The Sore Losers - Skydogs (2016)

Belgiƫ
Label: Excelsior

1. Blood Moon Shining (3:34)
  2. Got It Bad (3:12)
  3. Cherry Cherry (2:17)
  4. Can't You See Me Running (4:39)
  5. Emily (2:56)
  6. Dirty Little Pretty Thing (2:45)
  7. All I Am (3:21)
  8. Nightcrawler (3:19)
  9. Don't Want It Here (3:17)
  10. White Whale (3:24)
avatar van rafke pafke
Ik kijk er naar uit!!! De eerste geluiden die ik her en der opvang zijn erg veelbelovend!

avatar van rafke pafke
De eerste single "Cherry Cherry" is vanmorgen op de wereld los gelaten. Deze klinkt alvast heel erg goed! Een heel stuk steviger en in your face dan de nummers op de vorige plaat. Zeer energiek en spetterend gitaarwerk. En toch heeft het de feel van '60 garagerock. Een nummer dat de tent op zijn kop gaat zetten op de zomerfestivals. Via deze link kan je de clip van het nummer bekijken.

Hele positieve review op Humo.be
The Sore Losers - Skydogs - Humo: The Wild Site

Heb het album zelf ook al 1x beluisterd, klinkt zeker niet slecht, lekker rauw. Stevig plaatje.

avatar van codex
In m'n bus als maandelijkse Excelsior supporters zending. Goed geproduceerd? Ja. Goed gespeeld? Ja. Maar wat een dertien in een dozijn rock zeg, verschrikkelijk voorspelbaar, veilig en ronduit vervelend (in de zin van verveling opwekkend). Er komt wat dat betreft weinig goeds meer uit de Excelsior stal. Behalve die 10% korting bij Plato natuurlijk .

JVT
Ik ben dus juist blij dat het niet vernieuwend is of iets dergelijks, wat een verschrikkelijke term is dat ook, 'vernieuwend'. Kwaliteit, daar gaat het om. En deze plaat klinkt wss als heel veel dingen en roept vele vergelijkingen op, maar wat maakt het uit. Alle nummers zijn gewoon ijzersterk en de plaat rockt stevig van begin tot einde. Hele lekkere gitaarriffs , goede zang en gewoon erg goede songs.
Echt een hele knappe plaat van de Sore Losers , hoop echt dat ik deze heren nog ergens tegen kom op een of ander festival.
4/5*

avatar van codex
Ik heb de term "vernieuwend" niet in de mond genomen, daar heb ik zelf ook een broertje dood aan. Maar verrassend of avontuurlijk, dat is dit zeker niet, ondanks de geweldige productie en de duidelijke invloeden van veel muziek waar ik van hou. Doe mij maar de eerste 2 van Dewolff of de laatste Spidergawd, daar zit veel meer pit en avontuur in, zonder ook maar enige vernieuwing... Over het geheel genomen vind ik Excelsior toch wel een erg ingedut label de laatste jaren, erg veilig, alsof Matthijs van Nieuwkerk daar de scepter zwaait... Maar goed smaken verschillen, muziek pakt je of het pakt je niet...

avatar van Aladdin
Ja, ik dat laatste valt geen speld tussen te krijgen. Mij pakt het, jou niet. Verder ben ik het wel eens met je betoog, alleen niet bij deze plaat.

avatar van Aladdin
codex schreef:
... Maar goed smaken verschillen, muziek pakt je of het pakt je niet...

Ja, ik daar valt geen speld tussen te krijgen. Mij pakt het, jou niet. Verder ben ik het wel eens met je betoog, alleen niet bij deze plaat.

avatar van rafke pafke
The Losers leveren met Skydogs een plaat met internationale ambities af. De band is er in geslaagd op dit album tegelijkertijd een stuk rauwer te klinken dan de voorganger maar toch toegankelijk te blijven.

De blend tussen garage en classic rock lijkt hierop ook de perfecte verhoudingen bereikt te hebben. Daar is zeker ook de productie een bepalende factor in. Niet toevallig doet de plaat me qua geluid sterk denken aan Great Western Valkyrie van Rival Sons denken, ook geproduceerd door Dave Cobb. De rauwheid, de oversturende vocalen, maar ook de aantrekkelijke sound, waarbij een retro gevoel opgeroepen wordt zonder stoffig te klinken.

Ook op vlak van songwriterschap wordt het niveau weer opgeschroefd. Met een ruime waaier aan invloeden, de karakteristieke stem van Jan en het herkenbare gitaargeweld van Cedric wordt een eigen plaats in het huidige rockwereldje opgeeist. Zo draagt Blood Moon Shining zeker flink wat Black Sabbath DNA in zich en zijn er in twee nummers riffs te horen die aan The Black Crowes doen denken. Op een gegeven moment klinkt de band alsof ze iets van Led Zeppelin II aan het spelen zijn met een riff die akelig dicht bij Page komt. Wat verder komt ook de adoratie voor Bowie om de hoek piepen. Maar toch begint er soort van Sore Losers sound herkenbaar te worden.

De meeste nummers zijn behoorlijk catchy. Mijn hoed er af als Emily en Don't Want It Here geen singles worden. Sterke plaat die, als de sterren goed staan, ook ver buiten de landsgrenzen potten moet kunnen breken!

avatar van gewe
ben het helemaal met rafke pafke eens...dit moet toch ook doorbraakcd worden in nederland?!
prachtige belgische band uit belgisch limburg!

rafke pafke schreef:

Emily is ondertussen al een single!

avatar van Jumpjet
JVT schreef:

Emily is ondertussen al een single!

En nog een hele leuke ook