain - Lunar Prelude (2016)

Label: Napalm

1. Suckerpunch (4:10)
  2. Turn the Lights Out (4:14)
  3. Don't Let Go (3:56)
  4. Lullaby [Live 2015] (5:16)
  5. Stardust [Live 2015] (4:14)
  6. Here Come the Vultures [Live 2015] (5:41)
  7. Army of Dolls [Live 2015] (5:28)
  8. Suckerpunch [Orchestra] (2:31)
avatar van Lars Muziek.
Tijdens de laatste show van 'The Human Contradiction Tour' gisteren in de Patronaat (in Haarlem) speelde de band onder de vermelding van Suckerpunch onder andere de twee nieuwe nummers van deze EP. Zo speelde Delain 'Suckerpunch' en 'Turn the Lights Out' twee heerlijke live nummers, die net als het hele concert geweldig waren!

avatar van Metalhead99
Een aardige EP. Persoonlijk vind ik 'Suikerpunch' hier en daar wat over-the-top. Die owowoho's in het refrein hadden ze wel achterwege mogen laten en soms staat de orkestratie wel heel erg op de voorgrond.
Het tweede nummer 'Turn the Lights Out' is in dat opzicht iets milder en persoonlijk vind ik dit het beste nummer van de EP. Mooi gezongen door Charlotte Wessels en de strijkers + piano maken het mooi en sfeervol. Ook hier kunnen we niet om wat orkestratie heen, maar het staat wat zachter in de mix en dat vind ik persoonlijk wat prettiger.
Met 'Don't Let Go' is heel wat meer radiovriendelijk dan de voorgaande twee nummers. Persoonlijk heb ik wat minder met de meer commerciële aanpak. Vooral die synthesizer/keyboard klinkt alsof Armin van Buuren eraan meegewerkt heeft. Niet zo mijn ding dus.
De live nummers zijn allen afkomstig van hun laatste langspeler The Human Contradiction. De opnamekwaliteit is super en ze komen live (op deze opnames) goed uit de verf. De opener 'Lullaby vind ik gelijk het beste nummer. De andere nummers vind ik stilistisch gezien niet super. Met 'Stardust' heb ik een beetje hetzelfde als met 'Don't Let Go'. Vooral die 'beat' die ze erin verwerkt hebben vind ik niks.
'Here Come the Vultures' is dan nog wel best sterk. Ze laten niks nieuws horen (orkestratie, piano, enz.). Door het gitaarwerk klinkt het nummer hier en daar nog best hard en ik moet zeggen dat dit mij dan weer prima smaakt.
De afsluiter 'Army of Dolls' vind ik dan weer 3x niks. Vooral het refrein is niet mijn ding en men gaat met dit nummer weer meer de commerciële hoek in.
De omslag daarna is dan weer vrij groot, want men sluit af met 'Suckerpunch Orchestra'. Zoals de titel al doet vermoeden bestaat dit nummer enkel uit de orkestratie die ze in het nummer gebruikt hebben. Gek genoeg vind ik het zo los beter klinken als in het nummer zelf.
Een beetje wisselvallig, maar dat ligt ook wat aan mijn persoonlijke smaak.

avatar van The_CrY
Drie nieuwe nummers, een orkestrale versie en een paar live nummers. Wie Delain kent weet wat ze kan verwachten. Lunar Prelude is gewoon weer heel degelijk. De feel good metal van Delain weet mij nooit tot enorme hoogtes te bereiken, maar het is altijd zeer onderhoudend, en dat vind ik ook terug op deze EP. Van de nieuwe nummers vind ik de single 'Sucker Punch' niet eens de sterkste; 'Don't Let Go' vind ik heerlijk met die monotone zang erin.

avatar van james_cameron
Aardige EP met enkele nieuwe songs en vier live-tracks. De nieuwe songs zijn wellicht wat aan de gladde kant maar klinken best lekker. De live-tracks zijn prima. Leuk tussendoortje dus voor de fans.