01. Oriental Melody - Joe Satriani heeft hele theorieën ontwikkelt over melodieën. Welke toon moet door welke toon worden opgevolgd, welke melodielijnen zijn typerend voor bepaalde culturen etc. Oriental Melody doet een beetje Egyptisch, of Marrokaans aan... Dit nummer is duidelijk zo'n melodisch experiment. Met strak drumwerk. Goeie opening. 4,5*
02. Belly Dancer - Standaard up-tempo rock-refreinen (zoals we ze al jaren van hem kennen) afgewisseld met mooie solo's en virtuose tussenstukjes. Goed nummer, meer niet. 4,0*
03. Starry Night - De meest gitaristische rockballad ever!!! Alles zit er in: akoestische en electrische slaggitaren, sologitaar, banjo, er zit zoveel in en toch is het heel overzichtelijk gecombineerd. Meer kan een rock-luisterend oor zich niet wensen. Super op- en afgebouwd (die outro ook!
). Met tientallen kippenvelopwekkende stukjes is dit mijn favo. nummer van dit album. Prachtige melodielijn. 5,0*
04. Chords of Life - Mooi uitgedokterde combi van getokkel en solo, afgewisseld met de krachtigst mogelijke akoestische slagakkoorden. Ritmisch eenvoudig en zeer vermakelijk. Lekker rustig nummer. Met het arrangement van dit nummer bewijst Satriani dat hij een topcomponist is. 5,0*
05. Mind Storm - Een lekker vol, opzwepend hardrock nummer. 5,0*
06. Sleep Walk - Veel artiesten hebben getracht van de Shadows' Sleep Walk een leuke cover te maken. Joe Satriani heeft de mooiste. Erg helder gitaarwerk, een sterke ballad met af en toe een paar seconde blues-solo. 5,0*
07. New Last Jam - Scherpe intro, evenals het tweede nummer (Belly Dancer) een up-tempo rocker, vergelijkbaar met zijn doorbraak-nummer Surfing With the Alien. Het geluid is nu alleen nog beter en het nummer nog meer af. 5,0*
08. Mountain Song - Briljante compositie weer, dit kan niet zomaar uit de lucht komen vallen, ik zou niet welke inspiratiebron voor dit nummer gebruikt is, uniek nummer dus. Vooral dat rustige brug-stukje is erg doordringend. 5,0*
09. What Breaks a Heart - Een langzame ballad met rustig, laag en hoog emotioneel 'killing' gitaarwerk zoals ook Slash kippenvel kan opwekken. Op de juiste plekken lekker veel galmende flanger gebruikt, het nummer bestaat uit veel verschillende stukken, maar het vormt een mooi geheel. 5,0*
10. Seven String - Net als het vijfde nummer stevige, volle hardrock. 4,5*
11. Hill Groove - Funky, groovy, bluesy, een orgeltje hier en daar en veel improvisatie-ruimte voor de bas. Erg muzikaal nummer, het gitaar-wijsje is misschien niet helemaal wijs en ook het kermis-orgeltje moet je van houden. Beetje fout nummer misschien, maar ik vind hem zeer goed. 4,5*
12. The Journey - Met perfect uitgevonden gitaar-riffs en wederom een mooie opbouw. De titel is toepasselijk, want de avontuurlijkheid straalt er vanaf. 5,0*
13. The Traveler - Zeer veel Kracht in het couplet, heerlijke wah-wah melodie in het refrein. 4,5*
14. You Saved My Life - Een rustige afsluiter. De intro is een beetje lauw vind ik, maar door de gitaar bij 2:20 komt het toch nog goed. 3,5*
Geluid/klank/producing: 5,0*
Songwriting: 5,0*
Skills: 5,0*
Afwisseling/vermaak: 5,0*