Burzum - Filosofem (1996)

Noorwegen
Metal / Avant-Garde
Label: Feral House

1. Dunkelheit (7:05)
  2. Jesus' Tod (8:39)
  3. Erblicket die Töchter des Firmaments (7:53)
  4. Gebrechlichkeit I (7:53)
  5. Rundgang um die Transzendentale Säule der Singularität (25:11)
  6. Gebrechlichkeit II (7:52)
Akron777
Dat 'Ambient' stijltje van deze plaat vind ik toch een beetje vervelend. Wel fijn om rustig op bed naar te luisteren. Geef mij dan maar de eerste plaat van Burzum, die vind ik iets fijner. Burzum en Jesu Dod zijn echter wel goede nummers, maar de rest daar houd ik niet zo van.

2.5*

avatar van mayhemblik
Kan iemand mij inlichten over het nieuws dat onze griezelige ''vriend'' een nieuwe black metal plaat gaat uitbrengen??
Ben hier toch wel héél erg nieuwsgierig naar, licht me in en maak me blij.

avatar van vork666
Stond in een Noors interview (met Dagbladet, zie Burzum's officiële website) met onze gezellige knuffelpaganist. Er is verder niet zoveel over bekend, Varg heeft gezegd dat hij de tijd wil nemen om alles perfect te krijgen, dus waarschijnlijk duurt het nog wel even voordat de nieuwe CD uitkomt.

avatar van mayhemblik
Ik heb net dat interview gelezen en ik geloof dat het ergens volgend jaar word, kan haast niet wachten.
bedankt drietand

avatar van Wouter30
Mooi en apart met een bijzonder onheilspellende sfeer.

Persoonlijk vind ik het wel eens jammer dat dit soort metal (vaak bewust)
een rauwe produktie heeft.(geld ook voor Drudkh trouwens)
waarvan ik ook hun albums kan aanraden als je deze stijl lekker vind.

Als muziekliefhebber en audiofanaat lijkt het me mooier klinken als het geluid meer uit je speakers komt dan zoals nu het geval is er min of meer aan blijft plakken.....
Dat het ook anders kan blijkt uit het nieuwe album van Katatonia(oke heel andere stijl) maar een bijzonder helder geluid en voor mij persoonlijk daardoor veel meer genieten.

Akron777
De slechte productie is juist sfeerbepalend voor het genre. Darkthrone koos bewust voor zulke productie op hun plaat Transilvanian Hunger. De eerste albums van Burzum, voor de 'ambient' periode heeft ook een extra rauw geluid.

avatar van deathmetalhead
goeie plaat. veal jesus' tod is een goed nummer.

avatar van nigeej
goede duistere nummers, maar had van mij wel karaoke gemogen, de nummers waarin zijn stem niet opvalt zijn goed, maar wanneer zijn stem overheerst gaat ht toch echt bergafwaards met de goede knul, als hij instrumentale albums zou maken had het mij toch meer geboeid

avatar van Edwynn
Ik heb wel eens gelezen dat Filosofem voltooid is toen Vikernes al in de bak zat. Dat wil dus zeggen dat het mastermind niet alle controle had over het eindresultaat.
Het hypnotiserende en depressieve karakter wordt benadrukt door de constante herhaling van de riffs. Het tempi is overwegend laag maar het wordt nooit drassig of doomy. Alleen in het stuwende En de eenvoudige doch ijskoude synths geven eveneens een onbehaaglijk gevoel. Het ambiente stuk Rundgang... is wat teveel van het goede maar als ik het wel eens laat op de avond op de koptelefoon heb, zet ik het eigenlijk ook niet af.
Laat je pakken door de duistere sfeer en vergeet te denken aan speltechniek, productie of songstructuur.

avatar van master-rens
''Rundgang um die Transzendentale Säule der Singularität'' is zo slaapverwekkend en vult een groot deel van het album waardoor ik dit album sowieso niet hoger dan 3,5* kan geven.
Dunkelheit is een meesternummer. De duistere feeling die het meebrengt is briljant. Dunkelheit krikt het album daardoor weer een stuk omhoog.
De andere nummers hebben nog wat meer luisterbeurten nodig.

