Lemonheads - It's a Shame About Ray (1992)

Label: Atlantic

1. Rockin Stroll (1:46)
  2. Confetti (2:44)
  3. It's a Shame About Ray (3:07)
  4. Rudderless (3:19)
  5. My Drug Buddy (2:51)
  6. The Turnpike Down (2:33)
  7. Bit Part (1:51)
  8. Alison's Starting to Happen (1:59)
  9. Hannah & Gabi (2:40)
  10. Kitchen (2:54)
  11. Ceiling Fan in My Spoon (1:48)
  12. Frank Mills (1:44)
  13. Mrs. Robinson * (3:46)
  14. Shaky Ground * (1:48)
  15. It's a Shame About Ray [Demo] * (2:57)
  16. Rockin Stroll [Demo] * (1:48)
  17. My Drug Buddy [Demo] * (2:47)
  18. Hannah & Gabi [Demo] * (2:26)
  19. Kitchen [Demo] * (3:12)
  20. Bit Part [Demo] * (1:54)
  21. Rudderless [Demo] * (3:20)
  22. Ceiling Fan in My Spoon [Demo] * (2:18)
  23. Confetti [Demo] * (1:15)
Heerlijk album. Confetti, It's a Shame About Ray, My Drug Buddy en Mrs. Robinson werden ook veel op de radio gedraaid. Ik verwachte dat Nederland klaar was voor Lemonheads, maar het leverde niet het grote succes op. Toch blijft dit album mij nu nog steeds boeien. Met Evan Dando ging het vervolgens niet echt super; maar blijkbaar hoorde dat bij de jaren 90; hij was niet de enige popartiest met wie het slecht ging.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik dit kocht. Bij de Waaghals in Nijmegen draaiden ze het toen ik binnen kwam. Gelijk een exemplaar gekocht; ook op vriendelijk aandringen (en terecht) van de verkoper.

Frisse poprock met soms een punky inslag, soms zelfs een country touch. Net wat pittiger, net wat lekkerder, net wat meer catchy dan de grote hoeveelheid poprock albums uit de jaren '90, die nu vaak wat gedateerd klinken. Dit It's A Shame About Ray (mooie titel trouwens) blijft ook 20 jaar later (erg) lekker klinken. Ook als je naar de score van alle albums van The Lemonheads hier op Musicmeter kijkt, dan is dit toch wel hun mini-meesterwerkje. Echt een fijn album.