Peter Godwin - Images of Heaven (1998)

Label: Oglio

1. Rendezvous (4:51)
  2. Another World (4:29)
  3. Naked Smile (2:59)
  4. Baby's in the Mountains (4:13)

met Georg Kajanus

5. The Art of Love (4:52)
  6. Young Pleasure (4:24)
  7. The Dancer (3:43)
  8. Torch Songs for the Heroine [Single Version] (4:04)

met Midge Ure

9. Emotional Disguise [12'' EP Version] (4:15)

met Georg Kajanus

10. Images of Heaven [Full-Length Version] (5:02)

11. Cruel Heart (3:14)

12. Gemini (5:01)
  13. Criminal World (5:27)

met Duncan Browne

14. Images of Heaven [Razormaid Version] (6:07)
  15. Baby's in the Mountains [John Luongo Mix] (6:48)
  16. Rendezvous [French Remix] (4:58)
avatar van Jan Wessels
Peter Godwin zat samen met Duncan Brown in Metro. Op deze verzamelaar staan twee nummers van Metro: Gemini en Criminal world (de laatste lijkt wel wat op The wild places van Duncan Brown). Peter Godwin ging solo verder en had wat hitjes begin jaren 80. Toen ook hoorde ik zijn muziek voor het eerst en werd gegrepen door zijn elpee Images of heaven. Natuurlijk direct op tape gezet maar ja die zijn niet eeuwig houdbaar. In NL kon ik de cd niet te pakken krijgen maar via Ebay kon ik in de USA deze verzamelaar bestellen. De muziek van toen had zijn waarde nog niet verloren en, verrassing, ook zijn latere werk bleek de moeite waard. Geweldige cd met een zeer informatief boekje erbij, inclusief de songteksten. 4,5

avatar van Premonition
Peter Godwin had nog een vergeten hitje in Nederland eind 1982 met Emotional Disguise. Een nummer dat wel wat lijkt op Venus as a Boy van Björk. Dezelfde mysterieuze oosterse instrumentatie.
De rest ken ik niet, hoewel Images of Heaven wel een klein belletje doet rinkelen.

avatar van VanDeGriend
Tjee hoe lang is dat niet geleden ..Peter Godwin. Nou ja. Lijkt me eerlijk gezged niet onder t kopje avant-garde vallen maar verder was dit allemaal best aardig. Baby's in the Mountains staat mij weer t beste bij.

avatar van orbit
Ken alleen het titelnummer en Emotional Disguise, wat wel verdomde mooi liedjes zijn
Als de rest net zo is, moet ik dit hebben!

avatar van VanDeGriend
Georg Kajanus...drie dagen met die naam in mn hoofd gelopen, maar nu weet ik t weer...die zat in Sailor. Ik vond t belangrijk jullie dat te laten weten

VanDeGriend schreef:

Een kleine toevoeging: ik heb nog de elpee Opera Electronica liggen van Data. Een project van George Kajanus uit 1981 waarmee hij een soort Human League-achtige muziek maakt. Er stond één nummer op wat een klein hitje was in die tijd: Fall out (met een tekst over wat in die ban-de-bom tijd in de mode was: een kernbom explosie).

avatar van Villableeker
Destijds de single Images of heaven grijsgegedraaid, en daarom des te leuker dat ik nu de CD via Ebay te pakken heb gekregen.
Ook rond die tijd produceerde Peter Godwin het nummer My Love Won't Let You Down van Nathalie. En dat kon je duidelijk horen... (vooral op de 12'' versie)

avatar van MartinoBasso
Images of Heaven is één van de weinige singles waarvan ik de razormaid versie beter vind als het origineel. Zit net nog wat meer emotie in.

Over het album :
Buiten de bovengenoemde song ken ik alleen Baby's in the Mountains en Emotional Disguise, ook allebei leuke singles. Criminal World ken ik in de (niet zo denderende) Bowie versie.

Dit zal ik ooit nog wel eens aan schaffen om toch iets in huis te hebben van deze fijne meneer.

Lost Highway
Het gelijknamige nummer is inderdaad 80's pop op zijn best.

Goeie muziek van een vergeten artiest,ik ben zeer blij met dit album.
De bom is natuurlijk 'images of heaven' nog beter in de razormaid version,altijd prijs op de betere dansvloer.

Meer moois is 'emotional disguise','baby's in the mountains','the art of love' en niet te vergeten de indertijd gebannen debuutsolo-single 'torch songs for the heroine' in samenwerking met Midge Ure.De single handelde over het heroineproblematiek in Nederland.De drie 'nieuwere' nummers vind ik wat minder.

Peter Godwin was in '83 producer van het Brusselse one-hitwonder Nathalie die met 'my love won't let you down' een regelrechte synthklassieker afleverde en was vergezeld van een naar Belgische normen puike promoclip.

avatar van gaucho
Op basis van de drie bekendste singles - die ik in die vorm nog steeds bezit - ben ik hier maar eens achteraan gegaan. Viel niet mee, maar ik heb 'm toch te pakken gekregen voor een redelijke prijs (op Ebay vragen ze er tegenwoordig gerust 75 tot 100 euro voor). Ik ben wel blij dat ook de lange versies van Baby's in the mountains, Images of heaven en Emotional disguise hier op staan. Dat maakt het echt tot een verplichte aanschaf. De rest van het album valt op het eerste gehoor ook niet tegen. Criminal world vind ik beter dan de Bowie-versie en ook dat nummer met Midge Ure vind ik erg sterk.

Valt me wel op dat sommige nummers wel erg lijken op de output van The Human League. Ook de zang van Godwin heeft op momenteel veel weg van die van Philip Oakey. Maar dat neemt niet weg dat ik toch wel erg blij ben met deze bijzondere aanwinst.

80's man schreef:

Grappig, in het boekje wat bij de CD zit zegt Peter Godwin daarover: This got banned in Holland because they thought it had something to do with that stuff that makes millions for the drug barons; like those that work out of Amsterdam, for example! Of course, they were being silly - it's actually about heroes and heroines, not heroes and syringes.
Dat is dus wel iets anders.

gaucho schreef:

Op Amazon UK wordt er nu eentje aangeboden voor 354,72 Engelse ponden....

avatar van gaucho
Ik zal er extra zuinig op zijn. Misschien een aardige belegging voor m'n pensioen...

En ja, heroine kan natuurlijk ook gewoon 'heldin' betekenen. Domme Hollanders...