avatar van Spock2011
Dunkelheit en Jesus' Tod zijn regelrechte toppers, maar helaas raak ik echt helemaal de draad kwijt bij dat vijfentwintig minuten durende nummer, bah. De goedkope sound is overigens echt sfeervol.

avatar van SpaceLee
pfoe , wat een ontdekking op deze katerige zondag. eerste black metalplaat die ik luister en al bij het eerste nummer bekroop me een raar gevoel. meteen wist ik dat dit anders was dan alle muziek die ik luister. het is echt de meest unheimische, mysterieuze, maar ook poëtische muziek die ik in lange tijd gehoord heb.

avatar van SpaceLee
inmiddels al 3 keer uitgezeten. vooral de eerste helft beklijft enorm. het ambient-gedeelte vind ik sfeervol, maar wel erg moeilijk toegankelijk. wellicht komt het beter tot zijn recht als ik het in het donker in bed draai ofzo... maar ik weet niet of ik dat wel aandurf .

avatar van scott
Hoezo een slechte productie?Goedkope sound?
Deze plaat is totaal geslaagd in de opzet om zo te klinken. De dynamiek is ontzettend goed,balans en ook de differentiaties in de instrumenten is zo mooi ruim opgezet. Alles heeft zijn plek en goede volume in de mix. Zelden zo'n heldere en 'echt' drum geluid gehoord op een metal plaat.
Dit is een plaat die je met een goede hoofdtelefoon of een goede audio installatie zou moeten luisteren. Verwar het bedoelde geluid niet met kwaliteit.

avatar van SpaceLee
eigenlijk valt alle blackmetal me tegen, buiten deze plaat... wat kan ik nog eens luisteren?

avatar van Edwynn
Deathspell Omega, Clandestine Blaze, Ruins Of Beverast, Natan, Peste Noire, Shining, Aosoth etcetera..

avatar van frolunda
De eerste twee nummers hebben een heerlijke onheilspellende sfeer en zijn zeker een verrijking voor het genre.Daarna wordt voor mij (bijna letterlijk) hangen en wurgen om door te komen.Dit is sowieso iets wat ik maar ééns in de zoveel maanden draai.Wel weer een prachtige hoes,ditmaal van de Noorse kunstenaar/tekenaar Theodor Kittelsen.

avatar van Edwynn
Hele boekwerk staat vol met prenten van Kittelsen.

Nooit gedacht nog eens naar Burzum te luisteren, maar Rundgang um die Transzendentale Säule der Singularität is wel een erg mooi nummer zeg. Misschien de rest ook maar eens beluisteren.

avatar van Zagato
Het meesterwerk van Varg en het enige album van Burzum dat ik nog met regelmaat luister. Het sfeertje dat hier neergezet wordt is verslavend.

avatar van Faalhaas
Charles Manson schreef:

De productie is echt waardeloos.
Het is zo erg dat je gaat denken dat men zelfs hun best heeft gedaan om het kut te laten klinken.

Ja dat is ook echt zo. Varg had zijn gitaar rechtstreeks in zijn stereotoren geplugged zodat je een heel iel overstuurd geluidje overhoudt. En hij zong alles in via een kapotte koptelefoon. In de BM scene destijds was het not done om goed in het gehoor liggende muziek te maken. Je moest underground zijn en blijven. Mayhem bijv. gooide toen rottende varkenskoppen het publiek in om de "posers" weg te jagen. En een poser was je al snel in hun ogen, het dragen van een Morbid Angel of Napalm Death tshirt was al voldoende, want dat waren immers bands die gedraaid werden op het verderfelijke MTV.

avatar van Edwynn
En een videoclip van Dunkelheit werd gewoon gedraaid op MTV. Ik vind het nogal een knap staaltje sfeerzetting. De sound die toch minder krukkig klinkt dan Det Som Engang Var of Aske is in al zijn eenvoud perfect passend bij het album.

avatar van Faalhaas
Edwynn schreef:
En een videoclip van Dunkelheit werd gewoon gedraaid op MTV.

Inderdaad